Jump to content
Annons

Komplettera med subbas?


KaptenGnissel

Recommended Posts

Har två passiva Tannoy Reveal närfältsmoitorer och ett stereoslutsteg (Samson servo 120) när jag arbetar med mix och lyssning. Skaffade nyss även ett par Beyerdynamic DT250 som komplement till ovan. Det svåra att få till är just basnivåerna och kunna höra dynamikväxlingar mellan kick, synth och basgitarr m.m. i närfältsmonitorerna. Där för måste jag ideligen växla mellan lurar och monitorer för att kolla balansen.

Nu undrar hur man på enklaste sätt kompletterar monitorsystemet ovan med subbas. Aktiv eller passiv? Behövs det en extern summator, Y-kabel? Vad behövs?

Tacksam för förslag

//K-G

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är mycket smidigare att använda en sub som är avsedd för studiobruk, snarare än en hemmabio-sub.

Studiosubar har aktiv delning och de skickar bara vidare ljudet ovanför brytfrekvensen till satelliterna, så att man inte har samma frekvenser från både sub och satelliter - något som annars innebär risk för fasfel. Hemmabio-subar brukar vara en återvändsgränd - alltså att de har bara en ingång, så att man inte kan koppla satelliterna efter. Med en bra sub slipper man dessutom bumligheten som brukar finnas i väldigt många hemmabio-subar...

Du kopplar med andra ord ljudkortets utgångar till suben - och närfältarna (eller i ditt fall slutsteget till närfältarna) kopplas till subens utgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, kanske lika bra att skaffa studio-grade subbas när resten av prylarna håller håller hyfsad kvalitet.

Eller så slutar du lyssna på återförsäljare som desperat försöker upprätthålla illusionen av att vissa märken är bättre än andra bara för att de säljs till musiker och kostar skjortan. 😆

Att splitta signalen från ljudkortet och kalibrera en vanlig sniksub från netonet/elgiganten osv med filtret och nivåer är kanske lite pilligt, men att köpa en "musikersub" för 5 lock är rent nys.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, kanske lika bra att skaffa studio-grade subbas när resten av prylarna håller håller hyfsad kvalitet.

Eller så slutar du lyssna på återförsäljare som desperat försöker upprätthålla illusionen av att vissa märken är bättre än andra bara för att de säljs till musiker och kostar skjortan. 🙂

Att splitta signalen från ljudkortet och kalibrera en vanlig sniksub från netonet/elgiganten osv med filtret och nivåer är kanske lite pilligt, men att köpa en "musikersub" för 5 lock är rent nys.

😆

Desperat? Ja - du vet inte mycket om mig i så fall... 😛

Alla billiga subar jag har lyssnat på, bidrar inte med mycket välljud, utan bara en grötig och bumlig bas som fungerar skitbra till effekter i filmer där det mest ska mullra lite vid explosioner o dyl - medan dyrare modeller (jodå - även dyrare hembio-subar 😉 - som dock brukar kosta ungefär lika mycket som studio-subarna, men fortfarande är behäftade med nackdelen att vara återvändsgränd i ljudslingan och därför krångligare att få ordning på om man inte har en separat sub-utgång från förstärkaren) har en fastare och mer definierad bas som inte låter illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar det någon roll om suben är av samma märke/modell som monitorerna? :rolleyes:

Det beror på vad det är för sub... 😛

Om man kan ställa in delningsfrekvensen både för basen och för satelliterna, så kan man anpassa suben till vilka monitorer som helst. Om det däremot är en fast delningsfrekvens - eller om enbart en delningsfrekvens kan ställas in, så kan det bli fel runt delningen, eftersom subens delning ju bara kan vara perfekt anpassad efter hur det egna märkets satelliter fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det däremot är en fast delningsfrekvens - eller om enbart en delningsfrekvens kan ställas in, så kan det bli fel runt delningen, eftersom subens delning ju bara kan vara perfekt anpassad efter hur det egna märkets satelliter fungerar.

