Mollin (oregistrerad) Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 (redigerat) Hej, Som titeln säger så undrar jag om Behringer gör schyssta effekter? (hårdvara) Dom är ju väldigt billiga! men är det mer negativt än positivt? Man vill ju ha så bra kvalité som möjligt, men ändå tänka på ekonomin. När man ska gå vidare i musikproductionen så vill man ju ha mera hårdvara, t ex riktiga effekter. Ett rack fullproppat med effekter från behringer blir inte så värst dyrt, men är det bra saker? 😉 Redigerat 25 oktober 2007 av Mollin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guran Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Hej, Som titeln säger så undrar jag om Behringer gör schyssta effekter? (hårdvara) Dom är ju väldigt billiga! men är det mer negativt än positivt? Man vill ju ha så bra kvalité som möjligt, men ändå tänka på ekonomin. När man ska gå vidare i musikproductionen så vill man ju ha mera hårdvara, t ex riktiga effekter. Ett rack fullproppat med effekter från behringer blir inte så värst dyrt, men är det bra saker? 😉 Det jag har spela in är bara behringer. bas som gitarr om det funkar ja bedöm själv. om man inte har så mycket deg är det helt ok men visst finns det bättre prylar men inte för de priset mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Jag har haft ett 24HE-rack i princip fyllt med Behringerburkar - och när jag hade det, så tyckte jag att de var helt ok. När jag bytte lyssning, så gjorde jag mig däremot snabbt av med Behringerburkarna, eftersom jag upptäckte alla brister då... 😉 Det beror alltså på vilken nivå du har på övriga prylar - och hur kinkig du är med ljudet. 😉 Tyvärr är det väldigt ofta så, att man får vad man betalar för. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 (redigerat) Kan inte svara för allt Behringer gör. Vissa saker är riktigt bra men generellt sett är det prylar som man växer ur. Oavset vad man önskar så finns det gränser för hur billigt man kan göra en produkt utan att göra avkall på kvalitet. Edit: Claes var före som vanligt 😉 Redigerat 25 oktober 2007 av DivineCo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Jag är inte så petnoga när det gäller effekterna 😉 men kanske skulle behöva en bättre EQ än vad Behringer har att erbjuda. Jag producerar psytrance, så det är inte så himla noga med effekterna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guran Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Jag har haft ett 24HE-rack i princip fyllt med Behringerburkar - och när jag hade det, så tyckte jag att de var helt ok. När jag bytte lyssning, så gjorde jag mig däremot snabbt av med Behringerburkarna, eftersom jag upptäckte alla brister då... 😉Det beror alltså på vilken nivå du har på övriga prylar - och hur kinkig du är med ljudet. 😉 Tyvärr är det väldigt ofta så, att man får vad man betalar för. Nu blev jag nyfiken får man höra vad du spelat in som är så mycke bättre övertyga mig. mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Det är egentligen inte lönt att skaffa halvdåliga externa prylar i dag. Då kan du hellre köra med plugins, som ger lika bra eller för det mesta bättre resultat. Enda undantaget är nog reverb, som kräver mycket CPU-kraft - men å andra sidan kan man ju i så fall köra med SIR, som ger mycket bättre resultat än alla externa reverb-burkar i rimlig prisklass... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guran Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Det är egentligen inte lönt att skaffa halvdåliga externa prylar i dag. Då kan du hellre köra med plugins, som ger lika bra eller för det mesta bättre resultat. Enda undantaget är nog reverb, som kräver mycket CPU-kraft - men å andra sidan kan man ju i så fall köra med SIR, som ger mycket bättre resultat än alla externa reverb-burkar i rimlig prisklass... Jag håller med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Surfade in på Behringers hemsida, och räknade ut vad det ungefär skulle kosta. Alla effekter gick på lite över 10.000:- men sen ska man ha ett bra mixerbord på det också, det får ju bli Behringer där med, 32-kanals för 6.203:- Allt som allt: Ca 17.000:- Billig studio. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Strange Leaf Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 17.000:- på Behringer kompressorer, EQ's och mixerbord är pengar i sjön, och du får sämre ljud än vad en DAW kan erbjuda. