Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan! Har precis fått min MacBook och instalerat Logic studio 8 på den, men när jag öppnar ett nytt tomt projekt och tänkte lägga in lite piano finns det ingen pianoplugg. Under Library ligger lite allt möjligt, men inte några pianon. Om man däremot startar ett instrument-projekt så finns det många fler pluggar.

Dessutom finns bara "Jam Pack 1" och inte 2 och 3. Och ettan finns dubbelt, lika som garageband foldern som också finns dubbelt. Vad hände med Jam pack 2 & 3? Detta under ett tomt projekt medan det finns lite mer under ett instrumentprojekt. Fast fortfarande inget jam pac 2 & 3.

Någon som kan hjälpa mig om ni förstår mitt problem?

Är helt ny på både mac och logic så gärna så utförligt ni kan..

Mvh & tack på föhand

/Elvispen

EDIT: Rubrik & att skiten är löst! Läs här!

Redigerat av Elvispen
Annons
Postat

Okey, jag fattade inte att det inte var ett MIDI så därför kom inte instrumenten upp....

Men jag fattar fortfarande inte vaför det kommer dubbelt av Jam Pack 1 och vart Jam Pack 2 tog vägen?...

Det finns ju lte Jam Pack Remix Tools osv. är det de som är Jam Pack 2 & 3?

Tacksam för snabba svar!

Tjipp!

Postat
Vart är det du ser dina apple loops? Media browsern?

Dom ligger under "Media" (Uppe i högra hörnet) och sen under "library". Där ligger "Jam pack 1" och "Garage band" två gånger + lite typ "jam pack remix tools", "jam pack world music" osv.

Ska det vara så eller är det ominstalation som gäller?

Tjipp

Postat (redigerat)
Dom ligger under "Media" (Uppe i högra hörnet) och sen under "library". Där ligger "Jam pack 1" och "Garage band" två gånger + lite typ "jam pack remix tools", "jam pack world music" osv.

Ska det vara så eller är det ominstalation som gäller?

Tjipp

Om du vet att du installerat allt extra-content som följde med Logic 8 så är det bara att dra det från hårddisken till Apple loops-browsern inne i Logic.

Redigerat av cm0s
Postat

Okey, jagär helt ny på både mac och logic, kan inte hitta sakerna på min hårddisk...

Kan någon gå in och kolla om ni har likadant eller om jag skall instalera om Logic.

Hur tar man egentligen bort Logic från datorn?

MVH

Elvispen

PS. Hur tar man screenshots i OS X? DS.

Postat
Okey, jagär helt ny på både mac och logic, kan inte hitta sakerna på min hårddisk...

Kan någon gå in och kolla om ni har likadant eller om jag skall instalera om Logic.

Hur tar man egentligen bort Logic från datorn?

MVH

Elvispen

PS. Hur tar man screenshots i OS X? DS.

Sök på Jam Pack i finder, så lär du hitta dem.

Du avinstallerar genom att flytta program till papperskorgen

Screenshots tar du med Shift+Cmd+3, då läggs en bild på skrivbordet.

Postat

Så.. om jag vill avinstalera hela Logic 8 bundlen, måste jag då söka upp allt som har med logic att göra för att få bort den eller finns det något annat fins snabbt alternativ?

Jag hittar "jam pack 1","jam pack remix tools", "jam pack world music", "Jam pack rythm section" och "jam pack syphony orchestra". Alla dessa ligger dessutom dubbelt. Vilket också "garage band" foldern gör.

Ska det vara så?

Postat
Så.. om jag vill avinstalera hela Logic 8 bundlen, måste jag då söka upp allt som har med logic att göra för att få bort den eller finns det något annat fins snabbt alternativ?

Jag hittar "jam pack 1","jam pack remix tools", "jam pack world music", "Jam pack rythm section" och "jam pack syphony orchestra". Alla dessa ligger dessutom dubbelt. Vilket också "garage band" foldern gör.

Ska det vara så?

Finns ett program som heter AppZapper som är bra för att ta bort program...

Men kolla vart dina jam packs ligger, och om de innehåller samma saker.

Postat

Mwa, den hittar ju typ inget, säger att om jag avinstalerar logic så är det några 100mb, ska det inte vara massa GB vi snackar om här?

Postat
Mwa, den hittar ju typ inget, säger att om jag avinstalerar logic så är det några 100mb, ska det inte vara massa GB vi snackar om här?

Du får slänga de jam packs och alla sampler-instrument du samtidigt installerade.

Postat

Okey, nu kör jag på ominstallation för jag kan inte hitta fler jampacks någonstans, frågan är bara;

Hur får jag bort Logic och allt som har med det att göra snabbt och smärtfritt?

Hur vet jag att jag fått bort allt?

Postat

Du får slänga de jam packs och alla sampler-instrument du samtidigt installerade.

Jaha, och jag vet ju inte va dom heter... herregud va svårt det skulle vara att bara bli av med programet...

Kan någon bara grundligt förkalra för mig vad jag ska ta bort för att få bort allt, allt och allt som har med logic att göra så instalerar jag sakerna igen så kanske det går bra den här gången...

