Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad är det smidigaste sättet att spela in elgitarr och få bra ljud på? Använde en pod XT förut och tyckte det var väldigt bra. Men det kanske kommit fram något ännu bättre nu???

Annons
Postat

Det beror nog på hur kräsen man är på ljudet... eller kanske snarare vilken tpy av ljud man vill ha. Det fanns någon här på forumet som åstadkom ett rent grymt ljud med enbart VST-plugins, fick faktiskt mig att tappa hakan. Men det var en rätt komplicerad process för att få fram det. För mig är Poden fortfarande riktigt enkel och bra (om än ej en 100% ersättare för en riktig förstärkare). VoxTonelab är också bra men inte riktigt lika lätt som Poden (ser Podens USB-in som en klar fördel).

Postat
Vad är det smidigaste sättet att spela in elgitarr och få bra ljud på? Använde en pod XT förut och tyckte det var väldigt bra. Men det kanske kommit fram något ännu bättre nu???

Jag är supernöjd med min Pod-xt bean, otroligt prisvärd, lättanvänd och mycket kapabel till kalasljud.

Men som Hellpig säger så är nästan alltid en fin förstärkare att föredra om man har en boendemiljö som tillåter högre volym.

Nu har Line6 kommit med många nya produkter så kolla in ersättaren till din pod, nya Pod X3.

Den har samma (i flera fall omarbetade) modeller som xt + alla modelpacks+bas+vocals mm. Betydligt kraftfullare chip (15x kraftigare sharc chip än pod-xt), bättre ad/da mm.

Dessutom 2 fristående förstärkare+fx samtidigt och två ingångar.

Samma modeller+effekter mm låter alltså tydligt bättre och har mer headroom än xt.

Jag ska uppgradera snart 😄

Vill du ha en riktigt dyr modeller så kolla in Axe-fx.

Postat

Just precis som Magpie säger, kolla in PodX3... verkar lovande. Hade det inte varit för att jag köpt alla extra paket till min XT så skulle jag nog köpt en X3 också. Men... det är nog inte omöjligt att det blir en sådan ändå. Särskilt om man kan få ok sångljud med den, har haft en del problem med mitt ljudkort vs inspelning av sång så det hade varit billigare att uppgradera till en X3.

Postat

Stäng av högtalarsimuleringen i Pod:en och använde istället impuls-filer inne i själva inspelningsprogrammet för själva högtalarsimuleringen. Sök på "impuls-filer" eller liknande för mer info!

Finns ju många VST-pluggar som låtar lika bra eller bättre än en POD också. Själv diggar jag verkligen GuitarSuite från Simulanalog, den är dessutom gratis (www.simulanalog.org) AC30-simuleringen i Native Instruments GuitarCombos låter också väldigt bra. Juicy77 är också gratis och väldigt välljudanden, laddas ner här: http://www.bteaudio.com/software/Juicy77/Juicy77.html Lysande tillsammans med deras Tubescreamer: http://www.bteaudio.com/software/TSS/TSS.html

Tycker ärligt talat att gratisalternativet låter bättre än betalalternativen; Då menar jag inte prestanda/krona eller något, utan dom låter helt enkelt bättre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.