Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan.Jag skulle vilja veta vad som är en normal temp på min processor.När jag inte gör ett jota med datan så ligger tempen på 47 och vid ganska krävande projekt i cubase så brukar den gå upp till 60 grader,Är det en ok temperatur?Jag kör med den medföljande fläkten och undrar ochså om jag skulle tjäna på att köpa en annan sorts fläkt istället?

Annons
Postat

Vet inte vad som är bruklig temp men det låter inte så farligt. Om du orkar så tycker jag absolut att du skall lägga några hundra på riktigt bra kylning. Mitt val kommer förmodligen bli en Tuniq Tower 120 när det blir dags för uppgradering. Det är dock viktigt att du kollar så att kylningen du väljer passar på ditt moderkort samt får plats i lådan då de där riktigt bra fläktarna är BAMSE stora 😄

Sen kommer processorn förmodligen få bättre livslängd och i framtiden kommer du kunna överklocka den när du känner att den inte orkar. Så 400kr är väl investerade pengar.

Postat (redigerat)
Hejsan.Jag skulle vilja veta vad som är en normal temp på min processor.När jag inte gör ett jota med datan så ligger tempen på 47 och vid ganska krävande projekt i cubase så brukar den gå upp till 60 grader,Är det en ok temperatur?Jag kör med den medföljande fläkten och undrar ochså om jag skulle tjäna på att köpa en annan sorts fläkt istället?

Det är ingen fara, min GPU ligger på 83 grader när den jobbar som mest;D Min CPU ligger ungefär som din, men det är inte bara att köpa ny fläkt för att få den kallare, kan också vara luftströmmen i burken som gör att den blir varmare. Testa med inblås fram, utblås bak om du inte redan har det.

Redigerat av Jajje
Postat

60 är en mycket bra temperatur vid hög belastning så du behöver ingen extra fläkt.

Om man absolut vill ha fläktar som bullrar är det ofta bättre att ha fler små som går på så låga varv som möjligt än en stor som jobbar skiten ur sig.

Postat
60 är en mycket bra temperatur vid hög belastning så du behöver ingen extra fläkt.

Om man absolut vill ha fläktar som bullrar är det ofta bättre att ha fler små som går på så låga varv som möjligt än en stor som jobbar skiten ur sig.

Nej man vill ha stora fläktar, dessa behöver nämligen inte gå på lika högt varv för att flytta samma mängd luft. En stor som går på låga varv låter mindre än två små som går på fullt trots att de flyttar lika mycket luft och därmed kyler lika bra.

Postat

jag får hålla med, stora fläktar på låga varv, å flera av dom istället för nån ensam rackare som snurrar som en idiot. Flytta luft är huvudsaken här, inte RPM.

Postat

Ah,nice :rolleyes: Då känner jag mig lugnare.Tack för svar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.