Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Var inne på en musikaffär som lägger ner och därför säljer ut allt för halva priset, jag köpte en Roy Benson-trombon. Är det någon som har koll som kan kvalitet etc? ...då de som tagit över utförsäljningen inte har någon instrumentkoll, så sätter de priser lite hur som helst, vore därför intressant att veta mer om mitt köp.

Det jag kan säga efter lite egen research på nätet, är att den inte finns bland de Roy Benson-trombonen som de har på egna hemsidan, eller på andra hemsidor heller. Skillnaden som jag kan se, är att de som dyker upp när man söker, har logotypen "Roy Benson" på en rund "platta" i bakre delen av själva "hornet". Den jag köpt, har istället "Roy Benson" inristat (till synes för hand) på själva "hornet".

Tack på förhand

Annons
Postat

Tyvärr, det är inget märke jag har någon aning om.

Jag surfade lite på nätet och gör några gissningar. Ibland kan gissningar vara rätt, ibland fel.

Det verkar som att detta är ett budgetmärke, allra lägsta prisklassen. Det får mig tro att det handlar om instrument som görs vid flera olika fabriker och sedan får ett gemensamt märke. Det skulle då innebära att det inte finns någon fabrik som heter Roy Benson. Det innebär i såna fall också att en viss modell kanske finns i några år, och sen ersätts av en modell som inte bara ser helt annorlunda ut utan även gjorts någon helt annanstans. Gissningsvis är det väl Mexico eller Kina som är lågpristillverkarna just nu.

Intressant med såna här märken är att det kan vara rena klippen. Ibland kan någon av de kända fabrikerna ha överkapacitet, och i stället för att skicka hem arbetarna får de göra ett lågrpismärke ett tag. Kanske inte med samma kvalitetskontroll och kanske lite genvägar, men resultatet kan bli klart över vad man får betala. Tyvärr kan det också bli precis tvärtom, mer eller mindre katastrof när det gäller kvalitet.

För tromboner är nog det allra viktigaste att draget fungerar riktigt bra över tiden. Resten kan man misslyckas med om man anstränger sig, men det blir fortfarande ett användbart instrument.

Så är draget bra så kan du ha gjort ett fynd.

Jämförelsevis kan man köpa begagnade instrument på blocket för klart godkända priser. Det dyker exempelvis upp begagnade Yamaha skoltromboner för kring 2000 kronor. Yamaha är känt för väl fungerande drag bland reparatörer.

Så återigen, tyvärr ingen kunskap, bara gissningar.

Gunnar

Postat

Bohem: Hehe, jajamen, det stämmer bra! 🙂 ...du då, också varit på Friis o fyndat eller?

Trombonisten: Tackar för info! ...ska kolla med tillverkare och se om ja får nåt svar, vore intressant att få den identifierad.

Postat

Jag har sett att dom har tagit in roy bensongrejer på musikbörsen i Jönköping..! Tyvärr har jag inte provspelat dem. Men jag skulle inte våga chansa på att köpa en, i alla fall inte utan att provspela den. En begagnad yamaha skulle stått högre på min lista.

Btw. jag håller verkligen inte med trombonisten om att draget är det enda. Klockstyckets utformining, tjocklek på rör etc. avgör både klang och hur lättspelat ett instrument är.!

Jag pratade härom veckan med en brassförsäljare som importerar själv från asien. Han hade inga tromboner och jag frågade varför. Det berodde på att de höll för låg klass för att han skulle kunna sälja dem med gott samvete.

Men visst, är du nybörjare så fungerar ju det mesta. Men efterhand som man blir bättre så blir man mer sugen på ett fint instrument..

Postat
Bohem: Hehe, jajamen, det stämmer bra! 🙂 ...du då, också varit på Friis o fyndat eller?

Trombonisten: Tackar för info! ...ska kolla med tillverkare och se om ja får nåt svar, vore intressant att få den identifierad.

Nope jag har väldigt ont om pengar just nu 😛 Men hört att de har utförsäljning och jag är jättesugen på att köpa nåt där. Finns det riktigt bra grejjer där eller är det bara småsvammel? 🙂

Postat

Nope jag har väldigt ont om pengar just nu 😛 Men hört att de har utförsäljning och jag är jättesugen på att köpa nåt där. Finns det riktigt bra grejjer där eller är det bara småsvammel? 🙂

Nu är det mesta urplockat, men nog finns det en o annan godbit kvar, beroende på vad man är ute efter.

• 5 månader senare...
Postat

jag är själv trombonist och skulle nog snarare rekomendera dig att köpa en begagnad king eller yamaha från blocket.

en klasskamrat till mig som är bassist från början ville lära sig spela tenorsax så han köpte en roy bensonsax som fungerade helt okej för priset som låg runt 2000 men har nu köpt en selmer för 30 000.

det handar om vilken nivå du vill lägga det på

Postat

Nope jag har väldigt ont om pengar just nu 😛 Men hört att de har utförsäljning och jag är jättesugen på att köpa nåt där. Finns det riktigt bra grejjer där eller är det bara småsvammel? 😐

Har Friis stängt? Fasen va synd... det var ju ett äventyr att gå in där och lyckas med konststycket att hitta ut igen, bland alla saker.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.