Jump to content
Annons

Vilket att föredra, Sample Tank eller HALion?

dannepop (oregistrerad)

Recommended Posts

dannepop (oregistrerad)

Som sagt vilken av dessa funkar bäst i Cubase?

Har haft vänner som sagt att HALion är lite känsligt, kan lätt crascha.

Stämmer det?

Har haft möjlighet att testa Sample Tank Free ett par dagar, den verkar bra men

som sagt jag kan inte så mycket om dessa båda.

Tacksam för hjälp!

Danne/

Dela på andra sajter

Annons

Lustigt, jag satt precis och tänkte på exakt samma fråga! 😮

Jag har sett båda som hastigast, men inte hunnit sätta mig in i något av dem.. men min spontana reaktion var att ingen av dem egentligen hade speciellt intiutivt gränssnitt. Man fick pula en del innan man fick fram det man ville få fram.. speciellt Halion. SampleTank verkade lite lättare...

Kollade precis, och det finns en del att hitta på google om Halion vs. SampleTank... men kan ändå var kul och höra detta forumets åsikter. 🙂

Dela på andra sajter

Det är ju helt olika saker, så man ska nog helst ha båda... 🙂

SampleTank är en sampleplayer med vissa möjligheter att modifiera ljuden som laddas in. Alla samplingar laddas in i RAM och spelas upp därifrån.

Till SampleTank använder man företrädesvis ljudbibliotek som är gjorda för SampleTank - men AKAI-samplingar kan importeras. Ljudfilerna är komprimerade för att spara plats.

Jag ser SampleTank främst som en bra grund-ljudmodul, där man har gott om "smör-och-bröd-ljud" att välja bland.

HALion är en fullfjädrad sampler som man kan göra allt med - och som streamar från hårddisk om man har stora samplingsbibliotek. Här har man full kvalitet på allt och ett ljudbibliotek kan ta rejält med hårddiskutrymme i anspråk.

HALion använder jag till de instrument som jag vill ha högsta möjliga ljudkvalitet på.

Jag kör både med SampleTank2 XL och HALion2 (har inte hunnit uppdatera till 3:an ännu...) - och båda fungerar mycket bra hos mig.

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

Med risk att ge mig ut på lite hal is så känns det som att Sampletank är mer av en smör-och-bröd-synt och Halion mer av en riktig sampler. ST2 har väl i och för sig en hel del funktioner men är som jag känner det mest styrt på de medföljande ljuden. Vilket i o f s inte behöver vara fel. För det finns många bra ljud där.

HAlions gränssnitt är mycket komplext tycker jag. Det är en bra sampler med de flesta funktioner som man kan önska. Men den tar lite tid och lära sig och är inte så intuituvi.

Med risk för att gå OT så skulle jag istället föreslå Kontakt. Native instruments prylarna rockar faktiskt. Jag tycker det är den bästa samplern i denna prisklassen.

Redigerat av Egghuvud
Dela på andra sajter

HAlions gränssnitt är mycket komplext tycker jag. Det är en bra sampler med de flesta funktioner som man kan önska. Men den tar lite tid och lära sig och är inte så intuituvi.

Med risk för att gå OT så skulle jag istället föreslå Kontakt. Native instruments prylarna rockar faktiskt. Jag tycker det är den bästa samplern i denna prisklassen.

Jag har inte testat Kontakt själv - men jag har faktiskt från flera håll hört det omvända mot vad du tycker; att HALion bl a fungerar bättre med streaming från hårddisk och är smidigare att använda, medan Kontakt har fler möjligheter att tweaka ljudet, men är lite krångligare (åtminstone i början...) - och alltså är bättre för de som har som gärna modifierar ljudet i högre grad...

Dela på andra sajter

Tänkte klanka lite på processordriften hos Halion också, men såg att de lanserar en ny funktion med trean som heter RAMSave™ vilken skall göra att man kan köra ganksa stora samplingar utan att de knycker all ram.

Och effekter blir det tydligen. Skall fungera med send och return... Hmmm kanske jag uttalade mig lite hastigt. Är det någon som provat trean?

Dela på andra sajter

dannepop (oregistrerad)

Tack då vet jag lite mer hur jag skall attackera problemet!

Det måste vara en komplett sampler och HALion kan man hitta

till ett förmånligt pris!

Danne/

Dela på andra sajter

Tack då vet jag lite mer hur jag skall attackera problemet!

Det måste vara en komplett sampler och HALion kan man hitta

till ett förmånligt pris!

Danne/

Kolla in så att det är HAlion tre du köper. Den är ny i handeln tror jag, men verkar vara mer kompetent än tidigare versioner.

Dela på andra sajter

Halion 3 har ju ett 50tal nya effekter så programmet har ju blivit än mer komplett...

Jag tycker fortfarande att gränssnittet för att lägga in samplingar tar för lång tid... Jag menar kommer man på en idé och vill bränna medans hjärnan är varm så har idéerna för länge sen flugit ut genom fönstret när man väl lagt upp och mappat alla samplingar..

Battery må vara ett totalsimpelt sampleplayerprogram, men det är fasen så snabbt att jobba med...

Kolla den oxå som ett tredje eller fjärde alternativ... kostar ju bara 1800:- 😄

Redigerat av demoniqus
Dela på andra sajter

Battery må vara ett totalsimpelt sampleplayerprogram, men det är fasen så snabbt att jobba med...

Har haft möjligheten att testa Battery, men lyckades mindre bra med den, var ioch för sig stressad. Men jag använder sällan en sampler (de få jag testat) till trummor, utan till tal, oljud och liknande. Gör ioch för sig rätt så kontroversiell "musik". Men en sampler är vad jag behöver, som hanterar wav. Sen om den kostar 1800 eller 4000 som mjukvara gör visserligen skillnad, Men den skall iså fall fungera. Eller lägger man undan pengar och skaffar en hårdvarusampler, som jag tycker verkar lättast...

Dela på andra sajter

dannepop (oregistrerad)

Hörde att man i HALion 3:an måste använda dongle!

Hur gör man, då man ska ha två donglar inkopplade

samtidigt?

Eller kan man regga båda programmen på samma dongel?

Danne/

Dela på andra sajter

Hörde att man i HALion 3:an måste använda dongle!

Hur gör man, då man ska ha två donglar inkopplade

samtidigt?

Eller kan man regga båda programmen på samma dongel?

Danne/

Du flyttar enkelt över licensen till din andra dongle, så att du har både Cubase- och HALion-licenserna i samma nyckel. 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.