Vilket nys. Det enda man behöver göra är att ta reda på hur långt ner monitorerna når; läs i specsen, sök på internet eller mät - och sedan ställa in subben att skära där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Desperat? Ja - du vet inte mycket om mig i så fall...

Jag vet att du är återförsäljare av den sub du rekommenderar här ovan, som kostar nästan sex tusen spänn för övrigt. Klart du inte vill att trådskaparen ska köpa en hifi-sub för 1500.

Du talar i egen sak här på forumet, och är inte alltid tydlig med att du ständigt rekommenderar märken du själv säljer. Det tycker jag är under all kritik faktiskt.

Sälj gärna dina svindyra grejer till lättlurade svennar men låtsas inte vara oberoende expert, det är bara pinsamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Desperat? Ja - du vet inte mycket om mig i så fall...

Jag vet att du är återförsäljare av den sub du rekommenderar här ovan, som kostar nästan sex tusen spänn för övrigt. Klart du inte vill att trådskaparen ska köpa en hifi-sub för 1500.

Du talar i egen sak här på forumet, och är inte alltid tydlig med att du ständigt rekommenderar märken du själv säljer. Det tycker jag är under all kritik faktiskt.

Sälj gärna dina svindyra grejer till lättlurade svennar men låtsas inte vara oberoende expert, det är bara pinsamt.

Jag tänker inte lägga mej i eran debatt hurvida trådskaparen skall köpa dyrt eller billigt..

Ville egentligen bara fylla i att bra element och steg att driva elementet kostar en del..

Det är ofrånkomligt att jag gör jämförelser med PA-system av klass :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker inte lägga mej i eran debatt hurvida trådskaparen skall köpa dyrt eller billigt..

Ville egentligen bara fylla i att bra element och steg att driva elementet kostar en del..

Det är ofrånkomligt att jag gör jämförelser med PA-system av klass :rolleyes:

Dyrt eller billigt var egentligen inte min poäng här. Grejen är att produkter som marknadsförs till musiker alltid är dyrare än de som säljs utan någon större marknadsföring alls i elektronikvaruhusen, trots att specsen är samma lika.

Och att Claes har en dold agenda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker inte lägga mej i eran debatt hurvida trådskaparen skall köpa dyrt eller billigt..

Ville egentligen bara fylla i att bra element och steg att driva elementet kostar en del..

Det är ofrånkomligt att jag gör jämförelser med PA-system av klass :rolleyes:

Dyrt eller billigt var egentligen inte min poäng här. Grejen är att produkter som marknadsförs till musiker alltid är dyrare än de som säljs utan någon större marknadsföring alls i elektronikvaruhusen, trots att specsen är samma lika.

Och att Claes har en dold agenda.

Havent we all 😛

Dold och dold, han hysshar ju inte med att han säljer prylar direkt.

Men visst har han för vana att rekomendera saker han själv säljer.

Är det för att han säljer saker han gillar måne tro? Det är frågan!

Jag kan dock varmt rekomendera Claes som säljare. Alltid bra support!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Rejäla personpåhopp. Delar inte åsikten.

Men, första punkten innan du skaffar en sub är att kolla rummet. Det är nämligen så fånigt att det uppstår akustiska fenomen i rummet. Stående vågor, reflexer med mera. En effekt av det kan vara att basen blir svagare och otydligare. Vissa frekvenser blir kraftiga, andra svaga. Det kommer låta helt olika på olika ställen i rummet. Jag brukar höra det här som att basen är borta.

Det hjälper då inte heller med en sub eftersom det enda som händer är att ojämnheten blir ännu kraftigare.

Lösningen på problemet är i stället att akustikbehandla rummet. Leta lite på forumet här så hittar du nog en del om basfällor. Flera har skrivit om vad man kan göra med mineralull som man hänger upp lite här och där.

