Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hejsan

har tänkt att köpa ett Terratec Phase X24 FW Firewire ljudkort, men upptäckte nyligen att jag inte har firewire på min stationära Dell dator. kikade runt lite och tydligen kan man köpa ett firewire kort att sätta in i PCI.

har också tänkt ett tag att skaffa en bärbar extern HD så nu har jag ett dilemma;

ska jag köpa en extern HD med FW och USB2.0 tex en Western Digital Extern My Book

och Terratec ljudkortet, och kommer det ens att funka när jag ska spela in sång via micken ?

kopplar man i så fall dator-HD-ljudkort-mick ?

eller är det smidigare att sätta in ett FW kort på PCI( som jag inte ens är säker att det funkar heller för hittar ingen konkret information om det ) och sedan koppla ljudkortet i den ?

vad det kostar spelar inte så stor roll bara det inte överstiger 10.

är inte särskilt inne på datorer som det kanske märks men uppskattar verkligen om nån svarar

mvh one

Annons
Postat
hejsan

har tänkt att köpa ett Terratec Phase X24 FW Firewire ljudkort, men upptäckte nyligen att jag inte har firewire på min stationära Dell dator. kikade runt lite och tydligen kan man köpa ett firewire kort att sätta in i PCI.

har också tänkt ett tag att skaffa en bärbar extern HD så nu har jag ett dilemma;

ska jag köpa en extern HD med FW och USB2.0 tex en Western Digital Extern My Book

och Terratec ljudkortet, och kommer det ens att funka när jag ska spela in sång via micken ?

eller är det smidigare att sätta in ett FW kort på PCI( som jag inte ens är säker att det funkar heller för hittar ingen konkret information om det ) och sedan koppla ljudkortet i den ?

är inte särskilt inne på datorer som det kanske märks men uppskattar verkligen om nån svarar

mvh one

Ja de går alldeles utmärkt att köpa löst FW kort o sätta i PCI. Kan dock vara kompabilitetsproblem mellan FW chipset och viss ljudkort. Men kolla med Ljudkortstilverkaren de brukar lista kompatibel hårdwara.

Att spela in mot en USB 2 hårddisk kan funka i mindre utsträckning. Mot FW disk borde det gå bättre och mot FW800 disk går det urmärkt. Har testat att spela in 12 88,2 kHz 24bit spår direkt mot en FW800 disk samtidigt och det funkade alldeles utmärkt. Finns FW 400/800 combo kort för ca 500:- hur de funkar med ditt ljudkort vet jag inte.

Postat

ok tackar...såg nu att terratec även har en USB modell Terratec Phase 26 USB, hur stor skillnad är det mellan den och phase 24 Firewire modellen när det gäller inspelning av sång ?

för man sparar ju några tusenlappar om man bara behöver den här istället för HD eller FW kort

tack för svaret

Postat
ok tackar...såg nu att terratec även har en USB modell Terratec Phase 26 USB, hur stor skillnad är det mellan den och phase 24 Firewire modellen när det gäller inspelning av sång ?

för man sparar ju några tusenlappar om man bara behöver den här istället för HD eller FW kort

tack för svaret

Det jag kan svara på är att om du "bara" ska spela in sång, så kommer det med all förmodan att funka fin fint med USB. I övrigt så skiljer det en del mellan FW och USB. Ofta kan man uppnå lägre latency med FW och transportera mer information smidigare med FW (dvs spela in fler kanaler samtidigt än mot USB). Men som sagt USB duger alldeles utmärkt i vardagssamanhang.

Om du har för hög latency när du ska sjunga, kan det dock bli lite jobbigt. Detta uppstår ofta när man vräker på lite och måste höja samplingsbufferten för att systemet ska hänga med (Här tåll generellt FW interface lite mer än USB). Men en smidig lösning är att i så fall mixa ner låten till två spår (stereo, duh 🙂 och sedan sjunga till det. För att senare importera sången i projektet för mix och editering.

Postat (redigerat)
hejsan

mvh one

Ja de går alldeles utmärkt att köpa löst FW kort o sätta i PCI. Kan dock vara kompabilitetsproblem mellan FW chipset och viss ljudkort. Men kolla med Ljudkortstilverkaren de brukar lista kompatibel hårdwara.

