Jump to content
Annons

FL Studio på mac?

Recommended Posts

AuDiOToNiC (oregistrerad)
Postat

😳 YO! Har funderingar på att köpa en iMac eller en frost eller bygga en egen, men vill veta om någon kör FL på mac och hur det funkar?? Och vilken dator passar bäst för musik? :rolleyes: Har en bärbar nu men funkar inte som musik dator jag har en packard bell w 3333.

Apple iMac 20"

2.4GHz Intel Core 2 Duo

1Gbyte minne

320Gbyte hårddisk

8x Double Layer SuperDrive

ATI Radeon HD 2600 PRO

med 256 Mbyte minne

Gratis leverans

SEK 13.495,00

ACM Frost Frost ACM-E16 - Core™2 :: Cube, dual HD's and dual DVI graphics

Aluminium Cube - Anodized black

Intel®965G Chipset

Intel® 64-bit Core™2 E6320 (2x 1.86 GHz 4MB Cache)

1 Gb DDR2 RAM

DVD +/- Dual Layer writer

250 Gb 7200 rpm System HD (25Gb Reserved for backup)

250 Gb 7200 rpm Audio HD 2x DVI monitor outputs

(Supports Apple®Cinema display)

2x Ti Firewire (front/rear)

6x USB 2.0 (2front/4rear)

Gigabit (1000 Mbit) Network

2x available PCI slots

1x available PCIe 1 slots

1x Printer port

1x serial port

Windows XP Pro - Multilanguage, audio optimized

Recover Pro MFG - undo viruses and mistakes

Keyboard/optical mouse

Price : 14.995 SEK

Annons
Postat

Efter att ha använt google fann jag denna info om FL studio som säger att FL studio inte är kompatibelt med Mac OS X fullt ut utan är mjukvara för Windows. Man blir alltså tvungen att köra Boot camp (eller liknande emuleringsmjukvara) för att köra FL studio på en Mac. Hur FL studio fungerar tillsammans med en Mac i Bootcamp har jag tyvärr ingen aning om men låt oss hoppas att det finns någon annan som vet?! 😳

Postat
Efter att ha använt google fann jag denna info om FL studio som säger att FL studio inte är kompatibelt med Mac OS X fullt ut utan är mjukvara för Windows. Man blir alltså tvungen att köra Boot camp (eller liknande emuleringsmjukvara) för att köra FL studio på en Mac. Hur FL studio fungerar tillsammans med en Mac i Bootcamp har jag tyvärr ingen aning om men låt oss hoppas att det finns någon annan som vet?! 😄

Tack för svaret det lilla viste jag redan. Nu får vi bara hoppas och vänta?

Tack igen!?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Efter att ha använt google fann jag denna info om FL studio som säger att FL studio inte är kompatibelt med Mac OS X fullt ut utan är mjukvara för Windows. Man blir alltså tvungen att köra Boot camp (eller liknande emuleringsmjukvara) för att köra FL studio på en Mac. Hur FL studio fungerar tillsammans med en Mac i Bootcamp har jag tyvärr ingen aning om men låt oss hoppas att det finns någon annan som vet?! 😄

Bootcamp är ingen emuleringsmjukvara,, med Bootcamp och Windows så kan man köra i princip alla Windowsprogram nativt på en InteliMac.

Postat (redigerat)

Om du köper frosten, råder jag dig att installera en 32 bitars version av windows eftersom dessa versioner har ett utökat stöd för drivrutiner till hårdvara. Det är få som skriver program för 64 bitars processorer där ute, tex Adobe Flash som används på många sajter har meddelat att de inte tänker att skriva deras program i 64 bitars version.

Vista eller xp då?

Vet inte vad jag ska svara på min egen fråga riktigt, en snabb dator klarar av vista och jag gilalr miljön. Känns säkrare att jobba med om amn är ansluten till internet pga de nya antivirus skydden och brandvägagrna. Xp skulle jag kört med om datorn inte är ansluten till internet, detta är då ur ett säkerhets perspektiv.

//Nexustwins

Redigerat av Nexustwins
Postat
Vet inte vilka mackar som klrara windows, är imac en sån?

Om du ska köpa mac så håll dig till en som klarar av windows, du ska inte köra musik prgram under bootcamp! Det är rena självmordet då du förlorar massa datorkraft, inget att rekomendera!

Om du köper frosten, råder jag dig att installera en 32 bitars version av windows eftersom dessa versioner har ett utökat stöd för drivrutiner till hårdvara. Det är få som skriver program för 64 bitars processorer där ute, tex Adobe Flash som används på många sajter har meddelat att de inte tänker att skriva deras program i 64 bitars version.

Vista eller xp då?

Vet inte vad jag ska svara på min egen fråga riktigt, en snabb dator klarar av vista och jag gilalr miljön. Känns säkrare att jobba med om amn är ansluten till internet pga de nya antivirus skydden och brandvägagrna. Xp skulle jag kört med om datorn inte är ansluten till internet, detta är då ur ett säkerhets perspektiv.

