Jump to content
Annons

Bra baskagge och virvel?

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat

Ska "sno" ljud på baskagge och virvel från nån plugg, och ha som sample till drumagog.

Har detta som referens så vill ha så likt som möjligt:

Tror ni man kan hitta nåt passande från EZdrummer?

Finns det add-ons eller liknande till EZdrummer som innehåller mer metaltrummor?

Annons
creel (oregistrerad)
Postat
Tycker det låter Reason Drumkits. 😛

Jaså. Nån som har lust att skicka en virvel därifrån till mig? För just virvel har jag svårt att hitta. 😛

Baskagge har jag nog hittat en ok i EZ.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Var kan jag hitta en bra virvel?

Tips?

Redigerat av creel
Postat (redigerat)

ja det finns ez-expansioner, dkfh är väl gjort för metal, men låter enligt mej ENDAST SKIT.

denna låten har ju ett ganska naturligt virvelljud i jämförelse mer många andra band i genren, så då kommer virveln från standardkitet funka bättre, men bäst av allt låter nashvillekitet MMMMMMMMM. den black beautyn låten underbar, kaggen är helt galet snygg också, och skulle passa jättebra till metal

förresten, har inte du startat typ 20 såna här trådar?

Redigerat av mietek
creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
ja det finns ez-expansioner, dkfh är väl gjort för metal, men låter enligt mej ENDAST SKIT.

denna låten har ju ett ganska naturligt virvelljud i jämförelse mer många andra band i genren, så då kommer virveln från standardkitet funka bättre, men bäst av allt låter nashvillekitet MMMMMMMMM. den black beautyn låten underbar, kaggen är helt galet snygg också, och skulle passa jättebra till metal

Jaså, tack för tipset!

Ska skaffa Nashville. Vad är det "anpassat" till egentligen? Rock?

Edit: What? 20 såna här trådar? Om Killswitch eller om trummor? Det här är min första tråd om trummor på detta forum. Har aldrig frågat om EZdrummer eller liknande heller...

Redigerat av creel
Postat

Jaså, tack för tipset!

Edit: What? 20 såna här trådar? Om Killswitch eller om trummor? Det här är min första tråd om trummor på detta forum. Har aldrig frågat om EZdrummer eller liknande heller...

åfan, det har vart några med killswitch som referens här det senaste, antog att det var samma person

vet inte vad det är anpassat för, men skitsamma låter svinbra gör det.

Postat

EZ Drummer Nashville är inspelat i USA.

Bara det i sig förpliktigar och ger kvalité.

Ljuden i detta set är framtagna för country and western men fungerar naturligtvis på annat också. Bara man är lite finurlig.

Instämmer till fullo att denna expansion låter bra.

Kör så det ryker!

/Cruncharn

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jaså, tack för tipset!

åfan, det har vart några med killswitch som referens här det senaste, antog att det var samma person

Jo men det är jag 😄 som har gjort några trådar med Killswitch som referens. Men så många är det inte, 3 kanske.

Jag hittade inga bra ljud alls i Nashville. Det funkar inte till sån här musik.

Baskagge har jag hittat som sagt. Men virvel verkar vara omöjligt att hitta 🙂

Redigerat av creel
Postat
Är inte säker på att jag förstår precis vad du menar, men jag gör ett försök;

- Om du bara vill lyssna hur den inkopplade gitarren låter genom Cubase så att säga, tryck bara på monitor-knappen (en liten högtalare) på den kanal gitarren går in i.

- Om du vill höra gitarren + mjukvarueffekt (t.ex. dist) i realtid lägger du pluggen som insert på IN-kanalen från ditt ljudkort (kolla i mixern, F3).

Lycka till.

Jaså, tack för tipset!

Jo men det är jag 😉 som har gjort några trådar med Killswitch som referens. Men så många är det inte, 3 kanske.

Baskagge har jag hittat som sagt. Men virvel verkar vara omöjligt att hitta 😛

men du kan ju inte bara sitta och vänta dej färdiga ljud, du får ju mixa trummorna också

Det funkar definitivt till sån musik, det var det dummaste jag hört.

men skaffa drumkit from hell expansionen då, eftersom dom redan gjort det mesta arbetet kommer du tycka det är "fetare".

Men det låter ironiskt nog längre ifrån killswitch sound är nashvilleexp

Postat
Är inte säker på att jag förstår precis vad du menar, men jag gör ett försök;

- Om du bara vill lyssna hur den inkopplade gitarren låter genom Cubase så att säga, tryck bara på monitor-knappen (en liten högtalare) på den kanal gitarren går in i.

- Om du vill höra gitarren + mjukvarueffekt (t.ex. dist) i realtid lägger du pluggen som insert på IN-kanalen från ditt ljudkort (kolla i mixern, F3).

Lycka till.

Jaså, tack för tipset!

Jo men det är jag 😊 som har gjort några trådar med Killswitch som referens. Men så många är det inte, 3 kanske.