Otroligt tacksam för svar, jag har ingen aning om hur man gör...

Ha det bra!

Postat
Jaha, och jag vet ju inte va dom heter... herregud va svårt det skulle vara att bara bli av med programet...

Kan någon bara grundligt förkalra för mig vad jag ska ta bort för att få bort allt, allt och allt som har med logic att göra så instalerar jag sakerna igen så kanske det går bra den här gången...

Otroligt tacksam för svar, jag har ingen aning om hur man gör...

Ha det bra!

Du behöver inte ta bort det för att installera Logic igen. Installera över den gamla installationen.

Postat (redigerat)

Får bli så...

Tack för all hjälp! Verkligen! Är helt nybörjare på detta med Mac...

Två st offtopic frågor bara rörande Mac.

Jag installerade Quicksilver och nu har Spotlight börjat spöka, när jag kör cmd+mellanslag så blir den lilla ikonen i mitt övre högra hörn blå, men det kommer inte upp någon sökruta. Hur får man tillbaka den?

Sen undrar jag vart man kan lägga upp bilder utan att det kostar ågot så jag kan visa dig (er) var jag menar med att det ligger dubbelt osv. i Logic. Man kan ju nämligen inte bara slänga upp bilder på forumet sådär.

Tack för allt!

Tjipp!

Redigerat av Elvispen
Postat
Jag installerade Quicksilver och nu har spotlight börjat spöka, när jag kör cmd+mellanslag så blir den lilla ikonen i mitt övre högra hörn blå, men det kommer inte upp någon sökruta. Hur får man tillbaka den?

Öppna Systeminställningar -> Tangentbort och mus -> Kortkommandon.

Där kan du ställa in ett annat kortkommando för Spotlight, jag använder Ctrl+mellanslag.

Sen undrar jag vart man kan lägga upp bilder utan att det kostar ågot så jag kan visa dig (er) var jag menar med att det ligger dubbelt osv. i Logic. Man kan ju nämligen inte bara slänga upp bilder på forumet sådär.

Imageshack är ett alternativ.

Postat
Jag installerade Quicksilver och nu har spotlight börjat spöka, när jag kör cmd+mellanslag så blir den lilla ikonen i mitt övre högra hörn blå, men det kommer inte upp någon sökruta. Hur får man tillbaka den?

Öppna Systeminställningar -> Tangentbort och mus -> Kortkommandon.

Där kan du ställa in ett annat kortkommando för Spotlight, jag använder Ctrl+mellanslag.

Nu missförstod du mig, man ser att Spotlight-ikonen i det övre högra hörnet reagerar, men det dyker inte upp någon sökruta. Den är ju en blå "boll" med ett förstoringsglas i, den reagerar och blir en vit "boll" med ett förstoringsglas i och blått runtomkring. Men den sökrutan som brukade komma upp där man skriver in vad man ska söka på kommer lixom inte upp.

Alt+cmd+mellanslag fungerar utmärkt, då kommer hela fönstret upp, bara den där snabbfunktionen som spökar.

Förstår du?

Tack! Tjipp!

Postat
Nu missförstod du mig, man ser att Spotlight-ikonen i det övre högra hörnet reagerar, men det dyker inte upp någon sökruta. Den är ju en blå "boll" med ett förstoringsglas i, den reagerar och blir en vit "boll" med ett förstoringsglas i och blått runtomkring. Men den sökrutan som brukade komma upp där man skriver in vad man ska söka på kommer lixom inte upp.

Alt+cmd+mellanslag fungerar utmärkt, då kommer hela fönstret upp, bara den där snabbfunktionen som spökar.

Förstår du?

Tack! Tjipp!

Jag förstår precis vad du menar, och jag misstänker att Quicksilver och Spotlight bråkar om samma kortkommando. Det var därför jag sa att du kunde testa att ändra Spotlights kommando till något annat.

Postat

Förstår du?

Tack! Tjipp!

Jag förstår precis vad du menar, och jag misstänker att Quicksilver och Spotlight bråkar om samma kortkommando. Det var därför jag sa att du kunde testa att ändra Spotlights kommando till något annat.

Fungerar fortfarande inte... något annat förslag?

Postat
Fungerar fortfarande inte... något annat förslag?

Testa att stänga av Quicksilver.

Har tillochmet avinstalerat det (tror jag...)

Postat

Öppna aktivitetskontrollen och kolla om det fortfarande körs.

Postat

Öppna aktivitetskontrollen och kolla om det fortfarande körs.

Vart hittar jag den?

Postat
Vart hittar jag den?

Program -> Verktygsprogram.

"qmastered" är den enda saken på "q" som körs..

Postat

Vad händer om du klickar på Spotlight-förstoringsglaset?

Postat

Vad händer om du klickar på Spotlight-förstoringsglaset?

Den byter färg

Postat
Den byter färg

Du får testa att starta om datorn eller nåt...

Klart... det är fortfarande så...

Jeavla mac. Och allt ligger fortfarande dubbelt i Logic.

Ska fixa screenshot. Tjipp

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.