Jump to content
Annons

Edirol M-16DX + sonar = felmedelande


illerrre

Recommended Posts

Jag har edirol m-16dx ett 16kanalsljudkort med mixer. När jag ska gå in på sonar så får jag ett medelande "audio driver error" och alla kanaler står listade. "the following drivers either do not support the current audio format or are in use by another application". Jag har de nyaste drivrutinerna, 1.01 från tillverkarens hemsida. Någon vet som vad som är fel!?

Har även andra problem med ljudkortet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry665892

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte om det är samma problem, men jag får samma felmeddelande på min dator om jag öppnar Sonar när jag varit in på myspace eller nån annan sida som gör så att browsern använt ljudkortet (ESI Juli@). Som jag förstått det beror det på att Sonar inte vill dela ljudkortet med något annat program, och oftast måste jag starta om datorn för att det ska funka...

FL Studio är inte alls kräsen på det sättet, så det verkar iallafall i mitt fall vara helt beroende på Sonar. Det finns ett alternativ i inställningarna där man kan klicka i att ljudkortet ska kunna delas, men det innebär att Sonars ljud avbryts om man alt-tabbar över till nåt annat program och så vill jag ju inte heller ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du ASIO? ASIO-drivrutiner är oftast "single client" dvs. den fungerar endast med ett program i taget.

Edirols interface verkar trivas bäst med Sonar och WDM/KS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du ASIO? ASIO-drivrutiner är oftast "single client" dvs. den fungerar endast med ett program i taget.

Edirols interface verkar trivas bäst med Sonar och WDM/KS.

Vad är ASIO? Jag är ny på det här... Jag har dessa drivrutiner installerade: http://www.roland.com/products/en/_support...&iCncd=2158 (längst ner på sidan)

Ska jag tanka andra för att lösa problemet eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Edirols installationsprogram installerar både (WDM) MME/DX och ASIO-drivrutiner.

När du ville justera ljudkortets inställningar (som i din andra tråd) går du nu till Kontrollpanelen/EDIROL M-16DX.

(Ja, inte Ljud och ljudenheter. Ditt kort har en egen ikon som pekar till Edirols mjukvara.)

Hur du väljer WDM/KS får du kolla i Sonar. Det var länge sedan jag använde det och jag har inte i huvudet vad menyerna heter, bara var inställningarna finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Edirols installationsprogram installerar både (WDM) MME/DX och ASIO-drivrutiner.

När du ville justera ljudkortets inställningar (som i din andra tråd) går du nu till Kontrollpanelen/EDIROL M-16DX.

(Ja, inte Ljud och ljudenheter. Ditt kort har en egen ikon som pekar till Edirols mjukvara.)

Hur du väljer WDM/KS får du kolla i Sonar. Det var länge sedan jag använde det och jag har inte i huvudet vad menyerna heter, bara var inställningarna finns.

Var tvungen att växla till klassiskt läge för att hitta den. Vad ska jag välja där då för att lösa problemet? Det jag kan göra är att kryssa i use seperated ports och use smaller ASIO buffer size. Ska jag göra det? Vad är det för sorts inställningar i sonar jag måste göra? Jag är helt grön på det här...

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sonar ska du gå till Global settings eller möjligen Audio settings, och i menyn för "Audio driver" där ska du testa att välja WDM/KS istället för ASIO (som borde vara valt nu).

(Konstigt förresten att det beter sig så för mig då, jag är ganska så säker på att jag kör med WDM-drivisar nu...)

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sonar ska du gå till Global settings eller möjligen Audio settings, och i menyn för "Audio driver" där ska du testa att välja WDM/KS istället för ASIO (som borde vara valt nu).

(Konstigt förresten att det beter sig så för mig då, jag är ganska så säker på att jag kör med WDM-drivisar nu...)

Den stod redan på wdm/ks :/

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sonar ska du gå till Global settings eller möjligen Audio settings, och i menyn för "Audio driver" där ska du testa att välja WDM/KS istället för ASIO (som borde vara valt nu).

(Konstigt förresten att det beter sig så för mig då, jag är ganska så säker på att jag kör med WDM-drivisar nu...)

Den stod redan på wdm/ks :/

Testa med ASIO istället då! 🙂

Man vet ju aldrig, just ditt kort kanske trivs bättre så...

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sonar ska du gå till Global settings eller möjligen Audio settings, och i menyn för "Audio driver" där ska du testa att välja WDM/KS istället för ASIO (som borde vara valt nu).

(Konstigt förresten att det beter sig så för mig då, jag är ganska så säker på att jag kör med WDM-drivisar nu...)

Den stod redan på wdm/ks :/

Okej, då lämnar vi det då.

Har du stängt av systemljuden i Kontrollpanelen/Ljud och ljudenheter?

Systemljuden har jättelåg samplingsfrekvens och det kan spöka för Sonar om Windows ger ljudkortet order att byta klockhastighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sonar ska du gå till Global settings eller möjligen Audio settings, och i menyn för "Audio driver" där ska du testa att välja WDM/KS istället för ASIO (som borde vara valt nu).

(Konstigt förresten att det beter sig så för mig då, jag är ganska så säker på att jag kör med WDM-drivisar nu...)

Den stod redan på wdm/ks :/

Okej, då lämnar vi det då.

Har du stängt av systemljuden i Kontrollpanelen/Ljud och ljudenheter?

Systemljuden har jättelåg samplingsfrekvens och det kan spöka för Sonar om Windows ger ljudkortet order att byta klockhastighet.

Nej det hade jag inte och det hjälpte en del! Istället för att en hel lista kom upp (6-8 stycken) kom bara 3 upp!

1-Edirol M-16DX 1/2, 1-Edirol M-16DX 3/4 och 1-Edirol M-16DX 5/6. Tips på hur vi går vidare för att fixa dem också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...