Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hello,

Har en liten fråga här.. =)

Jag har här två diskar som jag lånat av Robert, tack förresten robban 😛 , och undrar om det finns något sätt att undersöka om dessa diskar är hela och OK innan jag drar in ett operativsystem på nån av dom... Typ nått i stil med checkdisk som på den gamla goda tiden. 🙂

För det finns väl inget sånt på installationsskivan av XP? eller?

För övrigt är det alltså 2st HD av typen "seagate barracuda 7200.7 160gb 2mg cache".

Tänkte alltså om de är hela köpa en av honom å installera OP på sedan köpa till en lite nyare med mer cache till musikdisk. Budget ja tack haha

SATA-diskar för övrigt...

Annons
Postat

tillägg: låt oss säga att dom är hela... Funderar då på att köra RAID på dom för att få upp hastigheten, samt använda dom till musikdisk istället å köpa en ny liten till OP-disk. Är det något ni kan rekommendera? Eller bör jag skaffa en nyare disk till musikdisk?

Postat (redigerat)

CHKDSK /R är det du kör, men jag vet inte om du kan göra det utan os. Kanske om du väljer att reparera när du stoppar in os skivan. Det alternativet kanske inte kommer upp. Alternativt kör det när du formaterat och installerat.

Är hårddiskarna mer än fyra fem år gamla så kan dom vara mindre pålitliga.

MVH

Redigerat av Lindpop
Postat

Ultimate Boot CD?

Låter intressant, kan man då boota från den å köra lite diskcheck på diskarna? helt utan att ha installerat nått på dom? å kanske formatera dom oxå? (eller öh de ju säkert nått på diskarna men inget jag installerat..)

Seagates verktyg kan jag ju köra när jag väl installerat XP på nån av diskarna, men man kan väl inte boota från nån CD lr nått med seagates verktyg? :rolleyes:

Ska tanka ner Ultimate Boot CD nu å kolla in va de kan va få nått bra.. =)

Postat (redigerat)

Du kan ladda ner en ISO med Seagate tools som du kan boota från, du kan testa utan att installera något.

Edit: Det är den som heter SeaTools for DOS

/T

Redigerat av Trehune
Postat
Du kan ladda ner en ISO med Seagate tools som du kan boota från, du kan testa utan att installera något.

Edit: Det är den som heter SeaTools for DOS

/T

oh nice! Tackars allihop för förslag, nu ska ja tanka ner å grejja :rolleyes: Tjo!

Postat (redigerat)
kan man då boota från den å köra lite diskcheck på diskarna? helt utan att ha installerat nått på dom? å kanske formatera dom oxå?

Jorå, grabben :rolleyes: med UBCD så kan du boota från cd:n som du själv bränner(med hjälp av UBCD) och där finns massa små smarta program(allt lagligt). Du kan formatera, ta bort virus & spyware, chkdsk:a mm, mm. Det är lätt att fatta, det ser ut som ett strippat Windows.

HÄR är listan på alla program som ingår..

Redigerat av TUFFTUFFTUFF

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.