Baskagge har jag hittat som sagt. Men virvel verkar vara omöjligt att hitta 😉

men du kan ju inte bara sitta och vänta dej färdiga ljud, du får ju mixa trummorna också

men skaffa drumkit from hell expansionen då, eftersom dom redan gjort det mesta arbetet kommer du tycka det är "fetare".

Instämmer med föregående talare.

Det är just virveln och ambiencen som låter bra i Nashville expansionen.

Börjar fundera på om du kanske har knasig lyssning eller nåt.

Sen kan du ju alltid prova att lägga flera olika samplingar vid virvelslaget.

Tänk på att du kollar faser på dom i din sequenser bara.

Take care!

/Cruncher

Postat
Ska "sno" ljud på baskagge och virvel från nån plugg, och ha som sample till drumagog.

Har detta som referens så vill ha så likt som möjligt:

Tror ni man kan hitta nåt passande från EZdrummer?

Finns det add-ons eller liknande till EZdrummer som innehåller mer metaltrummor?

I ditt fall skulle jag leta upp en oprocessad bas och virvelkagge (grundljud du gillar),

och göra ljuden som du själv vill de skall låta i en ljudeditor typ wavelab eller liknande apps..

Dels för att du får det exakt som du vill och att det förhoppningsvis inte låter som allt annat som finns tillgängligt..

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Instämmer med föregående talare.

Det är just virveln och ambiencen som låter bra i Nashville expansionen.

Börjar fundera på om du kanske har knasig lyssning eller nåt.

Sen kan du ju alltid prova att lägga flera olika samplingar vid virvelslaget.

Tänk på att du kollar faser på dom i din sequenser bara.

Take care!

/Cruncher

Nej, jag har inte dålig lyssning. Jag är bara kräsen. Virvelljuden i Nashville låter helt klart bra. Men det är för mycket klang och skit i slagen, för mycket biljud. Annars är virvlarna väldigt feta. Men jag behöver en mer torr virvel, ska inte låta så mycket sejermatta och inte för mycket efterklang.

Det där med faser förstår jag mig på, men vad är sequenser?

Jag behöver ingen ambience, jag ska ju ha helt torra sampleljud som byter ut mina virvel- och kaggeljud.

mietek: Nej, jag förväntar mig inte perfekta ljud från början. Knappast, men jag hör om det går att jobba med den virveln eller inte. Men tycker fortfarande det klingar för mycket om alla virvlar, även om de låter fett.

I ditt fall skulle jag leta upp en oprocessad bas och virvelkagge (grundljud du gillar),

och göra ljuden som du själv vill de skall låta i en ljudeditor typ wavelab eller liknande apps..

Dels för att du får det exakt som du vill och att det förhoppningsvis inte låter som allt annat som finns tillgängligt..

Jaså, var hittar jag sånt då?

På vilka sätt kan man arbeta vidare med trumljud? Förutom eq.

Redigerat av creel
Postat

Har du gått in i mixern o EZdrummer och dragit ner snare b till noll? Sedan över snare så har du en knapp som du skall ställa på Off för att stänga av läckage. Har du gjort det också? Då komemr du få ditt torra virvelljud. Alternativ välja solo på snare a.

MVH

Anders

Postat
Har du gått in i mixern o EZdrummer och dragit ner snare b till noll? Sedan över snare så har du en knapp som du skall ställa på Off för att stänga av läckage. Har du gjort det också? Då komemr du få ditt torra virvelljud. Alternativ välja solo på snare a.

MVH

Anders

Precis så...och rummet på noll..och överhänget 😳

Postat

MVH

Anders

om du inte hittar nått ljud från nån samplingsskiva eller nån trumplugg som passar just det du vill ha så finns det bara ett sätt kvar. Gör ditt eget helt enkelt. Kan ju vara kul bara det att spela in en egen virvel 🙂

MVH

Anders

creel (oregistrerad)
Postat

MVH

Anders

Jag hade noll på overhead och rum, bara snare och snareb på.

När jag drog ner SnareB till noll tyckte jag att jag pajade virvelljudet, det lät inte lika fett. Det där fula klingande ljudet är på vanliga snare-kanalen och går inte att få bort där. Det är bara på Nashville-virvlarna som det klingar extra, på standardsetet är Rogers 14" perfekt på det viset men den låter alldeles för tunn och allmänt tråkig.

Jag hade typ 100% snare och 80% snareB.

Men kan ju prova igen utan b-kanalen.

Postat (redigerat)

Men du, kolla här.

Jag vet vad du är ute efter för ljud, men du får gå in i mixern på ez, dra ner rumsljudet, skicka ut alla delar av trumsetet till varsin kanal, sänk sejaren lite i förhållande till topmicken och skicka båda till samma kanal, stäng av bleedet från kaggen.

Du får tänka såhär, visst du kan få tag på samplingar som redan är färdigprocessade som låter fett för sig, men det fina med att trigga är ju inte att kunna slänga in samplingar velocity 127 på allt, utan att man kan få en sjukt bra inspelad virvel att jobba på. Ezdrummer är redan lite bearbetade, vill man ha helt rena grejer får man kolla

på bfd. men det är ju fint att få lite på köpet ändå.

