Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag lyssnar på vissa låtar som är gjorda i FL Studio så känns dem så icke programmerad. Dem låtar nästa professionellt inspelade. Men mina låtar känns alltid lite programmerad, eller så är det kanske bara jag som inbillar mig. Men hur gör ni för att få era låtar att låta så "riktiga" som möjligt?

Nu tänker jag mer på ifall ni använder Compressors för olika instrumenter eller Reveerb för att få låten att låta Studio inspelad. Hur gör ni helt enkelt? och vilka inställningar använder ni?

Annons
Postat
Nu tänker jag mer på ifall ni använder Compressors för olika instrumenter eller Reveerb för att få låten att låta Studio inspelad

Compressor kan till viss del få lite mer gung i en låt men reveerb ( reverb ) skapar rymd och efterklanf och kan inte få en mer live känsla ur en låt.

Lösningen till ditt dilemman är 1, Spela in live instrument Och/Eller 2. kombinera loopar med programerade trummor. 3. köpa ett klaviatur och helt enkelt spela in synthar och liknanade istället för att proggramera dom.

Postat
Vilka låtar är det du vet att är inspelade i FL och du tycker låter professionellt inspelade?

Okej, Professionellt inspelade var väl fel ordval. Jag menar att låtarna inte låter så FL Studio.

drloop (oregistrerad)
Postat
Vilka låtar är det du vet att är inspelade i FL och du tycker låter professionellt inspelade?

Okej, Professionellt inspelade var väl fel ordval. Jag menar att låtarna inte låter så FL Studio.

Det kan vara så att dem som lirat in det här har spelat länge.

Det brukar ofta vara det som avgör, inte bara hur man använder kompressorn.

Övning ger färdighet.

Dessutom låter det här exemplet ganska mycket programering förutom gitarrerna i bakgrunden möjligen...

😳

Postat
Dessutom låter det här exemplet ganska mycket programering förutom gitarrerna i bakgrunden möjligen...

😳

Ganska??... 😛

Postat

Jag håller med om att ditt exempel inte låter så mycket FL. Det låter som det är programmerat i vilken sequencer som helst. Skulle kunna vara FL, men lika gärna Cubase, Logic, Reason eller nån annan sequencer.

Men jag tycker inte nåt annat än gitarrerna låter som dom är livespelade, och då tycker jag att det låter programmerat.

Hur låter nånting föresten om det "låter FL"?

Är det bara ett uttryck för att någon har använt de inställningar och ljud som följer med FL och inte rattat nånting själv eller finns det nån annan definition på uttrycket?

Postat

tycker det låter väldigt programmerat allting här i. om jag får säga min mening. håller med om att den disatade guran kanske möjligtvis är lirad live. men det finns bra softsynthar för och få med licks med så det behöver inte nödvändigtvis vara så

Postat
Det brukar ofta vara det som avgör, inte bara hur man använder kompressorn.

Övning ger färdighet.

Det har du nog rätt i. Jag är väl hyffsad ny på FL Studio. Har hållt på i kanske 1 år.

Postat

jag kan bara gratulera dom som håller på med FL. själv begriper jag ingenting av det programmet. då föredrar jag nog cubase/nuendo och logic.

Postat
jag kan bara gratulera dom som håller på med FL. själv begriper jag ingenting av det programmet. då föredrar jag nog cubase/nuendo och logic.

Jag började inte att använda effekter i fl studio förrän efter 2 ½ år och när jag väl började meka med det öppnades en helt ny värld. Nu har jag pysslat med FL i ca 5 år och känner mig hyffsad på att få till ett "bra" sound.

Man lär sig med tiden, det är inte något som händer över en natt direkt.

Skruva på bara.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.