magforce68 (oregistrerad) Postat 1 november 2007 Dela Postat 1 november 2007 Hej på er! Jag håller på att bygga ny studio och vill kunna streama ljud från Cubase i en dator till en annan dator i nätverket. Någon som har några tips? Det borde ju finnas något program som kan streama allt ljud till Ethernetkabeln för att sedan skicka ut det i eden andra burken, men hur jag än söker hittar jag bara en massa dyra hårdvarulösningar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 1 november 2007 Dela Postat 1 november 2007 Vet inte om det kanske är något i form av FX Teleport du är ute efter? Låter dig använda en annan dator i nätverket som pluggslav till en Cubase-dator: http://www.fx-max.com/fxt/ Här finns mer bra läsning om närliggande teknik: http://en.wikipedia.org/wiki/EtherSound http://www.ethersound.com/home/index.php Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
magforce68 (oregistrerad) Postat 1 november 2007 Dela Postat 1 november 2007 Tackar för snabbt svar! FX teleport skulle kunna vara en lösning och är ju intressant även av andra skäl. Det jag vill göra är alltså att skicka audio från en dator till en annan över Ethernet. Jag har min studio i en separat byggnad och använder ibland huset som inspelningsrum. I stället för att rulla ut 50 meter multikabel för medhörning m.m. vore det smidigt att kunna gräva ner ett par extra CAT5-kablar och använda dem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 1 november 2007 Dela Postat 1 november 2007 OK, då är jag med, ta en titt på Vstunnel: http://www.vstunnel.com/en/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 1 november 2007 Dela Postat 1 november 2007 50 meter multikabel för medhörning m.m. vore det smidigt att kunna gräva ner ett par extra CAT5-kablar och använda dem. Vad hände med WLAN?😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
magforce68 (oregistrerad) Postat 1 november 2007 Dela Postat 1 november 2007 Gärna WLAN, men jag behöver fortfarande något program som skickar audiodatan. Några tips? VStunnel kan funka, men det kräver väl (?) att jag har Cubase på båda burkarna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 1 november 2007 Dela Postat 1 november 2007 ett tips är att först o främst köra med gigabit istället för vanlig slönätverkskabel!! går ju läskigt mkt snabbare! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
magforce68 (oregistrerad) Postat 1 november 2007 Dela Postat 1 november 2007 IDF: menar du CAT6 i stället för CAT5E? Jepp, jag har varit inne på det, men har samtidigt blivit varnad för att CAT6 är mycket ömtåligare/känsligare för böjning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 1 november 2007 Dela Postat 1 november 2007 IDF: menar du CAT6 i stället för CAT5E? Jepp, jag har varit inne på det, men har samtidigt blivit varnad för att CAT6 är mycket ömtåligare/känsligare för böjning? jag menar gigabit nätverk.. alltså 1000mbit/s ist för 100!!! 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
magforce68 (oregistrerad) Postat 1 november 2007 Dela Postat 1 november 2007 IDF: Jo, så långt är t.o.m. jag med 😛 Det jag menar är att för att vara säker på att få Gigabit måste jag väl dra CAT6-kabel? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 november 2007 Dela Postat 1 november 2007 IDF: menar du CAT6 i stället för CAT5E? Jepp, jag har varit inne på det, men har samtidigt blivit varnad för att CAT6 är mycket ömtåligare/känsligare för böjning? Om det ligger fast installerat, så spelar det kanske inte så stor roll...? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 1 november 2007 Dela Postat 1 november 2007 Annars kan jue någon form av remote pc vara nått.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 1 november 2007 Dela Postat 1 november 2007 IDF: Jo, så långt är t.o.m. jag med 🙂Det jag menar är att för att vara säker på att få Gigabit måste jag väl dra CAT6-kabel? jo, det tror jag nog du kommer behöva... jo, så e det.. vart tvungen o tänka lite.. 😛 men som claes säger, att om den är fast installerad så behöver du ju inte bry dig om att dne kommer vikas!! allt handlar om försiktighet, och ska du skicka så stora o mäktiga grejjer som audiopår direkt över så bör du ha gigabit, och inget annat.. annars kan du lika gärna spela in på en usbdisk o flytta över fram o tillbaks.. 😄 dvs, de går inge lika snabbt!! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 1 november 2007 Dela Postat 1 november 2007 Gärna WLAN, men jag behöver fortfarande något program som skickar audiodatan. Några tips? VStunnel kan funka, men det kräver väl (?) att jag har Cubase på båda burkarna? Du behöver ett värdprogram, ja, men inte nödvändightvis Cubase. Mini Host är ett sådant som är gratis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
magforce68 (oregistrerad) Postat 1 november 2007 Dela Postat 1 november 2007 Ah, det låter som att VSTunnel är grejen. Tack för tips om gratishost (gratisnysning?)! Jag gillar liknelsen med att spela in till USB-disk och flytta den 🙁 Man blir onekligen snabbt "bortskämd" med bandbredd, och det känns ju inte som någon god idé att bygga in sig i något som inte är någorlunda framtidssäkert (några månader i alla fall...) Tack för tipsen allihop! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.