Ludwig black beauty är en av de mest omtyckta virvlarna som finns, och jag blev överlycklignär jag såg att den ingick i nashville, endast därför jag skaffade det. och även om man itne fick den helt ren att jobba med är jag helnöjd, och det är inte begränsad till nån vill genre, dom flesta gillar den virveln och det lär finnas tusen metalinspelningar med den.

men du får ju mixa helt enkelt, för att låta som du vill, jobba med eq och kompressor, kanske nån transientplugg kanske nån saturator, ja vad som helst. det går verkligen att få fett om man vet vad man gör.

och ringandet, är en sån sak som förmodligen är där på virvlar du gillar också, men de smälter ju in i mixen, men om du absolut inte vill ha det går det att jobba bort med eq.

Redigerat av mietek
Postat
Men du, kolla här.

Jag vet vad du är ute efter för ljud, men du får gå in i mixern på ez, dra ner rumsljudet, skicka ut alla delar av trumsetet till varsin kanal, sänk sejaren lite i förhållande till topmicken och skicka båda till samma kanal, stäng av bleedet från kaggen.

Du får tänka såhär, visst du kan få tag på samplingar som redan är färdigprocessade som låter fett för sig, men det fina med att trigga är ju inte att kunna slänga in samplingar velocity 127 på allt, utan att man kan få en sjukt bra inspelad virvel att jobba på. Ezdrummer är redan lite bearbetade, vill man ha helt rena grejer får man kolla

på bfd. men det är ju fint att få lite på köpet ändå.

Ludwig black beauty är en av de mest omtyckta virvlarna som finns, och jag blev överlycklignär jag såg att den ingick i nashville, endast därför jag skaffade det. och även om man itne fick den helt ren att jobba med är jag helnöjd, och det är inte begränsad till nån vill genre, dom flesta gillar den virveln och det lär finnas tusen metalinspelningar med den.

men du får ju mixa helt enkelt, för att låta som du vill, jobba med eq och kompressor, kanske nån transientplugg kanske nån saturator, ja vad som helst. det går verkligen att få fett om man vet vad man gör.

och ringandet, är en sån sak som förmodligen är där på virvlar du gillar också, men de smälter ju in i mixen, men om du absolut inte vill ha det går det att jobba bort med eq.

Samma/låter lika som Black Beautyn i Vintage Rock-packen?

creel (oregistrerad)
Postat

Jag har gjort helt rätt i mixern, där är det inget fel.

Ang velocity, går det på nåt sätt att få till så att Drumagog och EZdrummer samarbetar så den inte använder exakt samma sample utan anpassar efter velocity?

Postat

ja det går, men dom har inte fulländat det än, då drumagog, inte synkar 100, och det blir ingen konstant latency så att man kan exportera och mixa sen utan, latencyn varierar, vilket är skitjobbigt.

creel (oregistrerad)
Postat
ja det går, men dom har inte fulländat det än, då drumagog, inte synkar 100, och det blir ingen konstant latency så att man kan exportera och mixa sen utan, latencyn varierar, vilket är skitjobbigt.

Aha, då får jag köra på en färdig sample som har en viss velocity då.

creel (oregistrerad)
Postat
eller så gör du dina samplingar i lager, lite jobbigt men det kan vara värt det.

Hur gör man då, måste jag göra flera spår då med varsina Drumagogs eller funkar det fortfarande med en Drumagog på spåret och man har flera samples till den, som den anpassar efter styrka?

Postat (redigerat)

i andra fliken i drumagog, ser du hur den jobbar i dynamiska lager, du kan kolla på dom samplingarna som ligger där hur det funkar.

använder du ezdrummer så är det lätt för då kan du ju ställa in velocityn exakt på din samplingar innan du bouncar dom.

det är fortfarande massa massa pill för att få det att funka smidigt, men du borde fatta om du bara hittar var du lägger in dina lager.

Redigerat av mietek
creel (oregistrerad)
Postat
i andra fliken i drumagog, ser du hur den jobbar i dynamiska lager, du kan kolla på dom samplingarna som ligger där hur det funkar.

använder du ezdrummer så är det lätt för då kan du ju ställa in velocityn exakt på din samplingar innan du bouncar dom.

det är fortfarande massa massa pill för att få det att funka smidigt, men du borde fatta om du bara hittar var du lägger in dina lager.

Hmm, då kan det väl inte vara så svårt/jobbigt? Massa massa pill? Varför skulle det vara det...

Postat (redigerat)

jo för att utöver att du måste få dina lager att ligga perfekt för det speciella trumspåret, måste man jobba med sensitivityn som att den täcker ett större omfång, så du kan få med alla svaga slag, men att den inte börjar spåra ut på de starkaste. man får hela tiden lyssna och skruva helt enkelt. det går ju att bara komprimera skiten ur spåret innan, men då kommer du också få kulspruta på 127 hela vägen vilket inte är så kul

Redigerat av mietek

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.