Jump to content
Annons

Har någon annan problem med Cub 4 och EMU 1820m


suprapappa

Recommended Posts

hallå

jag har tidigare haft problem med sprak och hög belastning med EMU 1820m o Cubase sx3 men nu när jag gått över till Cubase 4 är problemen mkt större.

Inbillade mig att uppdataerningen till 4.1 gjorde susen men efter att ha suttit ett tag känns det ändå väldigt ostadigt....

Ibland har (gissningsvis) ljudkortet blivit överbelastat och det hörs ungefär som en strömspik och sen stänger allt ljud av (det funkar fortfarande att spela ljud som inte använder ASIO alltså t.ex. en mp3 fil i media player)....detta har även hänt tidigare och då har det hjälpt att i Cubase trycka F4 och ställa om utgångarna från t.ex ASIO 1/2 till ASIO 31/32...

nu funkar inte det längre utan jag måste då starta om Cubase.....försöker jag ställa om latencyn på ljudkortet tappar den oxå kommunikationen med Cubase och ett par gånger har det tom hängt sig så illa att jag varit tvungen att bryta strömmen på datorn och starta om...

har testat att uppdatera EMUs drivrutiner till beta 2.0 men det hjälper inte.....

det finns ju förstås många förklarningar till detta men tycker ni det känns som att problemet ligger i Cubase eller i ljudkortet.....behöver Cubase 4 några andra inställningar än SX3?

e så satans trött på detta och är nästan beredd att köpa ett annat ljudkort om det funkar helt stabilt....

(mina specar syns nedan)

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Widde (oregistrerad)

Hej!

Jag känner igen dina problem... tyvärr har jag inte hittat någon lösning. Jag kör i princip samma prylar som du, Pentium 4 + Cubase 4 + EMU 1820 - och jag har också upplevt att det sprakar och knastrar trots relativt låg cpu-belastning! Extremt frustrerande.... Det konstigaste är att detta har börjat hända nu på senare tid. Tidigare har det funkat hur bra som helst, och jag har inte gjort några ändringar (medvetet) i programmet!?? 😊

Hör gärna av dig om du hittar någon lösning.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

paulsky (oregistrerad)

Hej suprappa

Har oxå märkt en del lustigheter med 1820m.

Redan vid min första update sprakade det.

Även om inget är inspelat är belastningen ibland 80 - 90 %

Har löst detta med att frysa tracks efter inspelning - irriterande - javisst, å andra sidan blir det en kaffe paus. Har en känsla av att konceptet inte håller måttet i längden.

Fantommatningen har lagt av.

Kan oxå var att drivrutiner inte är kompatibla med Cubase 4

Hittar inga nya- har skrivit till EMU - inget svar

Kör på Cubase Studio 4

Vart ibland samma prb i SL.

😊

Väl Möt

Paulsky

Link to comment
Dela på andra sajter

Widde (oregistrerad)

Hej igen

Hittade lite "snack" angående detta problem på Cubase.net:

http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php...d0a7b86a191ab50

Tydligen så verkar den senaste uppdateringen av Cubase, 4.1, fungera dåligt med vissa ljudkort (där ibland EMU-1820/M). Tyvärr hjälper ju inte detta mig eftersom jag inte uppdaterat Cubase än!? Jag har samma problem ändå.... Ja, ja, datorer lever ett eget liv....

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...