Jag måste springa nu, men återkommer med en länk till några ljudfiler du kan använda för att testa med.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig först säga att jag vet att Claes säljer ADAM'en. Jag vet också att han lirar i en division högre än jag själv. Men det innebär inte med automatik att jag lyssnar mindre på andra inlägg. Vad det slutligen handlar om är just personliga åsikter och upplevelser. I detta fall hade jag inte tänkt lägga mer än ca 1500-1800 spänn då det finns många hål att stoppa stålarna i.

Hittade något som skulle kunna passa - Samson RESOLV 120a. Denna kan anslutas direkt till det bef. slutsteget med vidarekoppling till närfältarna. Delning mellan 40-180Hz. Kostar SEK1700 hos Thomann.

Ska kolla upp det där med akustiken också.

Mvh,

//Gnisslet

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Rejäla personpåhopp.

Vad, att Claes är återförsäljare och alltid rekommenderar produkter han själv säljer, utan att tala om att han säljer dem?

Det är ju sant och det innebär att han har en dold agenda.

Inget påhopp, bara fakta.

Själv tycker jag att de flesta av dina senaste inlägg börjar kännas som rena förföljelserna, eftersom du påstår att man inte ska lita på någonting jag säger.

Jag har aldrig någonsin försökt dölja att jag är återförsäljare och enligt forumreglerna står det också klart och tydligt i min signatur att jag är det. Alla som tror att jag kanske säger saker för att själv sälja mer, kan enkelt gå in på min hemsida och kolla upp vad jag säljer och ta det jag säger med en lagom nypa salt om de tycker att jag kanske inte är trovärdig. Du behöver inte idiotförklara folk genom att skriva dem på näsan med vad de själva kan kolla upp med ett par musklick... Jag försöker dessutom ofta hjälpa folk som jag vet inte kommer att köpa av mig, eftersom de har sagt att de kommer att köpa från Tyskland eller från någon annan butik. Det kvittar för min del, eftersom jag egentligen är här främst för att det är kul att hjälpa folk. Jag lever inte på min firma - och därför är jag inte beroende av att sälja hela tiden för att överleva, något som man nog måste säga också är ganska relevant i sammanhanget.

Jag kan ju lika gärna tro att du är en av mina konkurrenter (om man nu kan prata om konkurrenter, med den förhållandevis lilla verksamhet jag har) som är inne på forumet under falska förespeglingar, i syfte att misskreditera mig...

Det är väl för övrigt ganska självklart att jag bäst känner till de prylar jag säljer - på samma sätt som du bäst känner till de prylar som du har köpt och använder själv. De flesta av prylarna jag säljer, har jag faktiskt testat själv - eller fått info om från folk vars omdöme jag litar på. Ska jag inte få lov att rekommendera det jag VET är bra - när alla andra i forumet framhåller de prylar de själva har köpt och påstår att de är bra? Jag har ju trots allt lite fler produkter att referera till eftersom jag har testat väldigt många olika saker (ibland även saker som ligger utanför min egen budget), än någon som t ex bara har köpt en enda preamp och tycker att den fungerar skitbra - trots att han inte har något annat att jämföra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte idiotförklara folk genom att skriva dem på näsan med vad de själva kan kolla upp med ett par musklick...

Det hade inte behövts om du själv varit tydlig.

Som någon annan skrev, en signatur räcker inte för att balansera den massiva lobbyism du ägnar dig åt.

Att jag skulle vara ute efter att misskreditera dig (I egenskap av konkurrent, give me a break! 😱) är löjligt och ett desperat försök för att rikta strålkastaren åt annat håll, men det är inte lika löjligt som när du själv sida upp och sida ner är jättepositiv till ditt egna sortiment - för att sedan påstå att det ena inte hänger ihop med det andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte idiotförklara folk genom att skriva dem på näsan med vad de själva kan kolla upp med ett par musklick...

