Jump to content
Annons

en skala utan ackord?


teh_dude

Recommended Posts

Hej!

jag postade förut en tråd angående en arabisk skala, jag upptäckte nyss att jag glömt infoga de toner i skalan jag använde.

här kommer dem.

G G# B C F# G

Min arabiska melodi innehåller dessa tonerna, kan jag få fram en ackord följd till detta? jag har försökt men det passar ej riktigt.

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

till arabiska skalor dvs musik så har man inte akord såsom vi tänker i väst.

utan med en bordunton, i det här fallet ett G samt kanske då också ett D.

akord byggs annars med tersstaplingar.

du kan bygga akord på skaltonerna: alltså ett G-dur akord, ett G#-dur akord, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

till arabiska skalor dvs musik så har man inte akord såsom vi tänker i väst.

utan med en bordunton, i det här fallet ett G samt kanske då också ett D.

akord byggs annars med tersstaplingar.

du kan bygga akord på skaltonerna: alltså ett G-dur akord, ett G#-dur akord, etc.

tack!!

får fråga, vad menar du med bordunton och vet du om man använder det här tänket när man scorar film också?

Redigerat av teh_dude
Link to comment
Dela på andra sajter

till arabiska skalor dvs musik så har man inte akord såsom vi tänker i väst.

utan med en bordunton, i det här fallet ett G samt kanske då också ett D.

akord byggs annars med tersstaplingar.

du kan bygga akord på skaltonerna: alltså ett G-dur akord, ett G#-dur akord, etc.

tack!!

får fråga, vad menar du med bordunton och vet du om man använder det här tänket när man scorar film också?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bordunton

Hur man använder det i film.

Om jag ska göra en scen där den oskyldiga flickan går in i mördarens hus så lägger jag en sjujäkla lång G ton över hela scenen. Sen använder jag dom tonerna som du skrev och gör små rytmiska mönster av dom. (Ostinato http://en.wikipedia.org/wiki/Ostinato)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

jag postade förut en tråd angående en arabisk skala, jag upptäckte nyss att jag glömt infoga de toner i skalan jag använde.

här kommer dem.

G G# B C F# G

Min arabiska melodi innehåller dessa tonerna, kan jag få fram en ackord följd till detta? jag har försökt men det passar ej riktigt.

tack på förhand

Om du vill ha den en aning sentimental kan du primärt lägga Am och E7, sedan också C och C+. dessutom kan du byta f# mot f och spela lite G7. prova det. Cmaj7 kanske? jag provade inte det. Ackorden ligger inte helt i din skala men det betyder ju ingenting:) om du av någon anledning vill ha ackord med alla tobner i skala, så är det bara att prova sig fram, men det kommer troligen att låta tråkigt eller mysko:)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hej!

jag postade förut en tråd angående en arabisk skala, jag upptäckte nyss att jag glömt infoga de toner i skalan jag använde.

här kommer dem.

G G# B C F# G

Min arabiska melodi innehåller dessa tonerna, kan jag få fram en ackord följd till detta? jag har försökt men det passar ej riktigt.

tack på förhand

om du vill ha en ackord skala till dessa tonerna du kan spela följande:

g-dur;

g#-dur;

b-dim;

c-moll;

f#-dim;

g-dur

annars kan man använda den här skalan som om man var i c-moll (harmonisk) och växla mellan c-moll & g-dur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...