Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena. Jag har nästan bara använt Reason hittils och jag tänkte spana in Cubase vilket man hört mycket om. 🙂 Det visade sig att min pappa hade Cubase men version SX. Hur gammal är den versionen/vad skiljer sig från senaste? Är SX4 den nyaste?

Vilka funktioner finns i Cubase? Är det stöd för midi? Kan man göra automationer? Bra effekter?

/Memphis

Annons
Postat

SX är den gamla serien av Cubase men den innehåller mycket av det som behövs för att göra musik. De inbyggda effekterna är kanske inte de mest spännande men det handlar mycket om hur man rattar dem men det finns ju nya att införskaffa om så önskas. I övrigt skulle jag tro att SX har det mesta som du behöver.

Postat

Cubase har alla funktioner som behövs för musikproduktion, med både midi, audio, automation, möjlighet till plugineffekter, virtuella instrument och allt annat man kan tänka sig - så det är bara att tuta och köra. 🙂

Cubase SX är mycket riktigt efterföljaren till det ännu äldre VST - och det finns SX, SX2 och SX3. Den senaste versionen har tappat SX från namnet och heter Cubase4.

Det kan vara smart att uppgradera til den senaste, eftersom mycket nytt har hänt - och en del justeringar har kommit i användarinterfacet och de medföljande pluggarna, som är klart bättre än de som har följt med tidigare.

Postat
Tjena. Jag har nästan bara använt Reason hittils och jag tänkte spana in Cubase vilket man hört mycket om. 🙂 Det visade sig att min pappa hade Cubase men version SX. Hur gammal är den versionen/vad skiljer sig från senaste? Är SX4 den nyaste?

Vilka funktioner finns i Cubase? Är det stöd för midi? Kan man göra automationer? Bra effekter?

/Memphis

Cubase har alla funktioner som behövs för musikproduktion, med både midi, audio, automation, möjlighet till plugineffekter, virtuella instrument och allt annat man kan tänka sig - så det är bara att tuta och köra. 🙂

Cubase SX är mycket riktigt efterföljaren till det ännu äldre VST - och det finns SX, SX2 och SX3. Den senaste versionen har tappat SX från namnet och heter Cubase4.

Det kan vara smart att uppgradera til den senaste, eftersom mycket nytt har hänt - och en del justeringar har kommit i användarinterfacet och de medföljande pluggarna, som är klart bättre än de som har följt med tidigare.

Ok, tack för er info.

Postat
Ja, verkligen!

Ja, det mesta kan automatiseras.

Ja, VST-pluggar ger dig möjlighet att välja och vraka bland effekter.

🙂

Steget upp till Cubase 4 är stort, mycket nyheter osv. MEN, om du nu är helt ny när det gäller Cubase tycker jag att du bör sätta dig och jobba med SX som din pappa hade.

Känn efter om du är nöjd med arbetssättet i Cubase innan du springer och köper den senaste versionen med alla nya funktioner.

Jag har en god vän som fortfarande kör Cubase VST/32. Det gör fortfarande allt han behöver...

Postat
Steget upp till Cubase 4 är stort, mycket nyheter osv. MEN, om du nu är helt ny när det gäller Cubase tycker jag att du bör sätta dig och jobba med SX som din pappa hade.

Känn efter om du är nöjd med arbetssättet i Cubase innan du springer och köper den senaste versionen med alla nya funktioner.

Tack, Bra tips 😄 Jag kör på det.

Tjo,

Glöm inte att gå in på steinbergs hemsida och uppdatera drivrutinen bara....

ftp://ftp.steinberg.net/Download/Cubase_S...ase_SX_1_06.exe

Tjohopp!

Shysst 🙂

Postat (redigerat)

Det var visst version SX3 jag (min far)hade. Har börjat testa det och förstår ganska mycket till en början men inte hur man väljer instument till kanalerna.. Lite hjälp? 🙂

/M

Redigerat av Memphis
drloop (oregistrerad)
Postat
Det var visst version SX3 jag (min far)hade. Har börjat testa det och förstår ganska mycket till en början men inte hur man väljer instument till kanalerna.. Lite hjälp? 🙂

/M

Din pappa kanske kan hjälpa dig?

Postat (redigerat)

/M

Din pappa kanske kan hjälpa dig?

Haha, nja, inte direkt. Han inskaffade det och även Reason för ett bra tag sedan men han valde liksom jag Reason och han lärde sig aldrig Cubase 🙂

Ett par tips för att komma igång med cubase

1. http://stutjanster.idg.se/kampanjer/cubase/

2. http://www.steinberg.net/386_1.html och ladda ner pdf "getting started".

Tack Led! 🙂

/M

Redigerat av Memphis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.