Det hade inte behövts om du själv varit tydlig.

Som någon annan skrev, en signatur räcker inte för att balansera den massiva lobbyism du ägnar dig åt.

Att jag skulle vara ute efter att misskreditera dig (I egenskap av konkurrent, give me a break! 😄) är löjligt och ett desperat försök för att rikta strålkastaren åt annat håll, men det är inte lika löjligt som när du själv sida upp och sida ner är jättepositiv till ditt egna sortiment - för att sedan påstå att det ena inte hänger ihop med det andra.

Jag kan väl knappast börja rekommendera produkter som jag inte har testat eller som jag inte känner till på annat sätt?

Eftersom du inte uppger vilka eventuella ekonomiska intressen du har, så är det fritt fram för alla att tolka, eller hur? Jag uppger i alla fall tydligt vem jag är och att jag är återförsäljare - i stället för att gömma mig bakom anonymitet och häva ur mig gnäll mot andra forummedlemmar - så i mitt fall kan man inte prata om någon smygreklam, eftersom alla kan besöka min firmasite med ett musklick och se vad jag säljer, så att de kan välja hur stor nypa salt de ska ta mina inlägg med.

Jag tror faktiskt att de flesta i forumet är fullt kapabla att själva avgöra trovärdigheten hos andra medlemmar, utan att någon hoppar in och tjatar ihjäl trådarna för att han har bestämt sig för att starta en förföljelsekampanj - men du verkar tro att en stor majoritet av forummedlemmarna inte kan tänka själva, utan känner dig tvungen att i värsta "storebror ser dig"-stil, berätta för medlemmarna vem de ska tro på eller inte tro på... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte idiotförklara folk genom att skriva dem på näsan med vad de själva kan kolla upp med ett par musklick...

Det hade inte behövts om du själv varit tydlig.

Som någon annan skrev, en signatur räcker inte för att balansera den massiva lobbyism du ägnar dig åt.

Att jag skulle vara ute efter att misskreditera dig (I egenskap av konkurrent, give me a break! 😄) är löjligt och ett desperat försök för att rikta strålkastaren åt annat håll, men det är inte lika löjligt som när du själv sida upp och sida ner är jättepositiv till ditt egna sortiment - för att sedan påstå att det ena inte hänger ihop med det andra.

Jag kan väl knappast börja rekommendera produkter som jag inte har testat eller som jag inte känner till på annat sätt?

Eftersom du inte uppger vilka eventuella ekonomiska intressen du har, så är det fritt fram för alla att tolka, eller hur? Jag uppger i alla fall tydligt vem jag är och att jag är återförsäljare - i stället för att gömma mig bakom anonymitet och häva ur mig gnäll mot andra forummedlemmar - så i mitt fall kan man inte prata om någon smygreklam, eftersom alla kan besöka min firmasite med ett musklick och se vad jag säljer, så att de kan välja hur stor nypa salt de ska ta mina inlägg med.

Jag tror faktiskt att de flesta i forumet är fullt kapabla att själva avgöra trovärdigheten hos andra medlemmar, utan att någon hoppar in och tjatar ihjäl trådarna för att han har bestämt sig för att starta en förföljelsekampanj - men du verkar tro att en stor majoritet av forummedlemmarna inte kan tänka själva, utan känner dig tvungen att i värsta "storebror ser dig"-stil, berätta för medlemmarna vem de ska tro på eller inte tro på... 😳

Om du slutade spamma forumet med reklam för dina produkter så vore problemet löst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte idiotförklara folk genom att skriva dem på näsan med vad de själva kan kolla upp med ett par musklick...

Det hade inte behövts om du själv varit tydlig.

Som någon annan skrev, en signatur räcker inte för att balansera den massiva lobbyism du ägnar dig åt.

