Jump to content
Annons

Hur man mastrar i Wavelab?


fender__

Recommended Posts

Skulle ni kunna skriva fler sånna här, (era egna tillvägagångsett)

Jag kan förstå att du är hungrig för information m.m m.m men det har sagts förut och jag säger det igen

Gör en sökning här och på google på mixning och mastering så kommer du få mer information än vad du kan hantera.

Sedan att beskriva tillvägagånssätt e ju kul men relativt ointeressant då DU inte kommer kunna dra nytta av mitt sätt att mixa ( 31 bussar , 16 aux kanaler , skickade till masterbuss och vidare till masterregeln , ej inkluderat audio eller midi kanaler då dessa varierar ) eller mitt sätt att mastra.Men som det redan sagts lägg dina pengar på ett par bra pluggar istället för på wavelab , till 99% säkerhet kommer du ha mer nytta av pluggarna än av Wavelab såtillvida att du inte ska mastra ett album som ska släppas och behöver bränna i redbook standard med ISRC koder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Orkade inte läsa alla inlägg, då det verkade ändra riktning mot ljudkvaitet i olika progr.....

Så här tycker jag, med tanke på dina frågor.

Du gör en färdig mix i t ex Cubase, låter bra men du vill att det ska fläska lite mer?

Mixa absolut inte ner till mp3, wav eller aiff och, se till att hålla bitdjupet så högt som möjligt ex. 24bit.

2. skaffa t ex Izotope Ozone 3 som är en renodlad masteringplugg, med EQ, multibandskompressor, limiter, exiter mm. enkel att förstå, mängder med bra, användbara presets för olika ändamål och musikstilar. Fläskar till soundet om det är det du är ute efter. Handlar det om att korrigera "missar" i mixen, för mycket bas eller vill få sången mer framträdande, etc, så är det lätt fixat.

Wavelab är ett grymt bra program, det är ju ett renodlat redigeringsprogram, och alltså inte ett multi-kanals tjossan som Cubase mfl. Det går utmärkt att i Cubase skapa ett nytt project öppna upp mixen, och lägga t ex Ozone pluggen och Rendera ut resultatet, det kommer inte att låta annorlunda än i WL. WL är ett avancerat program och kostar väl något mer än 500spänn, Några av fördelarna är förutom att det är tydligt, snabbt och enkelt att jobba med, är att du bl a har mycket bra grafiska analysverktyg, du kan batch-konvertera, vilket innebär att du kan låta WL utföra samma sak på massa ljudfiler automatiskt, praktiskt om man håller på med ljudeffekter o liknande. Sen finns det avancerade möjligheter att göra färdiga mastarar för CD-presserier, med alla koder och sådant som behövs. och mycket mer.

Det finns andra mastering-pluggar, liknande Ozone, som är enkla att hantera.

Hepp

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

okej jag ska nog formulera om frågan, jag spelar in musiken i cubase utan några effekter... (Jag har dom där tutorials på cubase sx3 fast där visar dom inte hur man mixar.) Sen säg att jag är klar med min mixning då kommer första frågan tar jag då export wav eller aiff?? och efter det så tar jag wav elle aiif filen och importerar in i cubasefråga 2) vilken import funktion ska jag använda mej av då?? sen kommer fråga 3 vad för slags pluggar ska jag ha på hela låten sen då? Så de dom 3 frågorna som jag `skule vilja veta typ,

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

okej jag ska nog formulera om frågan, jag spelar in musiken i cubase utan några effekter... (Jag har dom där tutorials på cubase sx3 fast där visar dom inte hur man mixar.) Sen säg att jag är klar med min mixning då kommer första frågan tar jag då export wav eller aiff?? och efter det så tar jag wav elle aiif filen och importerar in i cubasefråga 2) vilken import funktion ska jag använda mej av då?? sen kommer fråga 3 vad för slags pluggar ska jag ha på hela låten sen då? Så de dom 3 frågorna som jag `skule vilja veta typ,

Tack på förhand

1.

Om du trycker ut mixen i wav eller aiff spelar ingen roll, men wav är standard för PC o Aiff för Mac.

16bit/44.1kHz eller 24bit/44kHz är att rekomendera. En 24bit kan du inte bränna på CD utan måste först konverteras till 16bit, vilket man brukar göra i mastringen. Poängen med en 24 bit mix är att vid efterredigeringen (mastringen) har du bättre dynamik (internt, datamässigt) att jobba med.

2.

Använder inte Cubäse, men, du ska ju helt enkelt öppna upp wav-filen i ett tomt cubase-arr, precis som du öppnar upp vilken ljudfil som helst i cubase (t ex sångfil, loop, ljudeffekt etc) och lägga den på ett track i arrange.

3.

Sen kan du lägga t ex en Ozone som insert på den kanalen och köra!

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

1: nej, du behöver inte expotera och importera i cubase igen....lägg dina bästa kompressorer och EQ'ar och limiters på masterregeln, och ratta till dom där....när du är färdig med det exporterar du, och då är låten färdig, och skall alltså inte behöva processeras mera....

