Jump to content
Annons

Ändra volym för ett spår

Recommended Posts

Funkificator (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har stött på ett skumt problem i Cubase SX 3 som jag kör med Edirol Personal Orchestra och även EWQL Gold.

Jag har mina midi-spår, och ska gå in och justera volymen (för att få ett crescendo/diminuendo). Edirol "lyssnar" när jag gör en "backe" i volymspåret och jag får mitt crescendo. EWQL däremot bryr sig inte om de ändringar jag gör i volymspåret, utan den volym som är från början gäller.

Vad beror detta på? Jag vill ju bara kunna skapa lite enkla crescendon med mina EWQL-instrument, och kunna dynamiskt ändra volymen i spåret. Hur gör jag detta??

MVH

Annons
Postat
Hej!

Jag har stött på ett skumt problem i Cubase SX 3 som jag kör med Edirol Personal Orchestra och även EWQL Gold.

Jag har mina midi-spår, och ska gå in och justera volymen (för att få ett crescendo/diminuendo). Edirol "lyssnar" när jag gör en "backe" i volymspåret och jag får mitt crescendo. EWQL däremot bryr sig inte om de ändringar jag gör i volymspåret, utan den volym som är från början gäller.

Vad beror detta på? Jag vill ju bara kunna skapa lite enkla crescendon med mina EWQL-instrument, och kunna dynamiskt ändra volymen i spåret. Hur gör jag detta??

MVH

Automation!

Postat
Hej!

MVH

Automation!

Jepp.

Tryck på "W" för Write - Dra i reglarna - Tryck "R" för Read och så ser du att dom åker.

Vill man finjustera manuellt kan du öppna spårets automation och rita lite där.

Postat

Hej igen och tack för svaren!

Alltså, jag får inte midi-kanalen att göra volymändringarna jag gör i key editor (längst ned kan man välja mellan velocity, main volume och lite annat) och där ritar jag upp min volymändring.

Att kryssa i R, W i vare sig EWQL eller för varje spår gör ingen skillnad.

Jag fattar inte att Edirol orchestra fattar detta per automatik...

Förbryllad....

MVH

Postat (redigerat)
Hej igen och tack för svaren!

Alltså, jag får inte midi-kanalen att göra volymändringarna jag gör i key editor (längst ned kan man välja mellan velocity, main volume och lite annat) och där ritar jag upp min volymändring.

Att kryssa i R, W i vare sig EWQL eller för varje spår gör ingen skillnad.

Jag fattar inte att Edirol orchestra fattar detta per automatik...

Där är inte R eller W ibockat alls...

Förbryllad....

MVH

Redigerat av Funkificator
Postat

Hej!

Jag hittade inställningen!!

På www.soundsonline.com så fann jag i FAQ att Komakt-playern per default inte är inställd att "lyssna" på dessa signaler (bla CC7 för kanalvolym)

Man kan bocka i att man vill att den ska göra det i inställningen för kompakt-instrumentet. Efter det fungerade det precis som jag vill!!!

Dessutom hittade jag lite nyttig info om DFD (direct from drive) vilket tydligen ska speeda upp laddningen av ljuden en del!

Tack alla ni som svarade!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.