Att jag skulle vara ute efter att misskreditera dig (I egenskap av konkurrent, give me a break! 😄) är löjligt och ett desperat försök för att rikta strålkastaren åt annat håll, men det är inte lika löjligt som när du själv sida upp och sida ner är jättepositiv till ditt egna sortiment - för att sedan påstå att det ena inte hänger ihop med det andra.

Jag kan väl knappast börja rekommendera produkter som jag inte har testat eller som jag inte känner till på annat sätt?

Eftersom du inte uppger vilka eventuella ekonomiska intressen du har, så är det fritt fram för alla att tolka, eller hur? Jag uppger i alla fall tydligt vem jag är och att jag är återförsäljare - i stället för att gömma mig bakom anonymitet och häva ur mig gnäll mot andra forummedlemmar - så i mitt fall kan man inte prata om någon smygreklam, eftersom alla kan besöka min firmasite med ett musklick och se vad jag säljer, så att de kan välja hur stor nypa salt de ska ta mina inlägg med.

Jag tror faktiskt att de flesta i forumet är fullt kapabla att själva avgöra trovärdigheten hos andra medlemmar, utan att någon hoppar in och tjatar ihjäl trådarna för att han har bestämt sig för att starta en förföljelsekampanj - men du verkar tro att en stor majoritet av forummedlemmarna inte kan tänka själva, utan känner dig tvungen att i värsta "storebror ser dig"-stil, berätta för medlemmarna vem de ska tro på eller inte tro på... 😳

Om du slutade spamma forumet med reklam för dina produkter så vore problemet löst.

Du vill alltså förbjuda mig att nämna produkter som jag tycker är bra? Varför inte gå vidare i så fall och förbjuda alla att nämna specifika produkter? Alla (inklusive du själv) som inte uppger sina eventuella ekonomiska intressen, är ju potentiella marknadsförare eller lobbyister...

Jag tycker faktiskt att din misstro mot forummedlemmarnas förmåga att själva tänka och bilda en egen uppfattning, är verkligt skrämmande. Jag har en betydligt större tilltro till folks egen förmåga att bedöma trovärdigheten hos andras inlägg - men det är väl jag som är konstig då, eller...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill alltså förbjuda mig att nämna produkter som jag tycker är bra? Varför inte gå vidare i så fall och förbjuda alla att nämna specifika produkter? Alla (inklusive du själv) som inte uppger sina eventuella ekonomiska intressen, är ju potentiella marknadsförare eller lobbyister...

Jag tycker faktiskt att din misstro mot forummedlemmarnas förmåga att själva tänka och bilda en egen uppfattning, är verkligt skrämmande. Jag har en betydligt större tilltro till folks egen förmåga att bedöma trovärdigheten hos andras inlägg - men det är väl jag som är konstig då, eller...?

För det första: Ingen, och då menar jag ingen här på forumet lobbar så stenhårt för någon produkt så som du har gjort med exempelvis Ultrasonehörlurarna. Att det finns sådana intressen här på forumet är möjligt, men ingen är i närheten av den nivå av spam du producerat för grejerna du säljer. Som råkar vara sånt du gillar. Jaha.

Som jag sagt i andra trådar - Konsum kanske också äääälskar alla produkter dom säljer, det är ovidkommande.

För det andra: Som andra påpekat så skapar ditt ständiga tjat om dina produkter en normalisering, du planterar in dessa på ett skickligt sätt och har, vågar jag påstå, lyft Ultrasone från att vara ett märke i mängden till något alla forummedlemmar känner till. Personligen hatar jag att bli utsatt för dold marknadsföring, jag känner mig lurad. Dessutom drar ditt ständiga tjat ett löjets skimmer över hela forumet.

Jag misstror inte alls medlemmarnas förmåga att läsa mellan raderna, men du är sällan tydlig med exakt vilka produkter du säljer.

