Jump to content
Annons

Talang som framgångsfaktor?

Led

Recommended Posts

Annons
Docent Mark Voorneveld vid Handelshögskolan i Stockholm har tillsammans med sin kollega Laura Spierdijk presenterat en studie som granskar musikartisers framgång. Enligt den studien är mer än 90 procent av framgångarna bland artister oberoende av talang.

Länk: http://www.hhs.se/Press/Pressreleases/2007/sv_070511.htm

Och dem har så rätt 😎

Dela på andra sajter

Iblan kan jag bli så trött. Varför påpeka det uppenbara?

"Framgångarna kan istället förklaras av en snöbollseffekt där försäljningen hänger samman med exponering av artisten. "

Snart kommer man väl fram till att det blir ljust när solen skiner.

Det säger sig själv att: ingen köper väl en skiva av en artist man inte vet något om. Om den mest tallangfulla artisten sitter i en garderob och gör skivor och sen aldrig exponerar sig ger ju ingen framgång.

Istället går vi och köper en skivor av en artister man hört talas om. Självklart. 😎

Artisten måste dock ha ett minimun av talang för att något bolag ska våga satsa. Om det sen är mycket eller lite spelar ju mindre roll så länge artisten exponeras.

Dela på andra sajter

Iblan kan jag bli så trött. Varför påpeka det uppenbara?

"Framgångarna kan istället förklaras av en snöbollseffekt där försäljningen hänger samman med exponering av artisten. "

Snart kommer man väl fram till att det blir ljust när solen skiner.

Det säger sig själv att: ingen köper väl en skiva av en artist man inte vet något om. Om den mest tallangfulla artisten sitter i en garderob och gör skivor och sen aldrig exponerar sig ger ju ingen framgång.

Istället går vi och köper en skivor av en artister man hört talas om. Självklart. 😉

Artisten måste dock ha ett minimun av talang för att något bolag ska våga satsa. Om det sen är mycket eller lite spelar ju mindre roll så länge artisten exponeras.

Så sant, det är väl bara en sann musikälskare som vill upptäcka ny, okänd musik som tar sina chanser. Men forskning är ju så där. Vi hade en gäst-forskar-föreläsare när jag pluggade och hans ämne var "Internets påverkan på fackligt anslutna medelklassfamiljer", duh? "Jo men det är mer intressant än vad det låter som", var hans kommentar. Väl spenderade pengar, det är jag säker på. 😉

Dela på andra sajter

Kanske inte en massa tur bara men säkerligen ett jäkla massa hårt arbete.

Det jag menar är att talang enbart aldrig har tagit någon speciellt långt.

Jag håller med. Jag skulle bara vara rolig...... 😉

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Tror man behöver talang!

Men vilken sorts talang är frågan?

Lyssnade på Glen Hysén en gång då han berättade att han inte var en talangfull fotbollspelare men därimot så anpassade han sig till spelidén som tränarna ville ha och han kämpade hårt oavsett vilka motgångarna var och till sist blev han vald till Liverpools mest viktiga spelare..

Vad jag menar är att även det är en sorts talang, att kämpa vidare och anpassa sig osv..

Madonna är väl ett lysande exempel på att man kan gå hur långt sm helst med envishet och målmedvetenhet!

Dela på andra sajter

Många gör dessutom missen att bara koncentrera sig på musikalisk talang, det är bara en liten del av det hela. Artister är artister, inte musiker. För att vara en bra artist krävs förutom en viss musikalisk talang framförallt utstrålning och attityd. Dessutom måste man vara envis som en åsna för att man ska kunna skita i allt annat och bara satsa på karriären.

Elvis hade aldrig blivit det han blev om han sett ut och fört sig som ett nyhetsankare, detsamma gäller i princip alla som har lyckats.

Dela på andra sajter

Hur har de mätt talang? 😮 Måste vara rätt svårt att mäta. Speciellt hos en artist, räcker ju inte med EN enda talang.

Indeed. Rätt lätt att mäta försäljningssiffror. Hur katten mäter de talang? Hur definierar de talang?

De har säkert använt sig av multipel regressionsanalys.

Är sugen på att läsa artikeln när jag får tid, då kanske jag har ett bättre svar.

Dela på andra sajter

....men det är väl knappast någon nyhet att det för 99% av befolkning inte räcker med att ha EN talang?? Självklart måste man ju idag ha affärssinne, social kompetens, kunna marknadsföra sig, veta vilka människor man skall ty sig till osv osv....det krävs ju en drös med talanger för att slå sig fram idag, vad man än vill syssla med typ....! hmm.....

nog fan har madonna talang....? men kanske inte enbart musikalisk talang?

extremt ointressant och intetsägande undersökning........ :rolleyes:🙂 hmm.....

ok, sorry, snedtände lite, men va fan...blir lite irriterad på sånt här ibland juh..... 😊

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.