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bakke Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Surfade in på Behringers hemsida, och räknade ut vad det ungefär skulle kosta. Alla effekter gick på lite över 10.000:- men sen ska man ha ett bra mixerbord på det också, det får ju bli Behringer där med, 32-kanals för 6.203:- Allt som allt: Ca 17.000:- Billig studio. Om du redan har en fungerande dator så får du både ett bra ljudkort och bra plugins (med bättre ljudkvalitet än Behringers prylar) för samma pengar. Har du redan ett bra ljudkort så kan du köpa ännu mer plugins! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Lägg pengarna på pluggar från exempelvis PSP, Sonalksis och Audioease. Låter bättre och du kan använda en alla pluggar på flera kanaler samtidigt. Om din dator knarrar kanske du ska kolla in Liquid Mix och SSL Duende. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 17.000:- på Behringer kompressorer, EQ's och mixerbord är pengar i sjön, och du får sämre ljud än vad en DAW kan erbjuda. Ja men nu var det inte bara kompressorer och EQ's jag räknade med 🙂 var multi-effekter, reverb, maximizer och mer. Tycker det är så tråkigt med mjukvara 😊 Drömmen är ju att någon gång i livet äga en RIKTIG studio, mixerbord, syntar, effekter och annat skoj, istället för att bara sitta och klicka på musen hela tiden. Men men, kanske ska lägga en tanke på mjukvara istället. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 17.000:- på Behringer kompressorer, EQ's och mixerbord är pengar i sjön, och du får sämre ljud än vad en DAW kan erbjuda. Ja men nu var det inte bara kompressorer och EQ's jag räknade med 🙂 var multi-effekter, reverb, maximizer och mer. Tycker det är så tråkigt med mjukvara 😊 Drömmen är ju att någon gång i livet äga en RIKTIG studio, mixerbord, syntar, effekter och annat skoj, istället för att bara sitta och klicka på musen hela tiden. Men men, kanske ska lägga en tanke på mjukvara istället. Den blir inte mer "riktig" bara för att du har en massa rack fyllda med prylar från Behringer. Däremot dyrare utan att det behöver låta ett dugg bättre (snarare tvärtom) jämfört med en helt digital studio. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 När det gäller datorn så behövs det nytt där, en ny processor, har en Intel Core 2 Duo 2,4GHz för tillfället. Minnet behöver bytas ut, nytt ljudkort, monitorer, hårddisk. System: Processor: Intel Core 2 Duo @ 2.4GHz (snabbare) Minne: 1Gb (5400 DDR2, behövs mer och snabbare) Ljudkort: Creative SoundBlaster Live! 5.1 (pinsamt dåligt) Hårddisk: Hitachi Deskstar 320Gb sATA II 16Mb Cache 7200RPM (mer RPM och flera stycken) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 När det gäller datorn så behövs det nytt där, en ny processor, har en Intel Core 2 Duo 2,4GHz för tillfället. Minnet behöver bytas ut, nytt ljudkort, monitorer, hårddisk. System: Processor: Intel Core 2 Duo @ 2.4GHz (snabbare) Minne: 1Gb (5400 DDR2, behövs mer och snabbare) Ljudkort: Creative SoundBlaster Live! 5.1 (pinsamt dåligt) Hårddisk: Hitachi Deskstar 320Gb sATA II 16Mb Cache 7200RPM (mer RPM och flera stycken) Vad pysslar du med för musik? Kompletterar du med ett nytt ljudkort och lite mer minne borde det räcka. Processorn ska definitivt räcka ganska långt. Annars kan du skaffa exempelvis Liquid Mix eller SSL Duende som kör pluggar och avlastar processorn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Vad pysslar du med för musik? Kompletterar du med ett nytt ljudkort och lite mer minne borde det räcka. Processorn ska definitivt räcka ganska långt. Annars kan du skaffa exempelvis Liquid Mix eller SSL Duende som kör pluggar och avlastar processorn. Jag gör psytrance! 😠 Nytt ljudkort är ju egentligen först på inköpslistan! 😠 mera minne är ju också viktigt. Liquid Mix, SSL Duende Är det mjukvara? alltså mjukvarueffekter? 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Vad pysslar du med för musik? Kompletterar du med ett nytt ljudkort och lite mer minne borde det räcka. Processorn ska definitivt räcka ganska långt. Annars kan du skaffa exempelvis Liquid Mix eller SSL Duende som kör pluggar och avlastar processorn. Jag gör psytrance! 😠 Nytt ljudkort är ju egentligen först på inköpslistan! 😠 mera minne är ju också viktigt. Liquid Mix, SSL Duende Är det mjukvara? alltså mjukvarueffekter? 😠 Precis, 32 channelstrips med eq, kompressor osv. Ansluts till datorn via firewire. Men om du gör psytrance kanske du borde titta mer på hårdvarusyntar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 (redigerat) Vad pysslar du med för musik? Kompletterar du med ett nytt ljudkort och lite mer minne borde det räcka. Processorn ska definitivt räcka ganska långt. Annars kan du skaffa exempelvis Liquid Mix eller SSL Duende som kör pluggar och avlastar processorn. Jag gör psytrance! 