Jump to content
Annons

Stämma/Intonera ElGitarr


Multiband

Recommended Posts

Med risk för att låta som en total novis och komplett idiot så känner jag att jag måste få svar 🙂

Sitter med ett par gitarrer i 1-3.500kr klassen dessa stämmer jag efter hårdvaru-tuner alt. tuner i datorn. När jag sedan provar stämningen gentemot ex. en mjukvaru-synt så låter det bläk. Om jag då provar att stämma endast med hjälp av mjukvaru-synten så blir problemet istället att ju längre ner emot bryggan jag kommer desto längre ifrån ligger tonerna i jämförelse med synten.

Hur stämmer man bäst? Givetvis vet jag att man bör skruva ner strängen några steg innan man skruvar upp den till rätt läge. Men är det fel på mina tuners, eller hör det till vanligheten att man måste stämma mjukvaru-syntar?

Är det helt enkelt så att jag måste intonera mina instrument? De är säkert +5år gamla och har inte varit hos någon på service. Vad jag förstått av poster här på forumet verkar det vara klokast att lämna in gitarren när det gäller intonering. Vilket är då att föredra, gamla strängar kvar under intonation eller sätta på nya strängar alt. hyfsat nya strängar som är tänjda?

Som sagt låter väl knäppt men den här frustrationen gör att så fort jag vill lägga något annat än gitarr i låten så förstörs kreativiteten pga att det klingar ojämnt.

Kanske behöver jag helt enkelt en ny gitarr som jag fortfarande letar efter, men känner att jag vill ha ordning på mina gamla grejer tills det att jag bestämt mig för vad jag verkligen vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kolla upp så inte syntljudet du spelar mot i sig är snestämt

en del ljud - speciellt techno å rave ljud är lite snestämda för att få en viss karaktär

men om ditt problem är att ju längre ner på halsen du kommer så låter det sämre så är det nog din gitarr som behöver intonering

kort sagt så ska flaggeoletten på tolfte bandet (oktaven) vara samma tonhöjd som när du trycker ner den tonen

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak bör man veta innan man ger sig på att hitta den perfekta stämningen.. en gitarr går i princip inte att få perfekt stämd över hela halsen utan att ha speciella halsar (typ true temprament eller vad dom heter). Buzz feiten är en annan approach som skall fungera bra.

Sen kan ju en gitarr stämma bättre eller sämre utöver det ovanstående.. jag har inga specialhalsar eller liknande och tycker det stämmer helt ok ändå. Men det låter helt klart som dina gitarrer kan behöva intoneras. Det är inte såå knivigt att göra själv om man har en bra stämapparat, men om du inte vill göra det själv är det inte vidare kostsamt att låta en kunnig person göra det åt dig.

Om du nu gör det själv ska du alltid ha nya strängar! De ska gärna suttit på ett par dagar så de "satt sig" ordentligt. Om du har väldigt dåliga strängar på dina gitarrer nu kan det mycket väl vara anledningen till att de är svårstämda och det KAN vara så att du inte behöver intonera.. bara byta strängar.

Finns mycket nyttigt att läsa om intonering/att stämma gitarren i Paul Guys "gitarristens handbok": http://guyguitars.com/sv/index.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Du kopplar in din stämmare (spelar nog ingen roll vilken du kör med) sen tar du flaggeoletten på tolfte bandet och sen trycker du ner på tolfte bandet. Är tonen för hög när du trycker ner så måste du backa tillbaka nere på stallet dvs. göra strängen längre. Förhoppningsvis så har du möjlighet att justera varje sträng för sig på stallet annars blir det svårt för då måste ju hela stallet bakåt. Det finns iofs. stall med den typen av justeringsmöjligheter oxå men det är inte så vanligt kanske. Är tonen för låg då blir det tvärt om dvs. strängen ska göras kortare. Se upp bara så att du inte har av nån sträng om du måste backa tillbaka det blir ju ganska liten vinkel därbakom stallet ner till strängfästet så det kan vara idé att släppa lite på strängen först. Stränghöjden kommer kanske att ändras lite men det brukar ju finnas möjlighet att justera den oxå, om du måste backa mot stallet så får du nog sänka strängen lite.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott gott. Många bra svar och snabbt dessutom, Tack! Ska se om jag vågar pilla själv så får musik affären fixa det jag förstört sen 😳