För det tredje: Förbud skulle inte behövas om du bara följde andra tillverkare / återförsäljares goda exempel och lägger ner reklamkampanjerna. Om det visar sig omöjligt för dig att föja god sed (På inga andra ställen i samhället skulle din lobbyverksamhet ha tillåtits dra iväg så här, det kan jag försäkra.) instämmer jag i förslagen om att återförsäljare och andra med ekonomiska intressen i det som diskuteras märks med en viss färg eller på något sätt skiljs från alla vi andra som tipsar om, diskuterar och rekommenderar saker vi inte tjänar pengar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt tjatande leder ju bara till att produkterna uppmärksammas ännu mer, så din kampanj mot mig motverkar egentligen sitt syfte, eftersom folk indirekt blir uppmanade av dig att gå in på min firmasite och kolla igenom mitt sortiment... Vips! så har du blivit en lobbyist som marknadsför min firma, trots att din dolda agenda egentligen var en helt annan... 😳

När det gäller Ultrasone, så fanns de i alla butiker för ett par år sedan, tills Fitzpatrick tappade agenturen till en skandinavisk distributör i Danmark. Det verkar som om många butiker bara vill handla från svenska distributörer och därför tar de bara in de traditionella gamla fabrikaten - något som jag tycker är tragiskt, eftersom jag anser att Ultrasone gör mycket bra lurar. Kanske lite dyra, men mycket bra.

Som någon annan nämnde i en av trådarna där du försöker misstänkliggöra mig, så är det många i forumet som har köpt Ultrasone-lurar - och inte alltid från mig - som är helfrälsta av dem.

Återförsäljare är redan markerade enligt forumreglerna, genom att det uppges i signaturen vem man representerar - och de flesta forummedlemmarna är nog tillräckligt läskunniga för att kunna läsa den text som står i signaturerna, eller det tror kanske inte du...?

Så länge det inte finns krav på att använda sitt eget namn i forumet och skriva en utförlig beskrivning om sig själv, var man jobbar etc - så finns alltid risk för att marknadsförare och lobbyister gömmer sig bakom anonymiteten.

Jag skriver många inlägg beroende på mitt eget stora intresse av musik och ljud - medan exempelvis 10 anonyma medlemmar kan jobba hos en distributör och därför märks alla deras sammanlagda inlägg inte lika mycket, men är precis lika omfattande, om man nu - som du - vill utgå från att allt man skriver är förtäckt reklam...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt tjatande leder ju bara till att produkterna uppmärksammas ännu mer, så din kampanj mot mig motverkar egentligen sitt syfte, eftersom folk indirekt blir uppmanade av dig att gå in på min firmasite och kolla igenom mitt sortiment... Vips! så har du blivit en lobbyist som marknadsför min firma, trots att din dolda agenda egentligen var en helt annan...

Min "agenda" är mycket klar:

Jag vill inte bli utsatt för dold reklam. Jag vill inte läsa ett enda inlägg till från dig där du rekommenderar prylar du säljer utan att informera om att du faktiskt säljer just den produkten.

Är det verkligen för mycket begärt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt tjatande leder ju bara till att produkterna uppmärksammas ännu mer, så din kampanj mot mig motverkar egentligen sitt syfte, eftersom folk indirekt blir uppmanade av dig att gå in på min firmasite och kolla igenom mitt sortiment... Vips! så har du blivit en lobbyist som marknadsför min firma, trots att din dolda agenda egentligen var en helt annan...

Min "agenda" är mycket klar:

Jag vill inte bli utsatt för dold reklam. Jag vill inte läsa ett enda inlägg till från dig där du rekommenderar prylar du säljer utan att informera om att du faktiskt säljer just den produkten.

Är det verkligen för mycket begärt?

Vad är det som är svårt att förstå när det finns en tydlig signatur? Det är något jag inte lyckas greppa...

Det blir väl betydligt mer irriterande om jag skulle skriva i varje inlägg att jag säljer den produkten som jag beskriver, om jag nu skriver om något som finns i mitt sortiment? Då skulle det verkligen uppfatts som reklam, eftersom det uppmanar folk att köpa just från mig. För det mesta säger jag inte att folk ska köpa just av mig, utan lämnar den frågan öppen - om ingen frågar mer specifikt.

