astaroth Postat 22 oktober 2007 Postat 22 oktober 2007 Hejsan, sorry om detta redan finns. Men jag undrar vilka effekter man oftast använder på sången. Vore tacksam för ett svar snarast // asta
Quinn Postat 22 oktober 2007 Postat 22 oktober 2007 Hejsan, sorry om detta redan finns.Men jag undrar vilka effekter man oftast använder på sången. Vore tacksam för ett svar snarast // asta Förutom kompressor och eq brukar man oftast använda reverb och, om det behövs, de-esser.
Anders F Postat 22 oktober 2007 Postat 22 oktober 2007 (redigerat) Hejsan, sorry om detta redan finns.Men jag undrar vilka effekter man oftast använder på sången. Vore tacksam för ett svar snarast // asta Förutom kompressor och eq brukar man oftast använda reverb och, om det behövs, de-esser. Använd hellre delay än reverb tycker jag. Ger ett närmare ljud. Men det är bara min åsikt. MVH Anders Redigerat 22 oktober 2007 av Gizmozis
astaroth Postat 22 oktober 2007 Trådstartare Postat 22 oktober 2007 Jag skall testa allt detta, tackar
mietek Postat 22 oktober 2007 Postat 22 oktober 2007 antares microphone modeller! världens bästa plugg!
Anders F Postat 23 oktober 2007 Postat 23 oktober 2007 Hejsan igen. Tänkte jag skulle utveckla lite mer (var väldigt trött igår 😳 ) Studio har släppt ett specialnummer som heter mixologi. Där kan du få många matnyttiga tips för mixning. Förutom effekter på sång är det väldigt vanligt att man gör en dubb av leadsången. Om du skulle upptäcka att du får problem med närheten i sången när du börjar lägga på massa effekter så får du här två tips. första är att du då inte lägger delay eller reverb som en insert utan på en enskild AUX-kanal, på det sättet har du kvar ditt orginalljud också. Nummer två är att dubba sången digitalt och göra en kraftig hi pass (ca 400hz) på den dubbade sången och blanda denna med orginalljudet. Andra effekter du kan leka med och testa dig fram med är chorus, dist...ja egentligen finns det inget du inte kan använda. Lek lite med rösten och va inte rädd för att göra fel. Det är det undo finns till för MVH Anders
saverman Postat 23 oktober 2007 Postat 23 oktober 2007 Microphone modeller är ju bara en EQ. Lagom överflödig plugg! 🙂 Själv tycker jag att ett delay gör sig bättre än reverb i live-samanhang. Blir lättare att hålla ordning på, inte lika grötig ljudbild. I produktioner är det vad som faller en i smaken, båda, det ena eller inget.
Limpan Postat 23 oktober 2007 Postat 23 oktober 2007 å här kommer ett onödigt konstigt inlägg: glöm inte alla pluggar som handlar om tape- och rörsimulering, lite harmonisk dist är gött ibland på sång.... Eller bara kötta sönder sången totalt med en fet overdrive haha 😛 Sammafattning: Leka är bra ibland ... 😱
mietek Postat 23 oktober 2007 Postat 23 oktober 2007 Microphone modeller är ju bara en EQ. Lagom överflödig plugg! 😱 Själv tycker jag att ett delay gör sig bättre än reverb i live-samanhang. Blir lättare att hålla ordning på, inte lika grötig ljudbild. I produktioner är det vad som faller en i smaken, båda, det ena eller inget. det gör ju mer än bara kopierar frekvenskurva. verkligen inte överflödig, den gör skitmycket när man sitter på en billig mick