//Nexustwins

Nu sprider du smörja, man förlorar ingen datorkraft med bootcamp alls. det är exakt precis som att köra Windows på valfri pc.

Alla Macar med processorer från Intel kan köra Windows, alltså alla nya macar. Dock inte de gamla med G4 och G5 proppar.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om du ska köpa mac så håll dig till en som klarar av windows, du ska inte köra musik prgram under bootcamp! Det är rena självmordet då du förlorar massa datorkraft, inget att rekomendera!

Jo det går visst att rekommendera eftersom du har fel, det går alldeles utmärkt att köra musikprogram med hjälp av bootcamp på Macen som alltså inte är någon emuleringsmjukvara. Du har blandat ihop bootcamp med typ Virtual PC.

Redigerat av Glaskatten
Postat

Jo det går visst att rekommendera eftersom du har fel, det går alldeles utmärkt att köra musikprogram med hjälp av bootcamp på Macen som alltså inte är någon emuleringsmjukvara. Du har blandat ihop bootcamp med typ Virtual PC.

Tack för alla era svar! Men jag har svårt att bestämma mig för vad jag ska ha för dator, men den starka sidan säger mig en imac. En till liten fråga, om man andvänder bootcamp på macen måste man köra windows för att köra Musikprogram eller kan man köra de direkt med bootcamp?

Tack i förhand och för era svar!

Postat

En till liten fråga, om man andvänder bootcamp på macen måste man köra windows för att köra Musikprogram eller kan man köra de direkt med bootcamp?

Ja du måste köra windows om du vill starta ett windowsprogram. Bootcamp i sig är inget operativsystem. När du installerar bootcamp ber datorn dig att partitionera hårddisken i två delar. En för osx och en för windows. Du väljer själv hur stor du vill att de olika delarna ska vara. Sen installerar du windows och drivrutiner för macen.

Om du sedan håller ner alt-tangenten när du startar datorn kan du välja om du vill boota datorn i osx eller windows. Bootar du i osx fungerar macen precis som vanligt och bootar du den i windows fungerar den precis som vilken pc som helst.

Postat

Tack för alla era svar! Men jag har svårt att bestämma mig för vad jag ska ha för dator, men den starka sidan säger mig en imac. En till liten fråga, om man andvänder bootcamp på macen måste man köra windows för att köra Musikprogram eller kan man köra de direkt med bootcamp?

Tack i förhand och för era svar!

Bootcamp är ett verktyg för att köra Windows, det betyder med andra ord att du även behöver installera Windows.

Postat (redigerat)

Skärpning i tråden. Vet man inte hur en sak ligger till, ska man hellre inte yttra sig och därmed sprida osäkerhet bland andra medlemmar. Bättre då att vara tydlig med att man inte vet, om man nu ens måste säga det.

Pågår det någon tävling där man ska visa sig duktig eller samla många inlägg? Jag har inte hört om någon sådan.

Som Phobos säger, att köra Windows på en Mac via Boot Camp är precis som att köra Windows på en pc - med alla dess varianter av stabilitet/säkerhet.

EDIT: Ja, jag håller på att sluta snusa och har lite extra kort stubin...

Redigerat av Olsberg
Postat

Väl talat.

Kan ju nämnas också att nya OS X 10.5 Leopard släpps i morgon och där är Boot camp redan inbyggt. Det finns en inställningsassistent som hjälper dig att installera windows. Sedan funkar det som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Mer info om Boot camp i OS X 10.5 finns här på apples sida.

Postat

Okej.

Nuvetjag jue inte hur det funkar med Just FL på en mac.

Men kan ge dig lite vägledning utifrån mina egna erfarenheter eftersom jag själv nyligen stog inför valet mellan en frfost och en mac.

Mitt val blev en iMac.

motiverar mitt val med att jag har länge vägt för och nackdelar med pc vs mac.

komfram till att mac blev mitt val, dels för tryggheten i stabilitet och ett stort usch till allt vad windows heter.

Valet är givetvis ditt.

Men skulle jag stå i ditt läge själv så skulle jag ställa mig frågan om jag är tvungen att andvända just fl.

Om jag behöver windows för att skapa musik.

Mitt tipps till dig: fundera på vad du skall göra med datorn, testa gärna både mac o pc o bilda dig en uppfattning.

Men som sagt, bytte från flitigt pcandvändande till mac, och jag ångra inte mitt val en sekeund!

Postat
Okej.

Men kan ge dig lite vägledning utifrån mina egna erfarenheter eftersom jag själv nyligen stog inför valet mellan en frfost och en mac.

Mitt val blev en iMac.

komfram till att mac blev mitt val, dels för tryggheten i stabilitet och ett stort usch till allt vad windows heter.

Valet är givetvis ditt.

Men skulle jag stå i ditt läge själv så skulle jag ställa mig frågan om jag är tvungen att andvända just fl.

Mitt tipps till dig: fundera på vad du skall göra med datorn, testa gärna både mac o pc o bilda dig en uppfattning.

Men som sagt, bytte från flitigt pcandvändande till mac, och jag ångra inte mitt val en sekeund!