Fanns det mer plats i signaturen, så kunde jag lägga in någon standardtext först i signaturen, som att "produkter som nämns finns eventuellt i firmans sortiment" eller liknande - men att skriva det i texten i inläggen skulle uppfattas som fruktansvärt irriterande av alla som läser, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt tjatande leder ju bara till att produkterna uppmärksammas ännu mer, så din kampanj mot mig motverkar egentligen sitt syfte, eftersom folk indirekt blir uppmanade av dig att gå in på min firmasite och kolla igenom mitt sortiment... Vips! så har du blivit en lobbyist som marknadsför min firma, trots att din dolda agenda egentligen var en helt annan...

Min "agenda" är mycket klar:

Jag vill inte bli utsatt för dold reklam. Jag vill inte läsa ett enda inlägg till från dig där du rekommenderar prylar du säljer utan att informera om att du faktiskt säljer just den produkten.

Är det verkligen för mycket begärt?

Jag vet inte och bryr mig egentligen inte om Claes har några avsikter att marknadsföra när han skriver här, men blir inte ditt förslag betydligt mer marknadsföring än det Claes skriver nu?

Vi tar ett exempel:

Jag skriver ett inlägg med en fråga, Hej! Jag behöver tips om ett par bra hörlurar?

Claes svarar: "Ultrasone är bra, jag säljer dom!

Nu svarar han oftast bara att dom är bra, sedan är det upp till mig att leta fram en återförsäljare som säljer dom. Jag måste erkänna att jag har fått tips på bra prylar som Claes säljer, men aldrig tittat på hans egen sida utan köpt prylarna på Musikbörsen eller Thomann istället. Om Claes skriver som du föreslår så skulle jag troligtvis gå direkt till hans firmasite och köpa dom där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt tjatande leder ju bara till att produkterna uppmärksammas ännu mer, så din kampanj mot mig motverkar egentligen sitt syfte, eftersom folk indirekt blir uppmanade av dig att gå in på min firmasite och kolla igenom mitt sortiment... Vips! så har du blivit en lobbyist som marknadsför min firma, trots att din dolda agenda egentligen var en helt annan...

Min "agenda" är mycket klar:

Jag vill inte bli utsatt för dold reklam. Jag vill inte läsa ett enda inlägg till från dig där du rekommenderar prylar du säljer utan att informera om att du faktiskt säljer just den produkten.

Är det verkligen för mycket begärt?

Jag vet inte och bryr mig egentligen inte om Claes har några avsikter att marknadsföra när han skriver här, men blir inte ditt förslag betydligt mer marknadsföring än det Claes skriver nu?

Vi tar ett exempel:

Jag skriver ett inlägg med en fråga, Hej! Jag behöver tips om ett par bra hörlurar?

Claes svarar: "Ultrasone är bra, jag säljer dom!

Nu svarar han oftast bara att dom är bra, sedan är det upp till mig att leta fram en återförsäljare som säljer dom. Jag måste erkänna att jag har fått tips på bra prylar som Claes säljer, men aldrig tittat på hans egen sida utan köpt prylarna på Musikbörsen eller Thomann istället. Om Claes skriver som du föreslår så skulle jag troligtvis gå direkt till hans firmasite och köpa dom där.

En av poängerna med mitt resonemang är givetvis att all den reklam Claes gör för sina produkter skulle vara otillåten om den vore ärligt utförd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm!

Tycker att det är rent löjeväckande att läsa denna och några andra trådar om dold reklam.

Tycker herr Oldsberg skärper tonen o antingen förbjuder all "smygreklam" eller så stoppar du

denna tramsiga förföljelse av en utpekad hemsk utsugare, som försöker skinna oss på alla

våra pengar. icon8.gif

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...