Wanna-be ljudtekniker Postat 22 september 2004 Dela Postat 22 september 2004 Hej alla ljudare. Jag undrar hur man bäst bär sig åt när man spelar in el- gitarr. Jag spelar ofta in elgitarr med ganska mycket dist och resultatet blir enligt mig dåligt. Det låter kallt, man får inte alls den varma förstärkar känslan. Jag undrar om felet ligger i min mikrofon. Jag spelar in med en kondensator mikrofon av märke TSM och produktnamn MT87-S. Är detta ett bra alternativ om man ska spela in el-gitarr? Hur som helst, om någon känner sig veta vad mitt problem är så kan den personen ju hjälpa mig här. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kartan Postat 22 september 2004 Dela Postat 22 september 2004 Det finns ju en fantastisk mängd saker som påverkar ditt gitarrljud. Vad du har för gitarr, vad du har för förstärkare, hur du placerar mikrofonen vid inspelning, hur du rattar eq på ditt mixerbord med mera, med mera. Hur har du gjort när du spelat in? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 22 september 2004 Dela Postat 22 september 2004 Jag är ju en förespråkare av Shure SM57 i detta fallet. Närmicka med en sån (vinkla gärna och rikta inte rakt mot mitten av högtalaren). Vill du ha lite stök och rumsklang så sätt upp en konding en bit ifrån och mixa sedan mellan dessa mikrofonerna till du får ljudet du vill ha. Räkna med att du behöver EQ's ganska mycket för att få in gitarrspåret i en mix. Blir ofta mycket rummel i det låga mellanregistret, men det gör du med fördel i efterhand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tobbe Postat 22 september 2004 Dela Postat 22 september 2004 Hur mycket "värme" du vill ha har ofta mycket med micplasering att göra (om jag menar samma sak med vart gitarrljud som du). Din mic kan vara användbar men jag skulle nog sattsa på att kombinera den med en sm57 eller liknade. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wah-wah Postat 23 september 2004 Dela Postat 23 september 2004 Visst! Det kan bli bättre bara genom att byta till en SM57:a, men som många redan nämnt är det bättre att hitta "rätt" mikplacering. I slutändan har man igen den tid man har ägnat åt att flytta miken runt, runt några millimeter/centimeter i taget tills man hittar soundet man vill åt! Ett hett tips: Minska distmängden och låt högerhanden jobba istället. Allt för många har missat att allt sitter i handleden och attityden man har när man spelar in! Testa och du kommer garanterat märka skillnaden. 🙂 Ett tungt sound är ytterst sällan synonymt med mycket dist!!!!!!!!! Dubba istället det du spelar in och bredda ljudet med ett mkt kort delay för lite extra fetma. /Fredrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tobbe Postat 23 september 2004 Dela Postat 23 september 2004 Om du dubbar testa att lägga ett ljud helt til höger, ett till vänster och ett i mitten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanna-be ljudtekniker Postat 24 september 2004 Trådstartare Dela Postat 24 september 2004 Alltså själva problemet är att det låter väldigt platt och utan djup. Vet inte riktigt hur ja ska beskriva det. Men känslan av en förstärkare infinner sig inte i inspelningen. Har detta verkligen att göra med mikplacering? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 24 september 2004 Dela Postat 24 september 2004 testa att dra ner disten som wah wah skriver och öva upp höger handen istället. Väldigt hett tips. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 24 september 2004 Dela Postat 24 september 2004 Alltså själva problemet är att det låter väldigt platt och utan djup. Vet inte riktigt hur ja ska beskriva det. Men känslan av en förstärkare infinner sig inte i inspelningen. Har detta verkligen att göra med mikplacering? Mickplacering och mikrofonval är väldigt viktigt när det gäller gitarrinspelning. Lika viktigt är även som de andra påpekat hur man spelar, men om du är nöjd med hur det låter ur förstärkaren är det mikrofonval, mikrofonplacering samt ev. eq och kompressor som avgör hur det låter på din inspelning. Svaret på din fråga är alltså: Ja, mikrofonplaceringen har i allra högsta grad med att göra hur det låter. Om du flyttat runt micken men ändå inte får det sound du vill ha, byt mick! (eller testa tobbes tips med en Sm57:a i kombo med din MT87:a) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
