laxlaxlax Postat 29 oktober 2007 Postat 29 oktober 2007 (redigerat) Hej Jag tänker mig det här: jag vill ha fyra takter som hela tiden loopas. På dem fyra takterna vill jag kunna göra inspelningar på en massa olika spår. Till exempel ett gitarrkomp, ett bas, handklapp osv. Det ska fungera som man bygger upp en låt - inget ska stanna mellan tagningarna. Sen ska det enkelt gå att mute:a och trixa med de separata spåren. Funkar det i live? Har suttit med programmet en del och gjort tutorials men får inte igång inspelningen utan att det först stannar. Är tacksam för svar. Laxlaxlax Redigerat 29 oktober 2007 av laxlaxlax
DivineCo Postat 29 oktober 2007 Postat 29 oktober 2007 Detta är en av Lives starka sidor. Du måste dock spela in i session view om du inte vill gå en litekrångligare väg. Session view är denandra högsta ikonen till höger. Om du gör det spelar du in ditt klipp och går in och cropar hur många takter som du vill ska lopa och sen sätter du loop på klippet. Koppiera sen kanalen till så många alternativsidéer som du behöver. Den vertikala uppdelningen av scener till höger du får nu en massa alternativ som du kan trigga i realtid som du oxå kan spela in klipp emot. Live är förmodligen världens bästa verktyg för att jobba kreativt med låt och arrangemangsidéer. Är inte själv världens bästa på programmet men tillräckligt bra för att hjälpa dig. Om du vill ha hjälp får du gärna skicka ett PM.
pistolpete Postat 30 oktober 2007 Postat 30 oktober 2007 men man kan väl lika gärna göra detta i arr fönstret? bara att du drar ut lopen så lång du vill ha den på ett spår sen spelar in på dom andra... Lite svårt att förklara i textform 😄
DivineCo Postat 30 oktober 2007 Postat 30 oktober 2007 Man kan göra det i arrfönstret men man missar då möjligheten att smidigt lägga upp alternativa verser och refränger etc. Du kan ju närsomhelst trigga en ny scene i realtid när du är i session view. Brukar alltid jobba så då jag är på idéstadiet. När jag har strukturen klar brukar jag dock övergå till arrfönstret.
pistolpete Postat 30 oktober 2007 Postat 30 oktober 2007 Man kan göra det i arrfönstret men man missar då möjligheten att smidigt lägga upp alternativa verser och refränger etc.Du kan ju närsomhelst trigga en ny scene i realtid när du är i session view. Brukar alltid jobba så då jag är på idéstadiet. När jag har strukturen klar brukar jag dock övergå till arrfönstret. då jobbar vi på samma vis 😊 och jag tycker detta är det smidigaste sättet att göra låtar då arret i mitt fall nästan är klart i session och sen justerar man bara lite i arr view.
laxlaxlax Postat 31 oktober 2007 Trådstartare Postat 31 oktober 2007 Tack för svaren. Men jag har fortfarande ett problem: Finns det något sätt att få de uppkopierade spåren ( jag gjorde som du sa ovan ) att hålla sig till att alltid bli exakt fyra takter långa? Så att när jag spelar in de, och trycker bort inspelningsknappen lite slarvigt, så gör den alltid klippen till fyra ändå? Förstår du?
DivineCo Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 Inte vad jag vet i sessionvyn måste nog göras manuellt men jag är inte säker. I arr´vyn kan man alltid tala om in och utpunkter man väljer då sina fyra takter där man vill ha dom högst upp något till höger. Då får man även det som spelas in inan och efter men klippet blir automatiskt croppat men information både före och efter blir kvar men spelas inte. Vill man bara ha sina 4 takter får man köra en consolidate. Ctrl+J Men ofta vill man ju ha kvar saker som upptakter och om man ligger lite före slaget. Det är bara att sträka på klippet lite i tid så får man med det också.
laxlaxlax Postat 31 oktober 2007 Trådstartare Postat 31 oktober 2007 Aha, så bra. In-och utpunkterna hjälpte mycket! Vet du om det finns någon funktion som gör att den skriver över. Det vill säga, om jag spelar in en gitarrslinga på fyra takter som landar där den börjar, så att man får höra båda?
laxlaxlax Postat 1 november 2007 Trådstartare Postat 1 november 2007 För andra i samma situation: Jag skaffade ett loopingprogram som heter Möbius ( http://zonemobius.com/ ) istället. Det är lättjobbat, gratis, smidigt och man kan köra det som vst-plugin. Tack alla för hjälpen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.