Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag undrar om det finns någon standard modell för uppdelning av royalties.

Dvs procentsatser för kompositör/textförfattare/musiker?

Tacksam för hjälp, vet inte var annars jag ska fråga detta och nån kanske har koll!

Annons
Postat (redigerat)
Hej!

Jag undrar om det finns någon standard modell för uppdelning av royalties.

Dvs procentsatser för kompositör/textförfattare/musiker?

Tacksam för hjälp, vet inte var annars jag ska fråga detta och nån kanske har koll!

Vad jag vet så finns det ingen standardmodell för inspelningsroyalties, bara rekommendationer från Svenska Musikerförbundet. Kontakta Svenska Musikerförbundet om du vill se dom, dom brukar också kunna hjälpa till med det mesta inom musikrättigheter. http://www.musikerforbundet.se

Stim och Sami har ju standardmodeller på hur dom fördelar pengarna, för Stim så gäller det bara vid offentligt framförande av låten och det är bara låtskrivarna som är inblandade. För Sami så gäller det bara vid radiospelningar och det är bara musikerna som är inblandade.

Stims standardmodell är att alla som har skrivit en låt delar lika på den låten, om man inte använder sig av fri fördelning. Dvs att man anger själv hur många procent var och en ska ha. Sami har ett poängsystem där man får olika poäng beroende på vilken roll man har under inspelningen. En solist får t.ex mer poäng än en kompmusiker.

EDIT: Glömde en sak när det gäller Stim. Dom delar alltid på text och musik. Är ni tre som har skrivit låten, två har skrivit musik och en har skrivit text så får de som har skrivit musiken 25% var, textförfattaren får 50%.

Redigerat av bakke
Postat

ok tack, men hittar inget där?

stim kör vi på deras rekommendationer, visste inte ens att det gick att påverka!

Postat

jag lägger in en liten följdfråga. Ifall "Peter" sitter hemma och skriver en låt med kompgitarr och sång, sen går till replokalen med bandet och TILLSAMMANS hittar på lite schyssta trumkomp, basgångar, gitarrsolon och allt vad det är. Är det fortfarande "Peter" som har gjort musiken, enligt STIM då alltså??=)

/adama

Postat
Är det fortfarande "Peter" som har gjort musiken, enligt STIM då alltså??=)

Stim går bara på vad ni anmält när låten registreras.

G

Postat
jag lägger in en liten följdfråga. Ifall "Peter" sitter hemma och skriver en låt med kompgitarr och sång, sen går till replokalen med bandet och TILLSAMMANS hittar på lite schyssta trumkomp, basgångar, gitarrsolon och allt vad det är. Är det fortfarande "Peter" som har gjort musiken, enligt STIM då alltså??=)

/adama

Det där är svårt, beror ju lite på hur mkt av låten som bygger på beatet osv tycker jag.

Lite överdrivet att räknas som medkompositör pga ett rakt rockkomp, då är man musiker men inte kompositör anser jag.

Postat

Vi är fem pers i bandet, och vi gör såhär:

Upphovsman/män till musiken = 5 "poäng"

Framförande, medverkan, personlig prägel genom sitt spel = 5 "poäng"

Textförfattare = 2 "poäng"

Man kan alltså som mest inkassera 8 poäng om man har skrivit både musiken och texten helt själv. Sen sätter vi oss ner och uppskattar och kommer överrens om vem som har gjort vad och vem som har gjort mest på låten och delar därefter ut poäng till var och en. Dessa 12 poäng blir snart en viss procent (i vårt fall 8.3% per poäng) och allt är frid och fröjd. Ingen går lottlös.

Alla har i förväg kommit överrens om att text bara är värt 2 poäng, men det lär ju variera som fan bland folk.

I vårt band där sångaren alltid skriver alla texter så tjänar han nog mest på det här eftersom han alltid plockar hem 25% per default.

Den här modellen är lånad från Hoola Bandoola band (fast dom hade lite andra poängsatser. Det finns säkert massor band som gör på liknande sätt)

Postat

Man kan alltså som mest inkassera 8 poäng om man har skrivit både musiken och texten helt själv. Sen sätter vi oss ner och uppskattar och kommer överrens om vem som har gjort vad och vem som har gjort mest på låten och delar därefter ut poäng till var och en. Dessa 12 poäng blir snart en viss procent (i vårt fall 8.3% per poäng) och allt är frid och fröjd. Ingen går lottlös.

Alla har i förväg kommit överrens om att text bara är värt 2 poäng, men det lär ju variera som fan bland folk.

I vårt band där sångaren alltid skriver alla texter så tjänar han nog mest på det här eftersom han alltid plockar hem 25% per default.

Den här modellen är lånad från Hoola Bandoola band (fast dom hade lite andra poängsatser. Det finns säkert massor band som gör på liknande sätt)

Det låter som en smart modell, men det är nog en ovanligt generös modell mot musikerna...

Dvs att kompositören "bara" får dubbelt så mkt som musikerna?