electroaudio Postat 24 september 2004 Dela Postat 24 september 2004 Alltså själva problemet är att det låter väldigt platt och utan djup. Vet inte riktigt hur ja ska beskriva det. Men känslan av en förstärkare infinner sig inte i inspelningen. Har detta verkligen att göra med mikplacering? Har du provat att lägga på en exciter? Själv så är jag ju rätt förtjust i att köra aphex 204 på gitarr, den ger ju liv i ljudet. Nä, dax att springa i ilfart till jobbet, skulle visst ha varit där för flera minuter sedan ;P Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 24 september 2004 Dela Postat 24 september 2004 Jag är väldigt oenig om SM57. Ofta så retar jag ihjäl mig på den pga dess höga höjningar runt 5kHz och ibland funkar den klockrent. Oftast är det när jag spelar in min egen gitarr och vet EXAKT hur jag vill att det ska låta, och då är de enorma höjningarna i det höga mellanregistret för mycket. Jag testade precis en Sennheiser MD421N på min stärkare och direkt märkte jag av att de störande frekvenserna inte var lika närvarande. Men, jag är sådan att jag kan inte använda samma sak hela tiden. Ena dagen ska det vara General och andra dagen Grov. Ena dagen ett 0.40 plektrum och nästa ett 1.20. Jag kan fortsätta att hålla på ifall ni vill 🙂 Ursäkta, detta har troligen inte underlättat för dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 24 september 2004 Dela Postat 24 september 2004 Jag är väldigt oenig om SM57. Ofta så retar jag ihjäl mig på den pga dess höga höjningar runt 5kHz och ibland funkar den klockrent. Oftast är det när jag spelar in min egen gitarr och vet EXAKT hur jag vill att det ska låta, och då är de enorma höjningarna i det höga mellanregistret för mycket. Jag testade precis en Sennheiser MD421N på min stärkare och direkt märkte jag av att de störande frekvenserna inte var lika närvarande. Men, jag är sådan att jag kan inte använda samma sak hela tiden. Ena dagen ska det vara General och andra dagen Grov. Ena dagen ett 0.40 plektrum och nästa ett 1.20. Jag kan fortsätta att hålla på ifall ni vill 🙂 Ursäkta, detta har troligen inte underlättat för dig. Men så är du ju en punkrocksnubbe också! 🙂 Nädå, mikrofonlistan på vilka mickar man ska spela in gitarr med kan förmodligen göras lika lång som tomtens skägg, rekommenderade en 57:a för att den är såpass vanlig och billig. Själv föredrar jag 79 kronorsmickarna från Onoff! (En rakt in i varje kon på en 4x12:a + en mot röret i toppen för lite värme). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 26 september 2004 Dela Postat 26 september 2004 Är du nöjd med ljudet innan du börjar spela in? Kan du få fram ljudet du vill ha utan att börja trixa med mikar och dess plasering? Kondensatormicken som du använder plockar lätt upp rumsakustiken. Är det ett dämpat rum eller nere i en betongkällare? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nossloh Postat 14 oktober 2004 Dela Postat 14 oktober 2004 Prova att spela in exempelvis några solon och ackord. Lyssna av. Tänk på att det låter annorlunda när man spelar upp pga att man inte får "medhörning" av gitarren när man spelar upp inspelningen. Prova även att köra kombinerat och lajna från förstärkaren samtidigt sätter en mikrofon framför gitarren eller förstärkarhögtalaren. Genom att kombinera dist och det "obehandlade" gitarrljudet får man ett ganska hyfsat ljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
robertus Postat 15 oktober 2004 Dela Postat 15 oktober 2004 Som BROJD säger varför ska man lägga mer pengar än nödvändigt på dyra produkter... Soundet sitter i handled och ATTITYD Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Xipe Postat 28 oktober 2004 Dela Postat 28 oktober 2004 (redigerat) Alla moders tråd om uppmickning av gitarrförstärkare. Första posten i pt. 2 är en sammanställning av det mesta som Slipperman skrev i pt. 1. A problem with distorted guitars pt. 1: http://recpit.prosoundweb.com/viewtopic.php?t=4095 A problem with distorted guitars pt. 2: http://recpit.prosoundweb.com/viewtopic.php?t=7486 A problem with distorted guitars pt. 3: http://recpit.prosoundweb.com/viewtopic.php?t=9419&postd Mycket läsvärda trådar!! För övrigt så tror jag bestämt Slipperman är min nya idol. 