Claes Holmerup Postat 23 oktober 2007 Postat 23 oktober 2007 Microphone modeller är ju bara en EQ. Lagom överflödig plugg! 😕 Själv tycker jag att ett delay gör sig bättre än reverb i live-samanhang. Blir lättare att hålla ordning på, inte lika grötig ljudbild. I produktioner är det vad som faller en i smaken, båda, det ena eller inget. det gör ju mer än bara kopierar frekvenskurva. verkligen inte överflödig, den gör skitmycket när man sitter på en billig mick Den kan inte förbättra en dålig mic, så det huvudsakliga jobbet den gör med en billig mic, är faktiskt samma jobb som en eq hade kunnat göra. En skitbra mic är lättare att ha som utgångspunkt - för då kan andra parametrar också modifieras, som t ex sämre transientrespons o dyl - men det är viktigt att förstå att alla mikrofonparametrar utom eq bara är möjligt att försämra med en sådan plugg, något som det inte direkt pratas om i reklamen... 😏 Om du har en SM58 och ställer in att pluggen ska emulera en TLM103, så kommer det inte ens i närheten. Det kommer att låta annorlunda än original, men varken den snabbare responsen, det låga bruset eller något annat kan återskapas - för det finns ju inte från början - och den mycket kraftigare diskanten som krävs för att det ska försöka likna en TLM103, kommer att ge väldigt mycket brus - men eftersom SM58 dyker i diskanten tidigare än TLM103, så finns inte heller hela frekvensomfånget med från början - och det finns inget sätt att återskapa det om det inte finns... Jag ser Microphone Modeler som en färgningsburk i mängden (som jag inte skulle överväga att köpa själv) - och absolut inte som något magiskt verktyg som emulerar andra mikrofoner...
Claes Holmerup Postat 23 oktober 2007 Postat 23 oktober 2007 (redigerat) å här kommer ett onödigt konstigt inlägg: glöm inte alla pluggar som handlar om tape- och rörsimulering, lite harmonisk dist är gött ibland på sång.... Eller bara kötta sönder sången totalt med en fet overdrive haha 😕 Sammafattning: Leka är bra ibland ... 😏 Vintage Warmer från PSP Audioware är bra på att ge skön färgning med lite (eller mycket) dist. 🤪 Redigerat 23 oktober 2007 av Claes
saverman Postat 23 oktober 2007 Postat 23 oktober 2007 Jag har en självdist i mina stämband så mer dist behövs inte där. Däremot så distar jag dubbarna, sönder och samman! Sen lägger man dom lite härligt lagom låg nivå "bakom" leaden och panorerar den liiiite smått i väl vald riktning. 😄
Claes Holmerup Postat 23 oktober 2007 Postat 23 oktober 2007 ...och jag, som är mest förtjust ett renare sound, kör mest med mild kompression (Sonalksis), lite eq (även här Sonalksis) om det behövs (men mina micar är väl valda, så oftast är det marginellt behov av eq 😉 ). Sedan är det lite reverb (en gammal TC-plugg som följde med Cubase för länge sedan - eller gratispluggen Glaceverb, men jag har tänkt skaffa SIR2, för att få riktigt hög klass på reverben), delay (PSP Lexicon). Ibland PSP Vintage Warmer, osm jag nämnde innan, för att färga lite mer... Vid enstaka plumpar i protokollet, så korrigeras det med Melodyne Studio - men för det mesta behövs det inte om man gör en ny tagning... Om De-esser behövs någonstans, så tar jag det offline precis där sibilanserna finns - och låter alltså inte de-essern ligga aktiv i hela spåret, utan det blir ett kirurgiskt ingrepp i så fall.