Postat

Ja absolut. Egentligen "borde" det väl va så att låtskrivaren och texförfattaren (om det är olika) delar 50/50 och dom andra får inte ett skit, men vi tycker inte att det är så det funkar när man är ett band som spelar tillsammans. Skulle inte trummisens insatser vara något värt när en låt framförs offentligt liksom...? Nej, det här är ett system som vi alla i bandet tycker är mer rättvist.

Hur gör ni andra?

Postat

Jag skulle nog tycka att ni ska dela text och musik lika som Stim gör det. Har en person skrivit texten ensam så har han ju 50% av rättigheterna, enligt Stims standarduppdelning.

Sedan har jag aldrig förstått varför bandet ska vara med och dela på rättigheterna som gäller låten. Jag tycker att en låt är text och musik (dvs melodin på låten), sedan kan man arra det precis hur man vill. Om låten spelas in i ett senare skede då kanske man plockar bort ett gitarrsolo och lägger till ett stråkarr som inte finns med i den första versionen. Då känns det jättekonstigt för mig att den som har skrivit stråkarret inte har några rättigheter alls, medans någon som har skrivit delar som har plockats bort har en del av rättigheterna.

Postat
Ja absolut. Egentligen "borde" det väl va så att låtskrivaren och texförfattaren (om det är olika) delar 50/50 och dom andra får inte ett skit, men vi tycker inte att det är så det funkar när man är ett band som spelar tillsammans. Skulle inte trummisens insatser vara något värt när en låt framförs offentligt liksom...? Nej, det här är ett system som vi alla i bandet tycker är mer rättvist.

Hur gör ni andra?

Text: 50%

Musik: 50%

Och precis som jag skrev i mitt förra inlägg så räknar jag musiken som melodin på låten. Nu spelar jag inte i nåt band, men jag skriver ofta låtar tillsammans med andra och då använder vi den modellen. Den som producerar demon på låten har inget extra i rättigheterna för att han gör det.

Postat

i bandet så delar vi alltid lika så alla får lika mycket oavsett vem som gjort vad på den spcefika låten. För nästa låt har säkert den som inte gjorde så mkt på förra gjort desto mer.

Postat

I egenskap av musiker så tycker jag att det är det totalt idiotiskt att texten skulle va 50% av låten. För mig handlar det bara om musiken, vad sångaren kommer stå o babbla om är i dom flesta fall helt ointressant när jag lägger ner tid och känsla i en komposition. Jag skulle med det i åtanke alltså vilja ha 100% för en låt.

MEN, nu är jag inte själv i bandet, och tillsammans med fyra andra hyfsat erfarna musiker så blir min låt förmodligen både bättre och lite annorlunda än om jag hade arrat och framfört alla instrument själv, därför tycker ajg att dom övriga är delaktiga i Min låt och ska därför ha lite cash för sina insatser. Sen kan jag ju om jag vill skriva mig själv som ensam upphovsman i skivkonvolut eftersom låten är "min".

Med det här menar jag inte att texten inte är värd något alls, det är en del av låten, men för mig är den inte värd mer än det ascoola fillet vid 2:53 eller 3e taken i solot. Det är en pusselbit som alla andra för att göra låten bra och komplett.

Med stims system så blir jag ju som kompositör snuvad på hälften av låten som jag ser det. Jag blir mot min vilja alltid tvungen att ge bort hälften av intäkterna bara för att vårt band råkar ha en sångare som måste sjunga nåt (själv pysslar jag ju med musik, inte textförfattning). Nån som håller med eller har tankar om det?

(Självklart kan det här leda till tråkiga problem och att man ångrar sig den dagen man mot förmodan blir ovänner. Men den dagen den sorgen. Det här systemet känns rättvist och bra just nu)

Postat
MEN, nu är jag inte själv i bandet, och tillsammans med fyra andra hyfsat erfarna musiker så blir min låt förmodligen både bättre och lite annorlunda än om jag hade arrat och framfört alla instrument själv, därför tycker ajg att dom övriga är delaktiga i Min låt och ska därför ha lite cash för sina insatser. Sen kan jag ju om jag vill skriva mig själv som ensam upphovsman i skivkonvolut eftersom låten är "min".

Faktiskt (om man ska se till upphovsrättslagen) så är det vad som står i din stimregistrering av låten som gäller när du ska trycka omslaget. Står hela bandet som låtskrivare i registreringen, då har dom rätten att stå med som låtskrivare också.

Med det här menar jag inte att texten inte är värd något alls, det är en del av låten, men för mig är den inte värd mer än det ascoola fillet vid 2:53 eller 3e taken i solot. Det är en pusselbit som alla andra för att göra låten bra och komplett.

Menar du verkligen att om man plockar bort en hel text så är det samma sak som att plocka bort ett fill?

Med stims system så blir jag ju som kompositör snuvad på hälften av låten som jag ser det. Jag blir mot min vilja alltid tvungen att ge bort hälften av intäkterna bara för att vårt band råkar ha en sångare som måste sjunga nåt (själv pysslar jag ju med musik, inte textförfattning). Nån som håller med eller har tankar om det?

Jag tror att Stims regler bygger på människors tankar om musik i allmänhet och oftast så minskar en låts värde ganska mycket om texten försvinner.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.