norak Postat 22 oktober 2007 Dela Postat 22 oktober 2007 Hej! Jag säljer lite Hifi på jobbet och är ute efter massa bra tips på låtar som är sådär klockrent inspelade med gnistrande kvalitet ut i topparna och gärna med mycket dynamik och stort svängrum. Musik som verkligen nyttjat alla frekvenser för att testa en högtalares återgivning och motsvarande. Några exempel för att komma igång: - Eagles live version av hote california från Hell Freezes Over 1994. - Toto - I Will Remeber från skivan Tambu - Dave Weckl Band - A simple prayer från skivan synergy. Musk som ovanstående, eller helt annorlunda men som verkligen kräver mycket av utrustningen. (eller inte alls, för den låter så jävla snyggt på crap-utrustning ändå =) Tackar på förhand för fina tips! Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 22 oktober 2007 Dela Postat 22 oktober 2007 (redigerat) Bandet Planet x och låtarna Her animal och Inside black på skivan Live from OZ tycker jag är riktigt bra. Dels för ändamålet du menade och grymt bra musik MVH Anders EDIT: Lyssna även på låten Dog boots. Inte lika bra som de andra just frekvensmässigt, men damn vilken låt. Spelade den med mitt förra fusionband en gång 😊 EDIT IGEN: Satte på skivan och lyssnade nu när jag tog upp den. Ännu bättre än de först jag föreslog är nästan låten Atlantis: apocalypse 1470 BC. Där har du verkligen mycket Redigerat 22 oktober 2007 av Gizmozis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kajan Postat 23 oktober 2007 Dela Postat 23 oktober 2007 Ett album som jag vet att många har refererat till i detta sammanhang är ju Richard Bona-Reverence, fantastisk inspelning om du frågar mig 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 23 oktober 2007 Dela Postat 23 oktober 2007 undersök den amerikanska countryn......där finns det musik som verkligen låter sjukt bra kvalitetsmässigt.... Shania Twain, som proddas av sin man Mutt Lange, har jag för mig låter sjukt bra....typ, plattan "up!".... Även Pussycat Dolls platta låter bra tycker jag....om man nu vill ha den typen av musik!? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stolle Postat 23 oktober 2007 Dela Postat 23 oktober 2007 - Eagles live version av hote california från Hell Freezes Over 1994. Håller verkligen med dig om ovannämnda låt! Helt superbt ljud! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baktakt Postat 23 oktober 2007 Dela Postat 23 oktober 2007 Tjo, Låten "You've got a fast car" med Tracy Chapman är helt enkelt suveränt inspelad -full dynamik utlovas! Enligt mig en klockren audiofil låt! Finns föstås mycket, mycket mer...-men du måste bara testa denna! Tjohopp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 23 oktober 2007 Dela Postat 23 oktober 2007 använd någon skiva som är helt fullrange, som arbetar med subsonisk bas och skimmrande diskant istälelt för 80tals rock, som oftast inte har den fulla bredden!! alltså används inte högtalarnas hela bredd, och man får inte reda på vad de klarar av.. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
norak Postat 25 oktober 2007 Trådstartare Dela Postat 25 oktober 2007 Ett album som jag vet att många har refererat till i detta sammanhang är ju Richard Bona-Reverence, fantastisk inspelning om du frågar mig 😄 Det har jag int hört talas om... spännande, ska kolla upp det. Musikstil? undersök den amerikanska countryn......där finns det musik som verkligen låter sjukt bra kvalitetsmässigt.... Shania Twain, som proddas av sin man Mutt Lange, har jag för mig låter sjukt bra....typ, plattan "up!".... Även Pussycat Dolls platta låter bra tycker jag....om man nu vill ha den typen av musik!? Ja, jag har fatksitk planer på en låt me Brad Paisley och alison krauss. Riktigt fint. Kvinnoröster med mycket luft är bra grejer! använd någon skiva som är helt fullrange, som arbetar med subsonisk bas och skimmrande diskant istälelt för 80tals rock, som oftast inte har den fulla bredden!! alltså används inte högtalarnas hela bredd, och man får inte reda på vad de klarar av.. 😉 Ja, det är lite det som är tanken. Att man ska kunna skilja de bra systemen från de dåliga, men att det ändå låter hyfsat på den mer enkla. Hotel california från hell freezes over är helt enorm på det. Kan få det mest crappiga system att låta guld, samtidigt som den verkligen kommer till fullt uttryck i den fetare systemen! Tack för alla bra svar, keep it up! Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Assar Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Keith Jarretts "The Journey Home" från "My song". Det finns en härlig intimitet i saxofonen i andra avsnittet, som skiljer agnarna från vetet när det gäller hifi-test. Yo-Yo Ma i Shostakovichs första cellokonsert. Intensitet i kadensen. Det ska kännas som man sitter bredvid. Allan Petterssons sjua. Men då måste man ha ett väl ljudisolerat lyssningsrum. Ja, det finns fler ... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Du kan ju också prova några av de jag brukar ha när jag provlyssnar studiomonitorer - som t ex: Chaka Khan - Love me still : bara piano och sång (och VILKEN sång!) - mycket avslöjande, tycker jag. AIDA - Triumfmarschen : Pampigt och dynamiskt är alltid bra Les Miserables - I dreamed a dream : Som ovanstående, men annan genre ABBA - Under attack : Kan man höra alla detaljer trots den hårda komprimeringen, så är det bra Queen - Too much love will kill you : Perfektion i minsta detalj! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
norak Postat 25 oktober 2007 Trådstartare Dela Postat 25 oktober 2007 Hmmm... Har kollat upp det mesta nu och har hittat lite fina grejer! Är nu ute efter någon typ av låt med bara en gitarr (gärna nylon) med mycket reverb och kanske en kvinnoröst. Riktgti maffigt ska det vara med krispig reverb. Någon som vet något alternativ på den? Eventuellt med lite percussion? Likaså en låt med kanske mycket trummor, gärna dominerande, med maffiga trummor. Lite enligt ovan fast trummor istället för gitarr... Hmmm? Tack för övrigt fina tips! mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Jonathan Butler gör härlig musik där gitarren har en framträdande roll. Alltid välmixat och fint på alla sätt, eftersom han är en perfektionist. Jag tror dock inte att det finns några låtar med enbart gitarr, utan det brukar vara med fullt komp - men han är värd att kolla upp också. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
norak Postat 29 oktober 2007 Trådstartare Dela Postat 29 oktober 2007 Jonathan Butler gör härlig musik där gitarren har en framträdande roll. Alltid välmixat och fint på alla sätt, eftersom han är en perfektionist. Jag tror dock inte att det finns några låtar med enbart gitarr, utan det brukar vara med fullt komp - men han är värd att kolla upp också. 😛 Thx! On the way of checking! =) Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.