Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Här kommer en kanske något dum fråga.. I proffesionella studios där man har ett analogt mixerbord och kanske t.ex. ett pro tools HD-system, hur kopplas DAW:n ihop med de analoga delarna? För man använder väl sitt analoga bord för att mixa? Hur? Man kan ju sitta med långt fler kanaler än vad det analoga mixerbordet har. Annars, vad används mixerbordet till?

Vore tacksam för svar för jag vill gärna veta. Svar från proffs, eller i alla fall personer som vet vad de pratar om, uppskattas. 😊

Annons
Postat

Rätta mig om jag har fel, men har du ett analogt mixerbord så borde du kunna skicka signalerna från respektive kanal (via bussar eller direkt ut, t.ex) i mixerbordet till ingångarna på ditt ljurdkort och routa dom in (eller viseversa) i det aktuella DAW du använder, beroende på ljudkortet/mixerbordet.

Postat

Det är nog lite olika. På större mixerbord har man kanske 48 eller 64 in, och det är nog fler kanaler än vad många projekt är. Och en del grejer som körpaket etc kanske man bussar ihop först i datorn.

Sen lägger man upp de viktigaste delarna på egna kanaler i det analoga bordet.

Postat
Det är nog lite olika. På större mixerbord har man kanske 48 eller 64 in, och det är nog fler kanaler än vad många projekt är. Och en del grejer som körpaket etc kanske man bussar ihop först i datorn.

Sen lägger man upp de viktigaste delarna på egna kanaler i det analoga bordet.

Ja du. Mixerbord är traditionelt sett till för att summer a flera kanaler och att individuelt kunna reglera nivåerna på dessa. Precis som i DAW fast då får man pilla med musen i stället för reglar. Men detta ugår jag från att du vet. 😳

Ur en helt analog synvinkel fanns en del praktiska begränsningar i arbetsflödet. T.ex hade du ett mixer bord på 24 kanaler och villa spela in 32 fick man helt sonika mixa ihop kanaler i paket (stems) till exempel trummor eller körer för att spara utrymme. Nu är detta inte nödvändigt. Men när man jobbar mot DAW med analogt mixerbord så är möjligheterna många. Att välja vart en kanal ska gå ut (ur t.ex PT HD) är gjort i en grisblink. Dock kräver det analoga problemet ovan liknande lösning i en DAW med mixerbord. Även om det är lite enklare att bara skicka ut flera spår på samma kanal.

En annan stor fördel med att mixa med mixerbord är att du inte ser vad du gör med ljudet på samma sätt som i en DAW. Vilket gör att man måste använda hörseln till det den är till för 😛 Specielt när man jobbar med EQ. Dessutom kan du påverka flera kanaler samtidigt (10 om man har alla fingrar kvar, även om det kräver en del träning). Ganska intressant att tänka att mång "mästerverk" har mixats och spelats in utan att nån "ser" ljudet som man gör idag med DAWs.

Om du har en DAW och mixerbord förutsätts att du kan skicka ut likvärdigt med kanaler som du vill få in i mixerbordet. Vill du skicka ut 48 spearata kanaler krävs sin hårdvara.

Liknande arbetssätt kan uppnås med DAW plus kontrollyta. Eller ännu smidigare ett analogbord kombinerat med kontroll yta, som t.ex SSL AWS 900 eller Duality. Mycket trevliga mixerbord. (vi hade ett AWS 900 på skolan!)

Hoppas jag förstog din fråga och inte idiotförklarade dig 😊 Jag är väldigt trött och ska gå o lägga mig nu.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.