Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Så här är läget, jag kopplade in en extern hårddisk till en dator och lägger in lite filmer sen när jag kopplar den till en annan dator så kommer jag inte in på disken, den syns och så i "den här datorn" t ex men jag kommer inte "in" i den. Sen när den ståt och laddat ett jäkla bra tag så står det att disken måste formateras, men jag kan inte högerklicka på den och välja formatera utan jag får göra i dos, men då stannar den på 27 % och inget mer händer.

Vad kan vara fel?

Tacksam för hjälp

Annons
Postat

Jag är nog inne på samma spår...

Är disken formaterad med NTFS - och datorn som du försöker använda den till, är en Mac eller en PC med Win98 eller något annat som inte har stöd för NTFS, så funkar det inte. Ska du vara säker på att kunna använda disken överallt, så formatera med den med FAT i stället.

Det kan också vara så, att disken är för stor. XP före SP2 (och äldre OS) har nämligen inte stöd för större partitioner än 128GB (har jag för mig att det är...).

Postat

båda datorerna har Win XP med SP2, så där är det ingen skillnad och jag tror att filsystemet på disken är NTFS, men nu har jag inte ens att chans att formatera disken.

Postat

OK, om båda datorer använder XP SP2 och det är till dem du ska ansluta disken, föreslår jag att hårddisken partitioneras igen från förjan och därefter formateras.

1. Gå till Start > Kör och skriv in

%SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s

2. Klicka på Diskhantering i trädstrukturen till vänster.

3. I det undre av dina två högra fönster, ska du nu se din externa hårddisk. Var noga med att du verkligen ser den och att du vet vilken det är!

4. Högerklicka på partitionen (om det finns någon) och välj Ta bort partition. Ta även bort eventuella logiska enheter om sådana finns. Finns inga partitioner, gå vidare till steg 5.

5. Högerklicka på hårddiskens "yta" och skapa ny partition och låt den därefter formateras med NTFS. Vill du hellre formatera den till FAT (för utbyte med exempelvis Mac eller äldre PC), tänk på att partitionen inte får vara för stor, samt att maxstorlekarna för filer i FAT-filsystemet ligger på fyra gigabyte.

Hoppas detta hjälper.

Postat

För mig låter det som en defekt hårddisk. Anledningen till att den bara stannar ibland beror på att den kommer till just en punkt på själva lagringsskivan som göra att den hakar upp sig och inte kan fortsätta. Kolla vad det är för märke på själva hårddisken, ladda sedan ner diagnostik program ifrån den tillverkaren. Har du garanti kvar så är ju saken klar, du får nämligen en fel kod i diagnos programmet som tillverkaren oftast vill ha. Har du inte garanti så får det nog bli att installera en ny av samma gränssnitt (IDE, SATA).

Postat

Detta har varit uppe tidigare, och det bästa sättet att arbeta med en extern disk är att sätta den internt i stället.

Det kan faktiskt vara själva interfacet som krånglar också, men det är svårt att veta utan att prova bara disken.

Plocka ut den, montera i en annan dator och kör diagnosprogram från den tillverkare som är aktuell.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.