😉 You gotta start in the room with 'the sound'. First, Put in some fucking earplugs, so when you go to get sounds on the desk later you'll actually have an opinion on ANYTHING. Then, get 'Einstein' to fiddle with his miserable square wave rectifier/noise generator until he confirms it is indeed producing "his sound". The incredibly new and amazing sound you haven't heard from anybody else.... in the last 15 minutes. This is MAJOR, once attained, we now have a starting point. We can now feel free to embark on our hellish voyage into the most fruitless and subjective undertaking ever conceived in the history of man's sad efforts on this sad and forgotten pebble in space. "A great guitar sound". Something NOBODY has agreed upon for more than 15 minutes since Ike left the White House.If you can't get by this first hurdle IN THE ROOM. You are in deep shit.... I can't help you. God can't help you. YOU ARE FUCKED. FUCKED. KILL YOURSELF. It is imperative that the zorch-fucko-twerg playing guitar is hearing 'his sound' in the room. IT CANNOT BE OVERSTATED. Från ett gitarristperspektiv så skrev även ubik något tänkvärt, som jag själv ofta åker dit på (andra och tredje styckena, framförallt): Here's where I thought slipperman going: Since nearly every element in a mix is generally happening with several (many?) others, the only way to make it punch, kick, scream, slither, stroke or otherwise stand out in a desired way is to understand how it relates to the elements that surround it. This relationship occurs on two levels: acoustically/energetically, and conceptually/arrangementally (made it up but you get it). Regarding the tone, joe schmoe cannot separate out the guitar from everything else around it, especially the bass, and proceeds to use gear and knobs to get their rig sounding huge and loud and boomy all by it's lonesome self. Result: a rig that sounds like ass, and that sounds even worse in the context of a full mix. LF issues are just the beginning, and oversaturation, loss of articulation, bad tonal choice due to damaged hearing, and so on. The arrangement part is, oddly enough, even more of a lost art. Musicians don't generally get that in order for something to sound huge, there must be huge spaces around it at frequent enough intervals that my brain doesn't RTA and reduce that steady-state wall-o-chords into an annoying buzz to be tuned out. A part that doesn't breathe will run out of steam with the quickness. Dynamics, technique, and perception of self as part of a unit rather than an individual out to make his statement... these are perhaps not the norm for guys using supersaturated tones and craving the vibe of your average modmetal act, yet they are essential to playing the right part with the right tone that allows for the creation of the huge soundscape The producer has to have a vision of the greater whole as a finished piece, and do his best to sort out what needs to be where and how much for how long and maybe even why, and the engineer has to take that esoterica and get the right guitar through the right amp with the right mic yada yada. This is the heart of the matter, as the narrower focus and greater attachments of the player butt up against the generally more experienced recordists who have no allegiance to anyone's ego or security blankets and yet must tiptoe around the delicate flowers in order to get everything where everything ultimately needs to go. Of course, in those terms the problem is by no means limited to distorted guitars, so maybe I'm way the fuck off base regarding slipperman's diatribe. Then again, maybe distorted guitar was singled out because those cats tend to be the most egregious offenders in the above clash of wills. Redigerat 28 oktober 2004 av Xipe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 29 oktober 2004 Dela Postat 29 oktober 2004 Alla moders tråd om uppmickning av gitarrförstärkare. Första posten i pt. 2 är en sammanställning av det mesta som Slipperman skrev i pt. 1. A problem with distorted guitars pt. 1: http://recpit.prosoundweb.com/viewtopic.php?t=4095 A problem with distorted guitars pt. 2: http://recpit.prosoundweb.com/viewtopic.php?t=7486 A problem with distorted guitars pt. 3: http://recpit.prosoundweb.com/viewtopic.php?t=9419&postd Mycket läsvärda trådar!! För övrigt så tror jag bestämt Slipperman är min nya idol. 😉 Lysande är väl det man kan sammanfatta detta med 🙁 Schkåll för det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pusa Postat 4 november 2004 Dela Postat 4 november 2004 Studio nr 5 2004 behandlade detta rätt bra annars med fördelaktiga mikplaceringar, stärkarplaceringar och dylikt.. Kika på det.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 4 november 2004 Dela Postat 4 november 2004 Senaste låten jag spelade in så hade jag en TSM MT87:a och jag fick det fantastiskt bra! Jag älskar när man kör med kondensator mic nån milimeter från stärkaren och på ashög volym. Det blir bra det... Sen så dubbade jag den gitarren 4 gånger, vilket kanske bidrog till att det blev bra. Vad vet jag, men jag tycker du ska köra på din MT87:a 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.