Jump to content
Annons

Mitt enkla hemmanätverk funkar med bara åt ena hållet


suprapappa

Recommended Posts

hallå!

Jag försöker få till ett enkelt hemmanätverk och börjar med 2 stationära datorer som ansluter till internet genom en router/adslmodem.

Jag har kört Windows Xp guiden "konfigurera ett hemnätverk eller litet kontorsnätverk"..valt att ansluta till nätet via gateway och aktiverat fil och skrivardelning samt delat ut några mappar på datorerna.

dator 1 är trådbunden och dator 2 är på wlan.

Jag kommer åt 1 från 2 men inte tvärtom. jag ser förvisso mapparna jag delat ut på 2 men kommer inte åt dom.

Fick tipset att ha exakt samma användarnamn och lösenord på datorerna. Hade redan samma användarnamn (och inga andra användarkonton) men inte lösenord så jag lade till det och jag har kört nätverksguiderna igen efter det men det gör ingen skillnad.

Vet någon vad detta beror på eller är det för luddig information?

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nu e ja inte så tajt på nätverk eller pc överlag.. men måste du inte gå in i routerns mjukvara och ställa in så att du använder den som nätverkssplitter me!? just nu använder du antagligen bara routern som adsl splitter, men du måste aktivera den så den går åt båda håll.. vet inte hur man gör det dock!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Något sådant har inte jag behövt när jag har kopplat in LAN-diskar och printserver i min ADSL-router. Jag har dock ingen extra dator, så det har jag inte provat - men man behöver kanske godkänna den nya enheten i brandväggen för att det ska fungera som det ska? Du kanske har glömt det på den ena datorn...?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket för era svar

nu e ja inte så tajt på nätverk eller pc överlag.. men måste du inte gå in i routerns mjukvara och ställa in så att du använder den som nätverkssplitter me!? just nu använder du antagligen bara routern som adsl splitter, men du måste aktivera den så den går åt båda håll.. vet inte hur man gör det dock!!

det verkar inte finnas ngn sådan inställning i min router men gränssnittet är förfärligt så jag kankse har missat det

Något sådant har inte jag behövt när jag har kopplat in LAN-diskar och printserver i min ADSL-router. Jag har dock ingen extra dator, så det har jag inte provat - men man behöver kanske godkänna den nya enheten i brandväggen för att det ska fungera som det ska? Du kanske har glömt det på den ena datorn...?

windows brandväggen är aktiverad på bägge datorerna och tillåter skrivar och fildelning mellan dom. brandväggen i min router stog i standardläge vilket innebär att den ska tillåta detsamma. jag testade dock tidigare att stänga av den

Har du namngett "workgroup" till samma på båda datorerna? / ZTF

jajamen

MEN

gick precis in o kollade på brandväggarna.....har inte ändrat ngn inställning men plötsligt funkar det !!!!.....e bara sur att jag inte testade innan jag gick in i brandväggarna....får se om det funkar nästa gång jag startar burkarna : )

tack igen, jag uppskattar verkligen ert engagemang 🙂

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN

gick precis in o kollade på brandväggarna.....har inte ändrat ngn inställning men plötsligt funkar det !!!!.....e bara sur att jag inte testade innan jag gick in i brandväggarna....får se om det funkar nästa gång jag startar burkarna : )

tack igen, jag uppskattar verkligen ert engagemang :rolleyes:

petri

Så kan det vara med Windowsnätverk, jag har varit med om samma sak flera gånger. Man tror att nåt är fel och plötsligt så funkar det bara! Bra att det löste sig iallafall!

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN

gick precis in o kollade på brandväggarna.....har inte ändrat ngn inställning men plötsligt funkar det !!!!.....e bara sur att jag inte testade innan jag gick in i brandväggarna....får se om det funkar nästa gång jag startar burkarna : )

tack igen, jag uppskattar verkligen ert engagemang 😄

petri

Så kan det vara med Windowsnätverk, jag har varit med om samma sak flera gånger. Man tror att nåt är fel och plötsligt så funkar det bara! Bra att det löste sig iallafall!

samma här.. helt plötsligt funkar det utan några som helst spår från att det inte funkat tidigare.. skumt som fan.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...