Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Igår när jag skulle göra en mixdown så blev det inget ljud i wave-filen!!!???

Vad kan det bero på? Det stod 40,2MB men inget ljud!

Kör Cubase SE3.

Blev riktigt konfunderad över detta. Har ej gjort någon ändring i inställningarna eller

nåt annat som skulle kunna vara fel. Kan någon hjälpa mig?

Har gjort 100-tals mixdowns innan utan problem.

Annons
Postat

Har ingen aning om hur Cubase fungerar men du kan se om du spelat in tystnad (som också tar plats i en wav-fil) genom att öppna din mixdown-wavfil i någon form av redigeringsprogram för att se hur vågformen ser ut. Har du spelat in tystnad är din mixdown två raka streck, annars har du vågformer att skåda.

Postat
Jag gjorde det, det är 2 tomma streck

Då har du alltså spelat in tystad. Som sagt, har ingen aning om hur Cubase fungerar men jag gissar på att du kan ha valt fel output för din mixdown alternativt har mute/solo aktiverat?

Postat

Jag har spelat in elva spår. Samma låt som jag igår skulle göra en mixdown på har

gjort gjort ett tiotal innan. Eftersom jag mixade om låten igår och sedan som vanligt

gör en mixdown och det då inte funkar är konstigt. Vet ej om jag varit på någon

output eller liknande, men jag kontrollerade iaf femtielva gånger att någon mute/solo knapp

EJ var intryckt.

Postat
Jag har spelat in elva spår. Samma låt som jag igår skulle göra en mixdown på har

gjort gjort ett tiotal innan. Eftersom jag mixade om låten igår och sedan som vanligt

gör en mixdown och det då inte funkar är konstigt. Vet ej om jag varit på någon

output eller liknande, men jag kontrollerade iaf femtielva gånger att någon mute/solo knapp

EJ var intryckt.

Du har säkert dubbelkollat.. men är det inte så att du ändå har flera stereoouts att välja på och du har råkat välja fel. Annars vete..

Postat

Ja det kan vara så men vetefan när jag skulle ändrat det isf.

Kan du komma med ett par tips?

Jag har en PC med 1,67Hz processor och 1,5Gb ram.

Efter tio-12 spår och med 100ms latency börjar ljudet ge med sig....

Lägger på komprssor + reverb+ delay m.m.

Kan man på nåt sätt göra så att effekterna tar mindre kraft på CPU´n?

Postat
Ja det kan vara så men vetefan när jag skulle ändrat det isf.

Kan du komma med ett par tips?

Jag har en PC med 1,67Hz processor och 1,5Gb ram.

Efter tio-12 spår och med 100ms latency börjar ljudet ge med sig....

Lägger på komprssor + reverb+ delay m.m.

Kan man på nåt sätt göra så att effekterna tar mindre kraft på CPU´n?

Borde inte ge med sig om du inte kör reverb och delay på varje spår!? Send?

Postat

Borde inte ge med sig om du inte kör reverb och delay på varje spår!? Send?

Send/Insert???

Add FX channel?

Postat

Precis...Just dessa effekter och framförallt reverb kräver en del så du kan med fördel använda samma effekt för flera spår.

Lägg till ett FX-spår, öppna ett reverb med ett rum som du vill använda, ställ det på 100% blött. Aktivera sen din FX i sendracket på de kanaler du vill ha reverbet och justera nivån på effekten där.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.