Jump to content
Annons

Försörja sig på att jobba heltid i studio?


Dissector

Recommended Posts

God kväll.

Jag har en ganska blygsam inblick i "studiomarknaden" i Sverige, och är nyfiken på om det är vanligt att folk jobbar heltid i en musikinspelningsstudio och kan försörja sig på det?

Kräver det isåfall att man håller till i landets allra största städer?

Någon som har en inblick i ungefär hur vanligt det är?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det handlar nog mer om att arbeta sig till ett bra rykte. Han i Hypocrisy som har Abyss Studios (om den nu heter det fortfarande?) bor ju t ex väldigt långt ute på landet i dalarna, men verkar klara sig alldeles utmärkt. Studio Fredman har ju också flyttat ut på landet. Men det är nog många års omänskligt slit innan man når dit, och sen får man i a f slita för att klara sig vidare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog väldigt svårt. En av mina bästa vänner klarar sig på det, men han får också prostituera sig och ta riktiga skitjobb ibland för att det ska gå runt - så det är inget man blir rik på, precis...

Link to comment
Dela på andra sajter

För en sådan som jag ock kanske merparten av oss är det bara att glömma. Men om du verkligen brinner och jobbar hårt och ser till att skaffa så många kontakter som möjligt är det inte omöjligt.

I framtiden kommer det att vara allt färre dussinstudios men det kommer alltid att finnas och då handlar det om Toe Rag och liknande.

Då det gäller bra tekniker så kommer det nog att behövas även om framtiden kommer att handla mer om faktiskt kunnande än dyra analoga saker.

Kort sagt är det det här du vill göra. Go for it! Om du vill ta det lugnt och ha en trygg lön. Don´t go there.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat sätt att få ihop det är att fokusera mer på produktionsbiten, dvs jobba efter ett och samma tillvägagångssätt med flera olika artister inom en avgränsad genre, eller jobba fram ett specifikt sound. Kanske driva eget produktionsbolag och själv välja artister att jobba med.

Lossnar det för en eller flera av dina "egna artister" kan det bra mycket mer pengar än att bara hyra ut en inspelningslokal och teknikerarvode.

Om man vill ta det hela ytterligare ett steg startar man även förlag. Ju fler bitar desto större chans att det trillar in pengar någonstans ifrån.

Men som sagt, det är hårt jobb. Vill man ha stadig inkomst bör man se sig om efter något annat. Typ live- eller teatertekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte insatt personligen men jag tror att det är svårt att tjäna pengar på musik i Sverige. Det är trots allt ett otroligt litet land där det är svårt att sno åt sig marknad från andra och att jobba upp sitt namn/varumärke.

Jag kommer själv att satsa allt jag har när allt är klart till utlandet. Det är många svenska artister, djs, producenter som satsar utomlands. Och det är där pengarna finns, om vi nu ska snacka inkomst och att ha musik som levebröd. Det är nog mer slit i Sverige än vad det ger lön.

Självklart handlar det mycket om tur också. Att få till den där listettan världen över är inte direkt något man gör på 5min i FL Studio. Men om man får till den och du blir ett känt namn, kommer din musik också att få fler chanser i framtiden. Fler kommer att vända sig till dig för en produktion eftersom du är het i branschen. Då kommer möjligheterna till kontakter, jobb, pengar, LAMBORGHINI! 😛

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej!

Om du med studiomusiker menar att leva enbart på att spela in musik i skivstudio så finns det nästan ingen sådan i Sverige. Inte för att det inte finns jobb nog för att ekonomiskt kunna leva på detta utan mer för att det är väldigt svårt att mentalt orka med det. Det fungerar helt enkelt inte så att man enbart spelar i studion 8 timmar om dagen 325 dagar/år. Däremot så finns det musiker som spelar in oerhört mycket i skivstudion men man tar livejobb emellanåt. Det gör man bl.a. för att få variation i ens arbetssituation. Det är så här en studiomusiker jobbar idag och sedan många år tillbaka. Man sitter alltså inte enbart i studion för ingen skulle orka med det.

Om man skulle göra det så blir man tokig! Man kan sitta i studion 8 timmar/dag periodvis men inte året runt.

En studiomusiker åker på turnèer precis som andra musiker gör. Eller sitter t.ex. i orkesterdiket på en teater osv. Kanske i en musical eler en fars eller vad det nu kan vara. Studiomusikerns tillvaro blir på det här sättet lite mer drägligare och mer varierad. Men variationen är viktig även för inspirationen och även för att på lång sikt få jobb.