Tack för alla era svar nu vet jag lite mer om detta, men att det blir en iMac är jag hundra på och genom att jag har nu läst massa forums och pc vs mac tester olika årtal och där vinner det mesta macen. Och att många som bytt från pc till mac skriver att de inte ångrar bytet.Så det ända jag kan säga 😛 är att jag måste helt enkelt testa och jämföra!

• 2 veckor senare...
Postat
Okej.

Mitt val blev en iMac.

Valet är givetvis ditt.

Tack för alla era svar nu vet jag lite mer om detta, men att det blir en iMac är jag hundra på och genom att jag har nu läst massa forums och pc vs mac tester olika årtal och där vinner det mesta macen. Och att många som bytt från pc till mac skriver att de inte ångrar bytet.Så det ända jag kan säga 🙂 är att jag måste helt enkelt testa och jämföra!

det blev en imac 20" 2,4 intel core 2duo 3 gig minne 320gig hd allt funkar bra men när jag uppdaterade till leoprad känns den lite segare. men fl funkar fint med boot camp tack för alla tips och råd.

• 2 veckor senare...
Dj Pinetto (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Får jag fråga varför du köper en Mac när du ska köra Windows? Vill bara ha kvar Fl Studio medans jag lär mig logic. men jobbigt att skifta bara. har testat parallels men har svårt att installera vissa drivrutiner och program med boot camp hittar den allt. men som det ser ut så är det inte så stabilt och köra windows med mac ändå, har lite problem med ljudet i bland fast jag har de senaste drivrutinerna har ett emu-0404 ljud kort men ändå skär det ibland och det bara knasslar och har sig och ibland hittar den inte mina project med windows knasig...men allt funkar med min gamla pc.. någon som har lite erfarenhet av detta???

Apple iMac 20"

2.4GHz Intel Core 2 Duo

3Gbyte minne

320Gbyte hårddisk

8x Double Layer SuperDrive

ATI Radeon HD 2600 PRO

med 256 Mbyte minne

Redigerat av Dj Pinetto
Postat
har lite problem med ljudet i bland fast jag har de senaste drivrutinerna har ett emu-0404 ljud kort men ändå skär det ibland och det bara knasslar och har sig och ibland hittar den inte mina project med windows knasig...men allt funkar med min gamla pc.. någon som har lite erfarenhet av detta???

Vilken version av Windows kör du på macen? Vilken version har du i din PC?

Dj Pinetto (oregistrerad)
Postat
har lite problem med ljudet i bland fast jag har de senaste drivrutinerna har ett emu-0404 ljud kort men ändå skär det ibland och det bara knasslar och har sig och ibland hittar den inte mina project med windows knasig...men allt funkar med min gamla pc.. någon som har lite erfarenhet av detta???

Vilken version av Windows kör du på macen? Vilken version har du i din PC?

Jag har windows xp 32 bitars och mac os leopard. men fan har haft mer problem med denna mac än min gamla windows pc. jag har struntat i windows på macen. har instalerat om flera ggr, program fatsnar stänger av sig själva tar lång tid att öpna program. hmm och mac skulle vara stabilt- är tveksam funderar på lämna tillbaka den och köpa mig en frost istället. men vi får se kan vara knas på leopard ska göra en ominstallation och köra bara mac os tiger och skita i leopard.

Mvh dj pinetto.

• 4 veckor senare...
Postat

Det jag inte förstår är varför man vill köra windows på Mac? Då kan man väl lika gärna köra windows på en PC? Jag menar, man använder väl Mac för att minimera alla processer och slippa tendenser som hakningar, segningar och buggar osv. Använder man då windows på Macen så återkommer väl dessa problem? Inga påståenden, mest förfrågningar, någon som vet nåt?

En bra sak skulle ju vara, om man nu vill fortsätta med FL på Mac, om det fanns ett program som tillåter en köra windows program UTAN att inkludera själva Windows operativsystem eftersom de är de som knasar.

Då betyder det väl att operativsystemet för Mac, vet inte va dom heter, (OSX kanske), är i stort sett det man utgår från när man vill skapa musik, att det är operativsystemet som är gjort så att det ska slippa haka, bugga osv. Då ligger ju tyngden i operativsystemet. Och då måste man ha en Mac för att köra operativsystemet. Så ännu en enkel fråga skulle kunna vara, var ligger förbättringen mellan PC MAC, operativsystemet eller datorn?

Tacksam för svar. Behöver få veta tydligare.

• 4 år senare...
Postat

Du kan installera ett program som heter winebottler och på så sätt omvandla .exe til mac program

Du har just dammat av en tråd som senast var aktiv i December 2007 🙂

Postat

Trådstartaren är inte ens medlem längre. Han kanske till och med har hunnit gå i pension sedan tråden startades 😕

Postat

Men det kan hjälpa andra. Mig t.ex. Provade detta idag tack vare DJ Max och är nu på väg att lösa mina problem. Så är det ju i övrigt med andra trådar också. Det är ju inte bara trådstartaren som får hjälp. Andra med samma funderingar och problem blir hjälpta.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.