Quinn Postat 24 oktober 2007 Postat 24 oktober 2007 Den kan inte förbättra en dålig mic, så det huvudsakliga jobbet den gör med en billig mic, är faktiskt samma jobb som en eq hade kunnat göra. En skitbra mic är lättare att ha som utgångspunkt - för då kan andra parametrar också modifieras, som t ex sämre transientrespons o dyl - men det är viktigt att förstå att alla mikrofonparametrar utom eq bara är möjligt att försämra med en sådan plugg, något som det inte direkt pratas om i reklamen... 🙂Om du har en SM58 och ställer in att pluggen ska emulera en TLM103, så kommer det inte ens i närheten. Det kommer att låta annorlunda än original, men varken den snabbare responsen, det låga bruset eller något annat kan återskapas - för det finns ju inte från början - och den mycket kraftigare diskanten som krävs för att det ska försöka likna en TLM103, kommer att ge väldigt mycket brus - men eftersom SM58 dyker i diskanten tidigare än TLM103, så finns inte heller hela frekvensomfånget med från början - och det finns inget sätt att återskapa det om det inte finns... Jag ser Microphone Modeler som en färgningsburk i mängden (som jag inte skulle överväga att köpa själv) - och absolut inte som något magiskt verktyg som emulerar andra mikrofoner... Nej verkligen. Jag fattar inte att folk köper den pluggen överhuvudtaget. Det verkar ju som ett skämt. Ungefär som att köpa en liten låda på IKEA där man kan lägga i hundbajs och så trycker man bara på en knapp, sen när man öppnar så har det blivit till en prinsesstårta... 🙂 Sensmoral: Hellre en bra mick i handen än tio i skogen.
mietek Postat 24 oktober 2007 Postat 24 oktober 2007 Den kan inte förbättra en dålig mic, så det huvudsakliga jobbet den gör med en billig mic, är faktiskt samma jobb som en eq hade kunnat göra. En skitbra mic är lättare att ha som utgångspunkt - för då kan andra parametrar också modifieras, som t ex sämre transientrespons o dyl - men det är viktigt att förstå att alla mikrofonparametrar utom eq bara är möjligt att försämra med en sådan plugg, något som det inte direkt pratas om i reklamen... 🙂Om du har en SM58 och ställer in att pluggen ska emulera en TLM103, så kommer det inte ens i närheten. Det kommer att låta annorlunda än original, men varken den snabbare responsen, det låga bruset eller något annat kan återskapas - för det finns ju inte från början - och den mycket kraftigare diskanten som krävs för att det ska försöka likna en TLM103, kommer att ge väldigt mycket brus - men eftersom SM58 dyker i diskanten tidigare än TLM103, så finns inte heller hela frekvensomfånget med från början - och det finns inget sätt att återskapa det om det inte finns... Jag ser Microphone Modeler som en färgningsburk i mängden (som jag inte skulle överväga att köpa själv) - och absolut inte som något magiskt verktyg som emulerar andra mikrofoner... Nej verkligen. Jag fattar inte att folk köper den pluggen överhuvudtaget. Det verkar ju som ett skämt. Ungefär som att köpa en liten låda på IKEA där man kan lägga i hundbajs och så trycker man bara på en knapp, sen när man öppnar så har det blivit till en prinsesstårta... 🙂 Sensmoral: Hellre en bra mick i handen än tio i skogen. äh vafan , bullshit. det handlar inte om att man sitte rmed en jävla sm58 och tror att det ska låta som en annan mick. jag t.ex som sitter med en a51, jag bryr mej inte om modellerna jag testar runt och hittar man nånting som låter bättre! så är man väl dum i huvet om man inte är nöjd med det?
