Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej!

Jag har letat efter skillnaden i ljud mellan mikronerna StudioProjects B1 och ADK A51e men inte hittat det (har kollat i flera forum). Jag var på musikbörsen i veckan och killen därinne påstod att B1-micken ändrade ljudet mer än ADK-micken och tyckte att ADK-micken är ett bättre val. Han sa också något om att B1-micken gav ett bättre ljud om man sjunger nasalt.

Han vill jag ska köpa ADK-micken men tester på nätet pekar på att B1-micken är bättre.

Vad är skillnaden mellan dem? Någon som lyssnat på ljudet från båda mikrofonerna?

Ps. Jag ska spela in sång och gitarr.

Annons
Postat (redigerat)

nej B1 har en naturligare återgivning, men är lite toppig tycker jag. tycker diskanten låter lite billig och det blir väldigt mycket proximityeffekt om man kommer för nära och av nån anledning är det lite krångligare att städa bort med med denna micken.

adkn är lite kornigare på nåt sätt, vilket jag tycker låter trevligare. Jag gillar faktiskt a51an, den är eqvänlig också

och angående det nasala, spelade in en väldigt nasal sångare en gång, och körde b1 på ett lugnt parti, Fick sitta och eqa i en halvtimme för att styra upp det, helt galet blev det, körde a51 på resten av demon helt utan problem. trodde det berodde på mitt bås först, men ställde ut micken och det blev ännu värre, och då sjöng han verkligen jättesvagt så rummet spelade inte in.

det låter som den där musikbörsenkillen och jag har totalt skilda uppfattningar

sen ska du inte lyssna på försäljare, för antingen har de aldrig hört mikrofonen ifråga utan svarar bara enligt nån hearsaymall som låter bra eller så försöker de bara sälja nånting dyrare till dej

Redigerat av mietek
Postat
hej!

Jag har letat efter skillnaden i ljud mellan mikronerna StudioProjects B1 och ADK A51e men inte hittat det (har kollat i flera forum).

Då skulle du nog gilla att läsa testet av 9 billiga sångmickar i Studio 5-05 samt lyssna till de medföljande ljudfilerna.

Där testas bland andra de mickar du frågar efter.

Som alltid vid jämförande micktester, finns ljudfilerna både som välkodade mp3-filer men även som 16- och 24-bitars ljudfiler (i oförstört flac-format).

.björn.

Postat

Det var ett trevligt test må jag säga, men inte helt klargörande. Först tänkte jag "ah, perfekt, det blir en Studio Projects B1" efter att ha läst testet, men nu råkade jag hitta en annan mik som inte var med i testet, men vars lillebror var det.

Samson C03 ligger i samma prisklass som i testet, men den har möjlighet att välja mellan njure/åtta/omni. Kan det vara av väsentlig skillnad i en hemstudio? Kan en åtta lämpa sig för att spela in duetter t ex? Den är tydligen lite mer av hyperkardioid typ också, och det kanske kan göra att man får mindre problem med omgivande brus/störningar i ett hemstudiorum (läs: ett vanligt, inte specialinrett, rum med dator som surrar lite, en och annan bil utanför fönstret t ex) - tänker jag rätt?

Någon som har erfarenhet av C03 i förhållande till testvinnarna i testet: Studio Projects B1 och Behringer B1?

Annars låter det ju i och för sig som att JJLabs mikar är helt ok också, och ännu billigare. Men min fråga är väl kanske egentligen: är det värt att leta efter en mik med ställbar karaktäristik?

Mvh Henrik

Postat

Du kan gärna titta in på min testsite också och hämta smakprov på hur många olika micar låter under så identiska förutsättningar som möjligt.

Om du behöver en mic med flera karakteristiker eller inte, kan nog bar adu själv avgöra. De flesta använder aldrig annat än cardioid-läget, men i vissa fall kan man ha nytta av omni eller 8. Jag tycker själv att många micar kan låta snyggare i 8-läget, eftersom man får in lite mer rumsljud - men i vissa lägen kan det vara total katastrof för ljudet. Omni tar upp ännu mer rumsljud. I en normal hemstudio är det mycket runt omkring som kan störa, så oftast har man mest bruk för en cardioid där - men om du har ett rum som låter bra, kan de andra varianterna vara värda att utforska också.

Postat

En mikrofon är mycket personligt. Litet ledning kan du få av att lyssna på Claes tester. Men ändå långt ifrån hela sanningen hur en mikrofon fungerar för dig.

Rent generellt skulle jag dock först välja bort Samsonmicken.

De billigare ADK-mickarna tycker jag verkar variera en del i kvalitet. Jag har just nu t ex sex helt obegagnade ADK 51, varav två matchade, som jag går igenom inför ett studiobygge som jag håller på med åt en gammal god vän som av någon anledning drog på sig hela högen med mickar för ett tag sedan när han förra gången var på väg att plocka ihop en studio. Och några av dem är väl inget jag skulle välja att använda i första hand om man uttrycker sig försiktigt. Även om smaken ju som sagt varierar så skall likadana mikrofoner köpta samtidigt inte låta så olika...

B1 har jag gått igenom ett antal, bland annat hade jag ett tag en egen eftersom jag ville testa den efter alla lovord. Och jag tycker att den är prisvärd. Men jag har inte A/B-testat många exemplar samtidigt på samma sätt som med ADK:n nu.

