Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag väljer Audio Mixdown i Cubase SX och väljer 41.000 kHz och 16 Bit så blir det ändå 48.000 kHz och låten blir pitchad uppåt. Hur gör man för att slippa detta?

Annons
Postat
När jag väljer Audio Mixdown i Cubase SX och väljer 41.000 kHz och 16 Bit så blir det ändå 48.000 kHz och låten blir pitchad uppåt. Hur gör man för att slippa detta?

Hejsan. Kan inte cubase så jag kan inte gå in på några detaljer utan bara säger nått allmänt, Har du en extern clockning inlagd eller vald i någon inställning? Det kan ofta vara boven vid sånna fel, och det är nått man lätt glömmer 😄

MVH

Anders

Postat

Hejsan. Kan inte cubase så jag kan inte gå in på några detaljer utan bara säger nått allmänt, Har du en extern clockning inlagd eller vald i någon inställning? Det kan ofta vara boven vid sånna fel, och det är nått man lätt glömmer 😄

MVH

Anders

Jo jag var och läste om just detta med clockning. Men jag vet inte riktigt hur jag får bort det. Har ett DMX 6fire 24/96 ljudkort. Vet inte om det har något med det hela att göra men, det kanske är bra att veta om man vill lösa felet.

Postat

Är projektet inspelat i 48?

Kan ju vara så att ljudkortet vill ligga kvar på 48 av nån anledning. Vad spelar du upp den nermixade filen i?

Om du har ytterligare ett ljudkort (det inbyggda på moderkortet eller så) så kan du ju prova spela upp med det. Inbyggda ljudkort via Windows ljudrivrutiner är ofta bättre på att spela upp ljud i rätt sample rates.

Postat

Som sagt är jag helt lost på både PC och Cubase 😄 Men boven ligger någon stans i signalkedjan, att det är nån inställning som gör att du får fel clockning. Men jag kan inte spekulera i vad det är för inställningar i cubase utan där får nån som kan programmet fylla i. Men du kanske har fått lite hjälp med vad felet är iaf 🙂

MVH

Anders

Postat
Är projektet inspelat i 48?

Kan ju vara så att ljudkortet vill ligga kvar på 48 av nån anledning. Vad spelar du upp den nermixade filen i?

Om du har ytterligare ett ljudkort (det inbyggda på moderkortet eller så) så kan du ju prova spela upp med det. Inbyggda ljudkort via Windows ljudrivrutiner är ofta bättre på att spela upp ljud i rätt sample rates.

Jaha, det står ibland när jag startar Cubase att min samplerate har blivit ändrad till 41.000, men just det här är inspelat i 41.000. Jag har spelat upp filen i Cubase, väljer en audio mixdown med "import to audio track"

Skulle vara skönt att få bort andra ljuddrivrutiner och bara köra på mitt DMX.

Postat
Som sagt är jag helt lost på både PC och Cubase 😉 Men boven ligger någon stans i signalkedjan, att det är nån inställning som gör att du får fel clockning. Men jag kan inte spekulera i vad det är för inställningar i cubase utan där får nån som kan programmet fylla i. Men du kanske har fått lite hjälp med vad felet är iaf 😛

MVH

Anders

Tackar för hjälpen!

Provade förut i veckan att googla fram svaret till mitt problem, provade då att ändra clocking till mitt ljudkort. Fick då bort större delen av felet. Men just det här kvarstår.

Postat
Som sagt är jag helt lost på både PC och Cubase 😉 Men boven ligger någon stans i signalkedjan, att det är nån inställning som gör att du får fel clockning. Men jag kan inte spekulera i vad det är för inställningar i cubase utan där får nån som kan programmet fylla i. Men du kanske har fått lite hjälp med vad felet är iaf 😛

MVH

Anders

Tackar för hjälpen!

Provade förut i veckan att googla fram svaret till mitt problem, provade då att ändra clocking till mitt ljudkort. Fick då bort större delen av felet. Men just det här kvarstår.

Låter som att just låten du talar om inte är inspelad i korrekt format gällande samplingsfrekvens (44.1kHz eller 48kHz). Kan inte heller cubase så jag hoppas att någon annan som har koll på cubase förklarar mer om det behövs hur du skall göra för att spara låten i "rätt" samplingsfrekvens 🙂

Postat

Man väljer samplingsfrekvens under "projekt setup" 44,48 etc.. detta kan strula till det om du spelar upp en fil i cubase som inte är i samma frekv. inställning som "projektet" man spelar upp den i. Men tänk på att om du ändrar detta kommer originalfilerna spelas upp fel.

Har du prövat spela filen i mediaplayer eller likn.?

Postat
Man väljer samplingsfrekvens under "projekt setup" 44,48 etc.. detta kan strula till det om du spelar upp en fil i cubase som inte är i samma frekv. inställning som "projektet" man spelar upp den i. Men tänk på att om du ändrar detta kommer originalfilerna spelas upp fel.

Har du prövat spela filen i mediaplayer eller likn.?

Tack för hjälpen, nu fungerade det och blev bra. Men måste jag göra denna procedur (i project setup) varje gång innan jag startar ett nytt projekt i framtiden? Eller går det att ställa in så den alltid kör i 41kHz.

Postat

Jag minns inte, det var nåt halvår sedan jag jobbade med cubase. Annars gör en template som du alltid utgår ifrån.

Det är möjligt att man kan ställa nåt defaultvärde nånstans..

Postat

Nu har jag äntligen hittat svaret på frågan. Hittade på ljudkortets inställningar en liten flik där man kunde ställa in ljudkortets egna samplingsfrekvens. Tack för hjälpen till er som har försökt hjälpa mig med detta problem!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.