🙂 Nytt ljudkort är ju egentligen först på inköpslistan! 😠 mera minne är ju också viktigt. Liquid Mix, SSL Duende Är det mjukvara? alltså mjukvarueffekter? 😛 Precis, 32 channelstrips med eq, kompressor osv. Ansluts till datorn via firewire. Men om du gör psytrance kanske du borde titta mer på hårdvarusyntar? Ja hårdvarusyntar hade ju varit grymt skoj att äga! har bara en CME UF5 MIDI keyboard 😠 men där drar ju priset garanterat iväg!! 🙂 En access virus TI, Clavia nord lead 3, Oberheim OB-12, Novation V-Station och en KORG MS-2000R hade inte setat fel! 😠 Redigerat 25 oktober 2007 av Mollin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guran Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Tjena igen. såg nu vad du var ute efter. jag tycker inte du ska satsa på behringer Satsa på dator ljud kort och mjukvara och komplitera ev med en mixer enhet Jag trodde du var inne på gitarr och bas lycka till mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Tjena igen. såg nu vad du var ute efter. jag tycker inte du ska satsa på behringerSatsa på dator ljud kort och mjukvara och komplitera ev med en mixer enhet Jag trodde du var inne på gitarr och bas lycka till mvh Vad ska han med mixern till menar du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guran Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Tjena igen. såg nu vad du var ute efter. jag tycker inte du ska satsa på behringerSatsa på dator ljud kort och mjukvara och komplitera ev med en mixer enhet Jag trodde du var inne på gitarr och bas lycka till mvh Vad ska han med mixern till menar du? För att få "hand on" känsla mm. han "gilla" ju inte och klick med musen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Strange Leaf Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 En välbyggd snabb och tyst DAW med bra pluggar tillsammans med kvalitativa preamps, mickar och lyssning tycker jag är bästa kombinationen. Hård och mjukvara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Tjena igen. såg nu vad du var ute efter. jag tycker inte du ska satsa på behringerSatsa på dator ljud kort och mjukvara och komplitera ev med en mixer enhet Jag trodde du var inne på gitarr och bas lycka till mvh Vad ska han med mixern till menar du? För att få "hand on" känsla mm. han "gilla" ju inte och klick med musen Ok, du tänkte alltså snarare på en midi-controller som exempelvis Behringer B-Control Fader BCF2000? Det är en mycket bra lösning isf. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guran Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Tjena igen. såg nu vad du var ute efter. jag tycker inte du ska satsa på behringerSatsa på dator ljud kort och mjukvara och komplitera ev med en mixer enhet Jag trodde du var inne på gitarr och bas lycka till mvh Vad ska han med mixern till menar du? För att få "hand on" känsla mm. han "gilla" ju inte och klick med musen Ok, du tänkte alltså snarare på en midi-controller som exempelvis Behringer B-Control Fader BCF2000? Det är en mycket bra lösning isf. jepp jepp 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Då skaffar jag hellre en M-Audio - UC33e Midikontroller ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 (redigerat) Då skaffar jag hellre en M-Audio - UC33e Midikontroller 😄 Den saknar både motorreglar och ändlösa rattar, så Behringer-controllern är faktiskt bättre att jobba med... Behringer är inte dåliga på allt... 😉 Redigerat 25 oktober 2007 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Ok, du tänkte alltså snarare på en midi-controller som exempelvis Behringer B-Control Fader BCF2000? Det är en mycket bra lösning isf. blev faktiskt jävligt sugen på att skaffa en sån för att snabbt o enkelt kunna ratta mixar i reason med.. 🙂 fan går ju mot mina principer.. 🙂😉😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Hur man än vrider och vänder på det så får man faktiskt både en Macbook med 2 gb ram, Logic Studio 8 och ett vettigt ljudkort för de 17.000 som alla behringerburkar skulle kosta. För min egen del skulle valet vara djävligt enkelt om det stod mellan de två alternativen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elvispen Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Hur man än vrider och vänder på det så får man faktiskt både en Macbook med 2 gb ram, Logic Studio 8 och ett vettigt ljudkort för de 17.000 som alla behringerburkar skulle kosta. För min egen del skulle valet vara djävligt enkelt om det stod mellan de två alternativen. 1-0 till dig! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.