Rent generellt tror jag dock att du kan vänta dig litet spridning mellan billiga mikrofoner i den här prisklassen, så det är inte bara valet av fabrikat och typ som inverkar, utan även olika exempler. Även dyrare mikrofoner har naturligtvis en viss spridning, men inte lika mycket.

Slutsats: Prova micken själv före köp...

Postat

mycket bra information, det tackar jag för. 😉

Men det verkar som att de flesta tycker att StudioProjects B1 är ett bättre köp än ADK A51e.

Har jag rätt?

Postat
mycket bra information, det tackar jag för. 😉

Men det verkar som att de flesta tycker att StudioProjects B1 är ett bättre köp än ADK A51e.

Har jag rätt?

Både jag och nej. Jag tycker att B1 är bättre, men det är ju en smaksak...

Postat

Jag har båda. Skulle jag få välja en skulle det nog bli B1. För den låter så bra på vissa sångare 😉 Fast jag upplever att ADK'n är mer lätt placerlig på akustiskgitarr. Och skulle man vilja micka upp gitarrstärkare så föredrar jag ADK.

Postat
hej!

Jag har letat efter skillnaden i ljud mellan mikronerna StudioProjects B1 och ADK A51e men inte hittat det (har kollat i flera forum). Jag var på musikbörsen i veckan och killen därinne påstod att B1-micken ändrade ljudet mer än ADK-micken och tyckte att ADK-micken är ett bättre val. Han sa också något om att B1-micken gav ett bättre ljud om man sjunger nasalt.

Han vill jag ska köpa ADK-micken men tester på nätet pekar på att B1-micken är bättre.

Vad är skillnaden mellan dem? Någon som lyssnat på ljudet från båda mikrofonerna?

Ps. Jag ska spela in sång och gitarr.

Ang. ADK 51a på Musikbörsen...Jag var där för några dagar sedan och letade bland deras mickar!Det ända dem hade runt tusingen var ADK 51e(995 riksd.) och ADK 51s(1295 riksd.)..Allt annat dem hade var över 1500..

Vad jag vet så har inte dem Studio projeckt B1 på söder!

• 2 år senare...
Postat (redigerat)

Hej, jag har nyss köpt en ADK A51e men man fick inte med någon sladd så ... vad för sladd skall man köpa för billig peng?

Redigerat av imnotmatthew
Postat

Hej, jag har nyss köpt en ADK A51e men man fick inte med någon sladd så ... vad för sladd skall man köpa för billig peng?

Du ska ha en mikrofonsladd - alltså en balanserad kabel med XLR hane i ena änden och XLR hona i andra änden.

Beroende på hur lång kabel du behöver, så finns det att köpa från någon hundring och uppåt... De billiga från exempelvis HOSA duger utmärkt så länge du inte ska ut på livespelningar.

Har du ett ljudkort eller preamp/mixer som kan lämna ut fantommatning till micken? Det är nämligen nödvändigt eftersom det är en kondensatormick.

frostbubblan (oregistrerad)
Postat

Jag skulle vilja köpa en Violet Design Black Knight. Vad har du för leveranstid på en sån Claes?

Postat (redigerat)

Du ska ha en mikrofonsladd - alltså en balanserad kabel med XLR hane i ena änden och XLR hona i andra änden.

Beroende på hur lång kabel du behöver, så finns det att köpa från någon hundring och uppåt... De billiga från exempelvis HOSA duger utmärkt så länge du inte ska ut på livespelningar.

Har du ett ljudkort eller preamp/mixer som kan lämna ut fantommatning till micken? Det är nämligen nödvändigt eftersom det är en kondensatormick.

Okej, nej har tyvär inte det men hade tänkt att köpa en preamp eller en mixer, vad är smartast?

Redigerat av imnotmatthew
drloop (oregistrerad)
Postat

Okej, nej har tyvär inte det men hade tänkt att köpa en preamp eller en mixer, vad är smartast?

Vad har du för ljudkort?

Använder du inbyggt ljudkort som sitter på moderkortet och det har line in skulle jag köpa en mixer så du kan lyssna utan latency.

Eller ännu hellre köpa ett ljudkort med preamp i.

Postat

Se upp för säljare på musikaffärer, till exempel musikbörsen.

För det första har de sällan verkligen provat det de rekommenderar. Och aldrig provat mikrofonen på just din röst. Mikrofoner är lite som skor, kan vara skitsköna på min fot men skava för jäkligt på nån annars fot.

Sen rekommenderar de vanligen bara saker de har hemma, annars blir det ju ingen affär. Av någon orsak är alltid det som finns hemma riktigt bra, och nästan alltid bättre än nåt som inte finns hemma. Det funkar för folk går på det.

Den riktigt otäcka sorten av säljare, såna brukar finnas på typ Siba och liknande, rekommenderar alltid de saker som de har mest provision på. Det är alltid lockpriser i annonserna, och grejerna i annonsen har alltid precis tagit slut. Men de har ju bättre alternativ att föreslå då.

Nu blir det här tyvärr en riktig skopa skit på hela branschen och det är extrem orättvist, för det finns helt underbara undantag som verkligen gör sitt absolut bästa för att du skall bli nöjd.

// Gunnar

Postat

Vad har du för ljudkort?

Använder du inbyggt ljudkort som sitter på moderkortet och det har line in skulle jag köpa en mixer så du kan lyssna utan latency.

Eller ännu hellre köpa ett ljudkort med preamp i.

Nee jag har en inbyggt ljudkort i moderkortet.

vad för ljud kort kan man köpa för billig peng dårå? 😮

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.