Jump to content
Annons

Liveset genom musikprogram

Mollin (oregistrerad)

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)

Hej!

Nu är det såhär att jag antagligen har fått en bokning om att jag ska spela live på en krog. Jag blev lite fundersam på hur man ska lägga upp allting innan själva spelningen ska börja! 🙂 soundcheck och allt sånt!

Jag använder FL-Studio 7 (har även en MIDI-klaviatur) när jag producerar musiken! då är det alltså bestämt att jag ska använda FL-Studio för den kvällen också! ... Är det någon här som har lirat live med FL-Studio förut? hur funkar det, tänkte på om det "buggar" sig ofta eller hänger upp sig mitt i spelningen?. på min dator (stationär) så har jag ett KASST ljudkort, 16-bitars. 😮 så det är nog ingenting man kan lita på precis, under en spelning tänkte jag då!

Men kort sagt så skulle jag vilja ha lite hjälp med vad man bör tänka på när man riggar upp sin dator, kopplar in synten och sätter igång musikprogramet! dom flesta kör ju med bärbar dator, men det har ju inte jag, så det får antagligen bli att jag tar med min stationära! 🙂 jaja ..

En annan sak som är skrämmande är ju att det antingen ska börja knastra eller att ett ljud ska hänga upp sig, så det låter MOOOOoOOooOo hela tiden 🙁 inte så kul att behöva stänga ner programet MITT i en spelning! ..det brukar faktiskt hända att ljuden hänger upp sig på min dator när jag lyssnar igenom en låt eller spolar framåt! men då behöver jag bara trycka på "Stop" så slutar det, men det vill man inte ska hända.

Skulle vilja ha lite hjälp/tips med planeringen inför denna spelning!

Redigerat av Mollin
Dela på andra sajter

Annons
Mollin (oregistrerad)
De tog upp livespelningar med datorn i ett nummer av Studio. Kommer dock inte ihåg vilket.

Okej! hade varit skoj att få reda på vilket nummer av studio det var, kanske kan fråga Olsberg! 😕

Dela på andra sajter

om din dator har en tendens att hänga sig är ju inte det att rekommendera att ta med den!!

Kolla med någon i din närhet som kanske har en ADAT eller liknande istället.. jag har lirat med det, inte för publik, men själv.. 😊 och då har man 8kanaler till godo, samt slipper ta med skärm o tangentbord.. koppla en synth eller likn. med o så har du din utrustning färdig..

eller om du inte spelar sas. live på keyboarden.. ta med cdskivor som du kan växla mellan med istället.. kommer bli mkt bättre antagligen än en hängande dator!!!

under ett gig jag gjorde med stat. dator etc så råkade jag trycka äpple+w och stängde alltså av misstag av låten mitt i, genom att stänga ner projektet.. inte skojatt stå där framme och försöka ordna det, men som tur var hade jag även med trummaskin o reverb och andra effekter, så jag kastade mig på mixern, drog upp reverbregeln och kastade på trummaskinen.. på så sätt fick jag en sekund tystnad och sen fortsatte musiken.. därefter laddade jag in ett nytt projekt och fortsatte lira.

dessutom är inte hårddiskar att lita på fullt ut live.. kan bråka med en, och de e inge skoj att stå framför en publik och inte kunna lira ngt pga strul!!

och förresten, lycka till på giget!

Dela på andra sajter

Nu vet jag inte hur FL funkar i livesamanhang, men det heter ju trotsallt "studio" och lär då alltså funka bäst i sådan miljö.

Mitt tipps skulle istället vara att köra det i Ableton.

Men för att svara på topic så skulle mitt svar bli: Setill att den dator du harmeddig rullar utan störning!

Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Nu vet jag inte hur FL funkar i livesamanhang, men det heter ju trotsallt "studio" och lär då alltså funka bäst i sådan miljö.

Men för att svara på topic så skulle mitt svar bli: Setill att den dator du harmeddig rullar utan störning!

men om jag nu har gjort musiken i FL-Studio, hur kan jag då spela med Ableton Live? 😉

Kolla med någon i din närhet som kanske har en ADAT eller liknande istället

Vad är en "ADAT" samt "SAS"?

Dela på andra sajter

men om jag nu har gjort musiken i FL-Studio, hur kan jag då spela med Ableton Live? 😳

Kolla med någon i din närhet som kanske har en ADAT eller liknande istället

Vad är en "ADAT" samt "SAS"?

ADAT

Kontrollrummet

Jump to: navigation, search

Alesis ADAT är en digital 8-spårsbandspelare som släpptes ut på marknaden 1991. Den använder S-VHS videoband för inspelningen. Med hjälp av synkfuntionerna, kan flera enheter kopplas ihop och fungera tillsammans som en enhet med fler spår. Synkfunktionerna möjliggör även att man kan styra bandtransporten synkroniserat med en dators sequencerprogram, så att bandspelaren följer med vid snabbspolning i sequencern - eller att sequencern följer med snabbspolningen på ADAT:en, så att uppspelningen fortsätter vara i synk när man trycker på Play igen.

ADAT har efter hand blivit uppgraderad från att ursprungligen ha spelat in med 16-bits upplösning, till senare modeller som har haft 20- och till sist 24-bit. De första modellerna var begränsade till enbart 48kHz samplingsfrekvens, men på senare modeller kunde man välja 44.1 eller 48kHz.

För överföring av ljudet skapades också Lightpipe-interfacet, som sedermera har kommit att bli det vanligaste standarden för överföring mellan externa A/D-D/A-omvandlare och ljudkort.

Nyligen har det kommit en ny "ADAT" från Alesis, men numera handlar det om 24 spårs hårddiskinspelning och inte längre band.

Hämtad från "http://wiki.kontrollrummet.com/index.php/ADAT"

Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
sas. är en förkortning för "så att säga.." !!!

Hahaha där ser du hur mycket koll jag har! 🙂 det där var roligt!

Dela på andra sajter

Har du ostabil dator skulle jag inte rekommendera dig att gigga på den, men om du hittar ett stabiliare alternativ borde ju det gå smäck att rewira FL genom tex Live och du behöver ju inte lära dig allt i programmet, tror jag har sett några sjyssta tutorials på hur man använder det för dj/live situationer på Youtube.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.