2:om du nu skall exportera och importera i cubase igen, så antar jag att det är som i Logic, bara drag&drop...?? dvs, skapa ett nytt cobaseprojekt,leta upp filen med tex "utforskaren" och dra in den i projektet....(klicka på filen, och dran den till ditt cubase-projekt)

3: svårt att säga....de bästa pluggar du har att använda.....waves gör bra pluggar, izotope ozone är bra....t-racks (vet inte om den finns som plugin, eller om det är ett standaloneprogram???)....sonalksis skall vara bra....osv osv....

mitt egna arbetssätt varierar

ibland får vi "uppfräshningsjobb" smo jag kallar det, då får vi en stereofil, i varierande format tyvärr, som vi skall "fetta till" och "öppna upp", då tar jag filen i logic, lägger på de pluggar jag vill använda, plus att jag använder en del "outboard" grejor för att fläska till ljudet.

annars, när vi mixar, så gör vi en bra mix färdig, kör hela projektet till typ, bus 16, sen kör jag ut hela skiten genom racket där vi har kompressorer, EQ'ar och brickwalllimiter(den använder vi inte alltid) sen tillbax i logic i varierande format, beroende vad vi skall göra med stereofilen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. skulle du kunna förklara hur man lägger in effekter i masterregeln eftersom jag aldrig använt det eller finns det kanske nån sida ja borde kolla upp istället....

tack för svaren

Om du ger dig själv två minuter att försöka komma på hur man lägger effekter på masterregeln så lovar jag att du fixar det själv :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

1: nej, du behöver inte expotera och importera i cubase igen....lägg dina bästa kompressorer och EQ'ar och limiters på masterregeln, och ratta till dom där....när du är färdig med det exporterar du, och då är låten färdig, och skall alltså inte behöva processeras mera....

Vänta nu.. 🙂 I de flesta fall så har man väl ett antal effekter på masterregeln redan i mixen. Då är det väl fördel att köra en mixdown först (t ex utan limiter)?

Link to comment
Dela på andra sajter

1: nej, du behöver inte expotera och importera i cubase igen....lägg dina bästa kompressorer och EQ'ar och limiters på masterregeln, och ratta till dom där....när du är färdig med det exporterar du, och då är låten färdig, och skall alltså inte behöva processeras mera....

Vänta nu.. 😉 I de flesta fall så har man väl ett antal effekter på masterregeln redan i mixen. Då är det väl fördel att köra en mixdown först (t ex utan limiter)?

hmm....ja, om man känner för det så gör man det, eller så lägger man bara på de effekter man vill ha efter de redan upplagda effekterna på masterregeln(jag själv har i och för sig nästan aldrig något på masterregeln förns det är dags för själva slutbearbetningen), så länge man har datorkraft över.

Men har man datorkraft över, och inte någon begränsning på antalet effekter på mastern, så behöver man ju inte köra en bounce för att sedan mastra.

....men jag kör själv bounce ibland, 🙂 , men då för att, som tidigare nämnts, jag tycker att det är enkelt för mig själv att helt enkelt kunna skippa mixtänkandet, och enbart tänka på att "nu är det "slutbearbetning" som gäller, inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det i inserts då.. men då e de ju mixning?? masterregeln och inserts är samma grej eller??? ähh skitsamma jag får leta mer ochköra på att bara mixa istället så kommer det andra säkerligen med tiden 🙁 ... tack för hjälpen iaf 🙂 .... (schysst detta blev ett hett ämne ...)

Link to comment
Dela på andra sajter

är det i inserts då.. men då e de ju mixning?? masterregeln och inserts är samma grej eller??? ähh skitsamma jag får leta mer ochköra på att bara mixa istället så kommer det andra säkerligen med tiden 🙁 ... tack för hjälpen iaf 🙂 .... (schysst detta blev ett hett ämne ...)

De Inserts som man sätter in ovanför Master-regeln, påverkar hela signalen, så det är där du placerar dina Mastering-effekter om du vill jobba så.

Jag tycker själv att det är bekvämare att göra Mastering separat i Wavelab, eftersom man gör en tydlig skillnad mellan arbetssätten och tankesätten då. Annars är risken att man aldrig gör en slutlig mix, utan fortsätter pilla med mixen när den egentligen skulle ha varit klar och man bara skulle ha jobbat med det färdigmixade stereospåret - och det blir oftast mindre effektivt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nepp min hjärna kopplar inte. från hela sgnalen.. signalen = hela låten eller spåret???

De Inserts som man sätter in ovanför Master-regeln
ovanför masterregeln, vart då nånstans??? Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Nepp min hjärna kopplar inte. från hela sgnalen.. signalen = hela låten eller spåret???
De Inserts som man sätter in ovanför Master-regeln
ovanför masterregeln, vart då nånstans???

Jag tycker det är vettigt att bounca en mix utan mastringseffekter. När man lyssnat på mastringen i flera olika anläggningar, låtit den få lite distans (om man jobbat intensivt med mixandet), så händer det faktiskt att det kan vara nödvändigt att ändra lite i mastringen. Men visst det är väl inte svårare om man nu vill ha allt i logic att öppna upp låten där igen. men precis som Claes skrev, det är skönt att skilja på mastring och mix, och wavelab har verktygen som gör mastrandet enklare och mer överskådligt.

Men Fender, ett tips är att lämna bort mastringsjobbet, till någon med erfarenhet och ett fräsht perspektiv till låten, då kan du kanske även få lite feedback på din mix, att tänka på vid nästa projekt.

Jag vet inte heller hur inserten ser ut eller var den sitter i Cubase, men å andra sidan har jag nästan bara sett Cubase på bild 🙂

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Nepp min hjärna kopplar inte. från hela sgnalen.. signalen = hela låten eller spåret???
De Inserts som man sätter in ovanför Master-regeln
ovanför masterregeln, vart då nånstans???

Exakt hur det ser ut beror lite på vilken version du har, men de är relativt lika varandra.

På Master-regeln får du ut mixen som en stereosignal när du lyssnar. Den finns längst ut till höger i mixern. Ser du inga Insert-slotar ovanför regeln, så kan det vara så, att du behöver klicka på det lilla e som finns bredvid regeln och står för "edit", så dyker det upp.

En liten dykning i manualen kanske vore på sin plats...? Det blir mycket enklare om man inte behöver fråga i forumet och vänta på svar om varje detalj, utan läser sig till en del och sedan frågar när man kör fast... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...