Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu behöver jag lite råd igen!

Jag använder mina externa syntar via midi i Cubase. Under Arkiv/preferences kan man som bekant välja "reset on stop". Detta är till för att nolla instrummenten när man stoppar musiken. Om jag inte bockar i denna ruta så slutar inte tonerna spela när jag trycker stop. Stråkarna och orglar etc, slutar ej att spela. Men problemet löser jag ju genom att bocka i rutan. MEN, sedan dyker mitt problem upp. Om jag spelar med exempelvis "Viritual Guitarist" och vill ändra volymen så återställer den volymen till fullt varje gång jag trycker på stop.

VAD SKA MAN GÖRA?

Jag vill ju inte nolla alla kontroll koder etc. Men det verkar inte att finnas någon inställning för detta.

Tack på förhand! 😉

Annons
Postat

Då verkar det ju som om dina syntar inte tar emot note-off värden..i normala fall ska syntarna hålla truten när du slutar trycka en tangent.. om du nu inte har klippt ett notvärde på mitten så inte syntarna får note-off..??

Vilken version av Kobejs har du? det finns andra inställningar man också kan göra i det här fallet...men det ser olika ut i olika Kobaceversioner

Postat

Jag kör med Cubase 2.2 (reggad version)! Problemet är ju inte att tonerna fortsätter när jag släpper en tangent utan när jag stoppar uppspelningen av låten.

Förut använde jag VST 5.0 och där hade jag aldrig problemet. Vad ska man då egentligen använda "reset on stop" till?

/Nightroad 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.