Oavsett hur namnkunnig man än är som musiker så måste det finnas en medvetenhet att man kanske inte har arbete "i morgon". Att vara musiker är lite osäkert även för den mest kända och skickligaste. Hos vissa är denna osäkerhet rätt stor utan att avslöja några namn. Inte minst idag då det kryllar av duktiga musiker som både är unga och har stor framåtanda. Idag är det mycket större rörlighet inom denna branch än vad det var t.ex. på 70-80 talet.

För att bli det du kallar för studiomusiker så krävs det att man är i musikaliskt tipp-topp. Med tip-top menar jag alltså elitnivå. Man ska vara bra även på det sociala planet. Är man en svår typ att ha och göra med så är man ute direkt! Allmänt skötsam och passa tider plus mycket mer. Ingen krångel-Nisse här inte! Musikaliskt bör man helst vara teoretiskt kunnig och läskunnig. (Noter.) Orsaken är att man måste vara snabbjobbad. Ingen har tid på att du ska lära dig låten. Den måste sitta på en eller ett fåtal tagningar. Både studiotid och löner är ju dyrt och deadline är därför oftast mycket kort! Man ska kunna spela alla musikstilar och kunna spela alla stilarna i toppklass. Man ska ha ett förhållningssätt till musik på ett sådant sätt att man tar en svensktoppslåt, en visa,

dragspelslåt, eller en kristen låt på precis lika stort och seriöst allvar som när man spelar en häftig soullåt.

Man måste alltså var öppen för alla stilar och ta alla på lika stort allvar. Kort sagt så måste man ha ett professionellt förhålningssätt till både musik och till de man arbetar tillsammans med samt till uppdragsgivaren och lyssnaren/konsumenten. Men som sagt: Man måste vara oerhört kunnig för att kunna överleva på den högsta studionivån. En del av dessa svenska studiomusiker håller faktiskt världsklass. Konkurrensen är rätt stor med andra ord.

Jag skiljer lite på den högsta nivån och en lite lägre nivå. Orsaken är den att det finns två olika sorters studiomusiker kan man kanske säga. Den ena kategorin är tillräckligt duktiga och inarbetade i branschen så att de får de riktigt tunga studiojobben. Det är dem som får medverka på de mest namnkunniga inspelningarna.

De tar också de flesta tv-jobben liksom t.ex. en del filmmusik. Sedan finns det en kategori som knackar på den här dörren men som av olika anledningar inte har nått ända fram till "finrummet" ännu. De kan få en del mer "osynliga" studiojobb. T.ex. jinglar, reklam, demo, mindre kända artister osv.

Om det är svårt att livnära sig på att jobba som studiomusiker eller ej, kanske du nu har fått svaret på, men för att vara riktigt tydlig så är mitt svar ett rungande JA! Det är jättesvårt. Jag har själv jobbat mycket i studio som musiker och vet vad jobbet innebär. Det är rätt kul men också krävande. Och som i alla arbeten så blir det ett jobb till slut. Visserligen får man jobba med sin hobby, men det är lik förbannat ofrånkommligt att man till slut ser det som ett jobb. För att trots detta kunna klara av att spela med inspiraton som om man fortfarande är hungrig på att lira så krävs det rätt mycket professionalism på flera olika sätt. Inte minst när det gäller själva förhållningssättet till saker och ting. Alla har inte den mentaliteten för att klara av det. Jag känner otroligt många av dagens mest anlitade studiomusiker och just detta är en av de svåraste delarna med jobbet hos väldigt många. Många fortsätter fast de kanske egentligen inte borde gör det, för även om många till slut tycker att jobbet till slut blir lite enahanda och lite väl mycket "jobb" så är det ju trots allt ett lite roligare jobb än att sitta i kassan på ICA! Det är just därför många fortsätter ändå. Studiomusiker-jobbet är som sagt mycket svårt på många plan, så har man ambitioner att kunna leva på detta så ska man ha fullständigt klart för sig att man måste brinna mycket starkt för all sorts musik i kombination med att man måste vara otroligt tallangfull och färdigutvecklad så att man befinner sig på elitnivå. I annat fall har man ingen som helst chans. Så ser verkligheten ut. Alternativt att det framgår oerhört tydligt att man verkligen är den talangen som inom en snar framtid kommer att bli helt färdigutvecklad och fullfjädrad. I just detta fall så gäller det i så fall att göra sig hörd så att folk i branschen ser detta och får upp ögonen för en. Då kanske man kan få lite småjobb för att få den nödvändiga rutinen som krävs och som sedan leder till större och fler jobb.