Att spela in mot en USB 2 hårddisk kan funka i mindre utsträckning. Mot FW disk borde det gå bättre och mot FW800 disk går det urmärkt. Har testat att spela in 12 88,2 kHz 24bit spår direkt mot en FW800 disk samtidigt och det funkade alldeles utmärkt. Finns FW 400/800 combo kort för ca 500:- hur de funkar med ditt ljudkort vet jag inte.

funderade lite på det du skrev tidigare speciellt att spela in mot en USB2 hårddisk,men om jag tex köper en sådan nedanför

Western Digital Extern HDD My Book Pro Edition 250GB (USB 2.0 / Firewire 400/800)

http://www.webhallen.com/prod.php?id=65476

som har FW800 som var det bästa funkar det fint då eller ?

om jag nu väljer ett FW kort för PCI (som det nu lutar mest mot) funkar det fint med nåt 400 krs FW kort bara det är FW800 ? för det finns ju FW kort för 150 kr men är dom likadana ? eller 400 på FW kortet står för någgot annat än FW400 på HD ?

kommer på fler frågor ju mer ja skriver ledsen om det blir tjatigt

men tack än en gång

Redigerat av onefiftytwo
Postat
hejsan

mvh one

Antagligen ja, när det gäller överföring av data till hårddisk brukar det sällan vara problem. Köper du en disk som har FW 800 och ett kort som stödjer det är du ju dessutom lite extra framtidssäker. Men du kommer långt på FW400 i fall det är lägga sång som gäller. Kan ju inte garantera att det går smärtfritt, för det finns alltid okända variablar. Men som sagt det är ju ett beprövat område. När det gäller FW och ljudkort är det bäst att kolla med ljudkortstillverkaren vad de rekomenderar.

funderade lite på det du skrev tidigare speciellt att spela in mot en USB2 hårddisk,men om jag tex köper en sådan nedanför

Western Digital Extern HDD My Book Pro Edition 250GB (USB 2.0 / Firewire 400/800)

http://www.webhallen.com/prod.php?id=65476

som har FW800 som var det bästa funkar det fint då eller ?

om jag nu väljer ett FW kort för PCI (som det nu lutar mest mot) funkar det fint med nåt 400 krs FW kort bara det är FW800 ? för det finns ju FW kort för 150 kr men är dom likadana ? eller 400 på FW kortet står för någgot annat än FW400 på HD ?

kommer på fler frågor ju mer ja skriver ledsen om det blir tjatigt

men tack än en gång

Postat

nu kommer förhoppningsvis sista frågan, har nu kollat på FW kort och fastnat för det här http://www.webhallen.com/prod.php?id=67897

men undrar nu hur många 800 portar behövs för phase ljudkortet ?

kollade på lite bilder på terratecs hemsida och såg att den bara hade två FW "hål" som dessutom var lite halvrunda

http://audioen.terratec.net/images/product...X24-FW-back.jpg

och om man kollar på FW kortet från webhallen så har det ju bara 1 sånt halvrunt hål ?

så nu är jag totalt förvirrad än en gång

mvh one

Postat (redigerat)
nu kommer förhoppningsvis sista frågan, har nu kollat på FW kort och fastnat för det här http://www.webhallen.com/prod.php?id=67897

kollade på lite bilder på terratecs hemsida och såg att den bara hade två FW "hål" som dessutom var lite halvrunda

och om man kollar på FW kortet från webhallen så har det ju bara 1 sånt halvrunt hål ?

mvh one

Du behöver bara en firewire 6pin kabel för att koppla in ljudkortet så det skall funka med de två som du hade på bild rent anslutningsmässigt. Sen när det gäller stabilitet på kort osv, så är jag totalt lost på PC tyvärr.

//Anders

EDIT:Skrivfel

Redigerat av Gizmozis
Postat

Får jag fråga varför du ska ha ett Firewirekort? Jag menar om du ändå måste stoppa in ett PCI-FW-kort för att få ditt framtida ljudkort att fungera kanske det är lättare och mer kompatibelt att köpa ett PCI-kort?

Bara en tanke...hittade inget om att du hade en laptop också kanske....

Postat

mvh one

Det halvrunda hålet är FW 400. Du behöver En sån för ljudkortet.

Postat
Får jag fråga varför du ska ha ett Firewirekort? Jag menar om du ändå måste stoppa in ett PCI-FW-kort för att få ditt framtida ljudkort att fungera kanske det är lättare och mer kompatibelt att köpa ett PCI-kort?

Bara en tanke...hittade inget om att du hade en laptop också kanske....

hmm jag trodde det var ett PCI kort som jag länkade till från webhallen ?

nej ingen laptop stationär bjässe...

Postat

Tror Engineer syftade på ett PCI-Ljudkort istället för att göra det mer besvärligt och fler kablar om du väljer externa enheter.

Vet inte varför du vill använda en extern hårddisk om du har stationär dator. Spela in till en intern hårddisk och exportera sedan låten om du måste förflytta den? Givetvis är det jättebra att ha en extern hårddisk för backup, men ser inte vitsen med att spela in till den direkt.

Jag tycker att det är gott att ha ett externt ljudkort som man kan plocka undan när det inte används. Har även pratats om att man blir av med interna störningar (el spänningar) genom att köra externt, problemet är alla satans kablar! 😱

När det gäller val av FW kontrollerkort så skulle jag tittar runt på andra ställen än webhallen då jag anser att dom är dyra på dator delar. Komplett.se Datorbutiken.se leta i deras sortiment och sedan slår du en sökning på prisjakt för att se vem som vinner 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.