Quinn Postat 24 oktober 2007 Postat 24 oktober 2007 Den kan inte förbättra en dålig mic, så det huvudsakliga jobbet den gör med en billig mic, är faktiskt samma jobb som en eq hade kunnat göra. En skitbra mic är lättare att ha som utgångspunkt - för då kan andra parametrar också modifieras, som t ex sämre transientrespons o dyl - men det är viktigt att förstå att alla mikrofonparametrar utom eq bara är möjligt att försämra med en sådan plugg, något som det inte direkt pratas om i reklamen... 🙂Om du har en SM58 och ställer in att pluggen ska emulera en TLM103, så kommer det inte ens i närheten. Det kommer att låta annorlunda än original, men varken den snabbare responsen, det låga bruset eller något annat kan återskapas - för det finns ju inte från början - och den mycket kraftigare diskanten som krävs för att det ska försöka likna en TLM103, kommer att ge väldigt mycket brus - men eftersom SM58 dyker i diskanten tidigare än TLM103, så finns inte heller hela frekvensomfånget med från början - och det finns inget sätt att återskapa det om det inte finns... Jag ser Microphone Modeler som en färgningsburk i mängden (som jag inte skulle överväga att köpa själv) - och absolut inte som något magiskt verktyg som emulerar andra mikrofoner... Nej verkligen. Jag fattar inte att folk köper den pluggen överhuvudtaget. Det verkar ju som ett skämt. Ungefär som att köpa en liten låda på IKEA där man kan lägga i hundbajs och så trycker man bara på en knapp, sen när man öppnar så har det blivit till en prinsesstårta... 😛 Sensmoral: Hellre en bra mick i handen än tio i skogen. äh vafan , bullshit. det handlar inte om att man sitte rmed en jävla sm58 och tror att det ska låta som en annan mick. jag t.ex som sitter med en a51, jag bryr mej inte om modellerna jag testar runt och hittar man nånting som låter bättre! så är man väl dum i huvet om man inte är nöjd med det? Ja så kan man ju också se det. Det är väl så dom flesta använder pluggen antar jag. Jag tror inte folk tänker "ja, nu ska jag få det att låta som den micken". Men då har väl själva poängen med pluggen gått förlorad? Då kan man ju lika gärna sitta med vilken färgningsburk som helst. Och det som är komiskt är att Antares faktiskt påstår att "ta en sm58 och få det att låta som en tlm 103". Men hey! Var och en gör som dom vill... 🙂
mietek Postat 24 oktober 2007 Postat 24 oktober 2007 (redigerat) men det är ju faktiskt inte som vilken färgburk som helst. om man tänker att den ändå är utformad för att efterlikna mikrofoner så är man ju direkt på rätt spår om man säger så. jag hör stora skillnader som jag är jättenöjd med, ibland vill jag "byta ut toppen" och det funkar faktiskt jättebra för att ta bort det jobbiga i diskanten. ialla fall skulle jag verkligen rekommendera den till alla där som sitter mer tsm, adk eller studioprojectsmickar för en tusing och tattig preamp Redigerat 24 oktober 2007 av mietek
Demonproducenten Postat 24 oktober 2007 Postat 24 oktober 2007 men det är ju faktiskt inte som vilken färgburk som helst. om man tänker att den ändå är utformad för att efterlikna mikrofoner så är man ju direkt på rätt spår om man säger så. jag hör stora skillnader som jag är jättenöjd med, ibland vill jag "byta ut toppen" och det funkar faktiskt jättebra för att ta bort det jobbiga i diskanten.ialla fall skulle jag verkligen rekommendera den till alla där som sitter mer tsm, adk eller studioprojectsmickar för en tusing och tattig preamp eller en eq med olika presets
mietek Postat 24 oktober 2007 Postat 24 oktober 2007 (redigerat) ååååååååååååå trött man blir Redigerat 24 oktober 2007 av mietek
Claes Holmerup Postat 24 oktober 2007 Postat 24 oktober 2007 ååååååååååååå trött man blir Ärligt talat, så kan du säkert skruva till precis samma ljud med hjälp av en eq, som du får från den pluggen. Ofta gör ju faktiskt mikrofontillverkarna så, att de använder samma kapsel till flera olika modeller och får fram olika färgning med hjälp av olika filter som byggs in i preampdelen av mikrofonen. Med andra ord inget annat än en eq som inte är variabel...
saverman Postat 24 oktober 2007 Postat 24 oktober 2007 men det är ju faktiskt inte som vilken färgburk som helst. om man tänker att den ändå är utformad för att efterlikna mikrofoner så är man ju direkt på rätt spår om man säger så. jag hör stora skillnader som jag är jättenöjd med, ibland vill jag "byta ut toppen" och det funkar faktiskt jättebra för att ta bort det jobbiga i diskanten.ialla fall skulle jag verkligen rekommendera den till alla där som sitter mer tsm, adk eller studioprojectsmickar för en tusing och tattig preamp eller en eq med olika presets Haha precis vad jag tänkte skriva 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.