Vad man kan göra är att helt enkelt spela med så många musiker som man bara kan och så många olika musikstilar som möjligt. Dels för att få rutin och inte minst för att få så kontakter många kontakter som möjligt.

Hela musikbranchen är mycket kontaktbaserad. Det gäller att inte enbart ha många kontakter utan även rätt kontakter. Lite framåtanda bör man alltså ha, men man ska fortfarande vara ödmjuk. Spelar du bra och sköter dina kort väl (både musikaliskt och socialt) så kommer det ena leda till det andra. När du får ett erbjudande av något slag...live eller studio...så gäller det att inte tacka nej! Att tacka nej en enda gång kan vara tillräckligt för att den som frågar dig inte frågar dig någon mer gång. Det finns ju alltid någon som kan ersätta dig och då frågar man hellre någon som är ett säkert kort, dvs. någon som man vet tackar ja redan innan man ens lyfter på telefonluren! Att tacka nej är alltså som att gräva sin egen grav i dessa sammanhang. Tacka alltså ja även om jobberbjudandet kanske inte är det roligaste eller har den allra högsta betalningen om du har ambitionen att få studiojobb. Samma sak gäller om du vill jobba som frilansmusiker i största allmänhet. Det flesta sk. studiomusiker är ju just frilansmusiker även om det råkar finnas en slags "studio-elit" som tycks få alla studiojobb.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag glömde att svara på en av frågorna:

Jo, visst är det så att de flesta studiojobben finns i de allra största storstäderna. Företrädesvis i Stockholm.

Jag vet inte hur det är just idag, men inte alls för så länge sedan så var just Stockholm världens mest studio-täthetaste stad per kapita räknat!

De flesta större studioinspelningar sker just i Stockholm, så det är ingen tillfällighet att de flesta och mest kända studiomusikerna bor och verkar just där. Men även i Göteborg och Malmö finns det några, men långt ifrån lika många som i Stockholm som är Sveriges svar på Los Angeles i dessa sammanhang.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Stående ovationer till ditt monster inlägg Pelle. Riktigt bra skrivit, både inspirerande och avskräckande. Kan inte annat än att hålla med dig till punkt och pricka, dock tror jag att det OP ville ha reda på var om man kan försörja sig som ljudtekniker eller dylikt i en studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är i stort sett samma svar oavsett vilket instrument man än spelar. Och ljudteknikern spelar ju sitt instrument som är bl.a. mixerbordet. Man måste alltså vara rätt duktig eftersom konkurrensen är hög och det går få ljudtekniker på en studio. En del ljudtekniker jobbar också som frilans och hoppar runt i olika studios. Men det är ju inget omöjligt att leva på det här heller även om det kan vara tufft att regelbundet få in de pengar som kan behövas varje månad. Många siktar därför in sig på större företag som t.ex. tv4, SR osv. för att få lite större trygghet. Men i dessa fall så ser ju arbetssituationen annorlunda än för den som jobbar på t.ex. Mono Studio.

Att få jobb på t.ex. en tv-kanal eller en radiostation kan kanske vara lite lättare att lyckas med.

Men det finns som sagt många likheter för en ljudtekniker jämfört med en studiomusikern: Man måste ha lätt för de flesta sorters människor, vara kunnig i de flesta musikstilar både rent musikaliskt och ljudmässigt. I vissa fall bör man vara notkunnig även som ljudtekniker. Detta för att kunna hänga med i t.ex. partitur.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är i stort sett samma svar oavsett vilket instrument man än spelar. Och ljudteknikern spelar ju sitt instrument som är bl.a. mixerbordet. Man måste alltså vara rätt duktig eftersom konkurrensen är hög och det går få ljudtekniker på en studio. En del ljudtekniker jobbar också som frilans och hoppar runt i olika studios. Men det är ju inget omöjligt att leva på det här heller även om det kan vara tufft att regelbundet få in de pengar som kan behövas varje månad. Många siktar därför in sig på större företag som t.ex. tv4, SR osv. för att få lite större trygghet. Men i dessa fall så ser ju arbetssituationen annorlunda än för den som jobbar på t.ex. Mono Studio.

Att få jobb på t.ex. en tv-kanal eller en radiostation kan kanske vara lite lättare att lyckas med.

Men det finns som sagt många likheter för en ljudtekniker jämfört med en studiomusikern: Man måste ha lätt för de flesta sorters människor, vara kunnig i de flesta musikstilar både rent musikaliskt och ljudmässigt. I vissa fall bör man vara notkunnig även som ljudtekniker. Detta för att kunna hänga med i t.ex. partitur.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Än en gång slog du mig på fingarna, jag ska gå hem nu. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...