Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare,

Jag undrar helt enkelt hur mycket hårddisk-yta som rekomenderas att lämna kvar innan den blir slö.

Har hör lite olika och ja, vill inte slöa ner datorn 😆.

Annons
Postat

Okej. Tack så mycke !

Det känndes som Logic Studio åt upp hårdisken fast jag instalerade alla jampack på extern. hehe, lite orolig av min men då e de lugnt har 50 gig kvar.

Vet någon föresten hur mycke mer platts leopard kommer ta än tiger ?

Postat
Tjenare,

Jag undrar helt enkelt hur mycket hårddisk-yta som rekomenderas att lämna kvar innan den blir slö.

Har hör lite olika och ja, vill inte slöa ner datorn 😳.

Allmänt brukar man säga att allt över 90% inte är att rekomendera och jag tror det beror på främst två saker.

1) Ju mer information det finns på en HDD (hårddisk), ju långsammare blir den eftersom större diskarea används och behöver genomsökas vid läs/skrivning.

2) I Windows-system används en s.k. "swap-fil" som fungerar som ett virtuellt minne och som anpassas efter hur mycket/lite RAM-minne man har i sin dator. Ju mer RAM-minne, ju mindre SWAP-fil tror jag det är (så är det iaf på UNIX-system).

Hoppas att jag inte missade helt i mitt svar och om så var fallet hoppas jag att någon korrigerar så att det blir rätt 😊

Okej. Tack så mycke !

Det känndes som Logic Studio åt upp hårdisken fast jag instalerade alla jampack på extern. hehe, lite orolig av min men då e de lugnt har 50 gig kvar.

Vet någon föresten hur mycke mer platts leopard kommer ta än tiger ?

För info om Leopard, släng ett öga på denna site! 😛

Postat

Leopard:

Ja självklar 🙂 men undrade om någon viste hur mycket de kommer ta i praktiken, utan alla språkversioner osv. 🥰

Postat
Allmänt brukar man säga att allt över 90% inte är att rekomendera och jag tror det beror på främst två saker.

1) Ju mer information det finns på en HDD (hårddisk), ju långsammare blir den eftersom större diskarea används och behöver genomsökas vid läs/skrivning.

2) I Windows-system används en s.k. "swap-fil" som fungerar som ett virtuellt minne och som anpassas efter hur mycket/lite RAM-minne man har i sin dator. Ju mer RAM-minne, ju mindre SWAP-fil tror jag det är (så är det iaf på UNIX-system).

Hoppas att jag inte missade helt i mitt svar och om så var fallet hoppas jag att någon korrigerar så att det blir rätt 😊

Nja nästan. Jag korrigerar :-)

1) Ja såvida man inte defragmenterar vilket man bör göra då och då. men 80-90% är väl ett rätt ok riktmärke. Beror lite på storleken på filerna generellt.

2) Tyvärr är det inte lika i windows. Windows vill ha ca 1.5 ggr RAM minnet i Swap fil. Unix verkar lite smartare där.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.