Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag försöker göra ett pampigt avslut i en låt där det avslutas med snare (cymbaler) tom2, tom3. Snaren vill jag att det ska låta som att man slår med båda pinnarna nästan samtidigt fast med några hundra delar emellan så att man får till det där lite fylligare ljudet (bredare om ni så vill). Men jag lyckas inte i Cubase (ezDrummer) även fast jag försöker ställa in med hundradelar. Det verkar ställa in sig som en kulspruta (ra-ta-ta) eller inget alls. Hoppas att ni förstår vad jag menar. 😉

Annons
Postat

Ändra velocityn så kan det funka bättre. Gör första slaget lite lösare än det andra. Och använda inte samma slag utan använd kanske tonerna i din midi, d på första slaget och e på andra slaget så du triggar två olika ljud.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Precis, för att göra en flam så måste du variera velocityn i slagen så att det låter levande.

Redigerat av Magpie
Postat

Jag hade redan testat de förslagen men det låter märkligt nog trots det som att slagen antingen ligger på varandra (man hör inte det andra slaget) eller som en kulspruta. Det vore ju vara ganska enkelt egentligen. Jag har gjort det hundratals gånger på min portastudio, men med Cubase och Ezdrummer verkar det inte lika självklart.

Postat
Jag hade redan testat de förslagen men det låter märkligt nog trots det som att slagen antingen ligger på varandra (man hör inte det andra slaget) eller som en kulspruta. Det vore ju vara ganska enkelt egentligen. Jag har gjort det hundratals gånger på min portastudio, men med Cubase och Ezdrummer verkar det inte lika självklart.

har du på kvantisering?

Postat

I Cubase finns en knapp som heter "Snap" som man kan ha av eller på. Den ser ut som en inverterad hakparantes (förstår någon?) med ett streck mellan pilarna. Avaktiverar du den så kan du dra slagen till precis var som helst. Har man den aktiverad hamnar alla slag automatiskt till närmaste taktintervall (1/8, 1/16 eller vad du nu har valt).

Hm, detta kallas nog kvantisering ja... 😊

Btw, du använder olika toner till höger och vänsterhandsslag va? Kommer inte exakt var dom ligger, men om man ska göra en virvel på virveln i EZDrummer så kör man ju omväxland D1, D#1, D1, D#1 o s v. Eller om det är D1 och E1 slagen ligger på? Se även till att ha "humanize"-funktionen aktiverad.

Postat
Btw, du använder olika toner till höger och vänsterhandsslag va? Kommer inte exakt var dom ligger, men om man ska göra en virvel på virveln i EZDrummer så kör man ju omväxland D1, D#1, D1, D#1 o s v. Eller om det är D1 och E1 slagen ligger på? Se även till att ha "humanize"-funktionen aktiverad.

Det där med snap och kvantisering känner jag redan till. Det enda som verkar återstå då är det som du nämner ovan.

Postat

Det finns ju alltid tricket med att köra ut virveln till ett ljudspår och sedan kopiera till ytterligare ett ljudspår men förskjuta spåren en aning i tid. Härifrån går det dessutom att göra en enkel sample med det nyss skapade dubbelslaget..

K

Postat
Det finns ju alltid tricket med att köra ut virveln till ett ljudspår och sedan kopiera till ytterligare ett ljudspår men förskjuta spåren en aning i tid. Härifrån går det dessutom att göra en enkel sample med det nyss skapade dubbelslaget..

K

Tack, men det verkar lite för avancerat för en så enkel sak.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.