Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag behöver lite hjälp här.

Jag ska bygga ut med två extra gig ram till totalt tre och funderpå vad som händer om jag sätter t.ex. 2x1 gig, 400mhz minnen i två av slotarna och behåller mina två 500mb, 200mhz minnen i dom två andra. Kan man köra dom samtidigt eller måste det vara samma hastighet??

Gissar att det kommer att funka men att alla minnen klockas ner till 200, hur stor skillnad är det egentligen i prestanda?? Är det värt att lägga stålar på ett 2x500mb paket också??

Peace

Annons
Postat

Jag ska bygga ut med två extra gig ram till totalt tre och funderpå vad som händer om jag sätter t.ex. 2x1 gig, 400mhz minnen i två av slotarna och behåller mina två 500mb, 200mhz minnen i dom två andra. Kan man köra dom samtidigt eller måste det vara samma hastighet??

Gissar att det kommer att funka men att alla minnen klockas ner till 200, hur stor skillnad är det egentligen i prestanda?? Är det värt att lägga stålar på ett 2x500mb paket också??

Peace

Det ska helst vara samma hastighet på minnena, för bästa kompabilitet. Sen som du säger skulle minnena köra på 200 mhz om du fick det funka.

Kan nog säga att det är rätt märkbar skillnad mellan 200 och 400 mhz minnena. Jag skulle gå på de snabbare minnena och slänga ut det gamla.

/Nils

Postat

Peace

Det ska helst vara samma hastighet på minnena, för bästa kompabilitet. Sen som du säger skulle minnena köra på 200 mhz om du fick det funka.

Kan nog säga att det är rätt märkbar skillnad mellan 200 och 400 mhz minnena. Jag skulle gå på de snabbare minnena och slänga ut det gamla.

/Nils

Gött mos, då vet jag... Men det är inga problem att blanda två en gigabytare och två 500 gigabytare annars?? Vad behöver man tänka på för att matcha rätt?? För vad jag har förstått så finns det ingen mening med att skaffa 4gb till en xp dator... Eller??

Postat
Gött mos, då vet jag... Men det är inga problem att blanda två en gigabytare och två 500 gigabytare annars?? Vad behöver man tänka på för att matcha rätt?? För vad jag har förstått så finns det ingen mening med att skaffa 4gb till en xp dator... Eller??

Att blanda minnen kan leda till problem. Vissa moderkort är känsligare kreatur än andra. Nu vet jag ju inte vad du har för moderkort, men du bör ju också kolla att det kan dra nytta av den högre hastigheten och uppgraderingen. Läs manualen till moderkortet, där står det troligen vilka minnen som är validerade för kortet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.