Klart du vågar pilla. Det kan inte bli dåligt bara du är noggrann och tänker dig för. Klåparen i musikaffären är förmodligen inte särskilt mycket bättre på det där än vad du är. Det är en annan sak att intonera en akustisk gitarr, men en elgitarr fixar vem som helst. Till och med en som jobbar i musikaffär :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Woho! Det har rullat på bra måste jag säga. Blev peppad av skitbra förklaringar och roliga kommentarer om att man gör det lika bra själv, så satte igång o pilla 😄

Den här förklaringen var guld värd: Set-up Floyd Rose Tremolo

Men så var det ju dags för själva intoneringen nu och precis som Göran skriver så ligger alla toner för högt och jag måste back men hur öppnar man sådana där pytte små skruvar?

Bild: Skruvar för intonering på Floyd Rose

Det var ju riktigt kul att pilla och glad blir man när man inser att man trotts tummen mitt i hand faktiskt kan skruva 😄

Väntar med spänning på bra svar, tack tills vidare.

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att du har satt på nya strängar som du strechat ordentligt innan du intonerar.

Sen antar jag att du har kopplat in gitarren till en stämapparat vid intonationen.

Se till att gitarren är stämd, jämför sedan lös sträng mot hur den låter nertryckt vid 12e bandet.

Justera därefter.

Mer tips finns här: http://www.fretnotguitarrepair.com/Electri..._Intonation.htm

Lycka till!

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

lika bra att försöka själv då lär du dig hur gitarren fungerar och fixar det lätt nästa gång det dyker upp nått problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller den här gitarren jag håller på med nu så fick den nya strängar för några veckor fast jag fick aldrig den rätta tonen om man säger så hehe... Och efter pepp-talk här så beslöt jag mig att du jädrans. FR stallet såg ut som det låg och sov emot nacken alltså totalt skev och strängarna kändes därefter. Men nu är stallet rakt och fint och lösa strängar låter rätt.

Men som sagt själva intonationen har jag förstått hur den skall göras problemet är att jag inte lyckas se vad det är för typ av skruvar de där små som man justerar intonation med. Jag pratar alltså om de pytte små skruvarna som ses till höger på FR stallet.

Edit: Hittade faktiskt en Torx som funkar. T10 heter den... Så nu är jag snart i mål.

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nä nu måste vi reda ut lite benämningar här för länken ovan säger sadel om nåt som på engelska heter bridge och säger nut om det som oftast brukar benämnas sadel på svenska hmm. Sadeln sitter längst uppe i slutet av greppbrädan och stallet (bridge) som det heter på svenska sitter i andra änden nere på gitarrkroppen. Det är på stallet man brukar justera stränglängden när man intonerar men det finns säkert justerbara sadlar oxå som man säger på länken ovan.

Göran

Edit hoppade iväg till Stewmac och kollade och det är tydligen så att sadel heter nut på engelska och att stallet kan heta både bridge och saddel. Saddel är förmodligen en sån där benbit eller plastbit som finns på akustiska guror. Hmm förvirrande minst sagt då förstår jag förväxlingarna så det kan bli.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu är den här gitarren både stämd och intonerad. Det var lite pyssel och när jag bestämde mig att äsch jag måste fråga och bli varse. Trotts allt skönt att man är lite anonym och kan posta frågor här istället för att bli klassad som fån när man prata med en musik affär.

Ännu ett STORT tack för fina inlägg, Ni regerar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
är det så att lös sträng och nedtryckt sträng på tolfte bandet och flagionetten på tolfte bandet skall visa exakt samma på stämm apparaten?? gäller det alla tre lägen eller hur är det?

Ja. Det vore väl knasigt annars?

Halsens böj och stränghöjd spelar också in. Jag har spelat gitarr sedan OS i sarajevo och jag kan fortfarande inte justera en gitarr till att stämma perfekt. För många variabler, för lite tålamod.

Feiten är f.ö helt menlöst om man inte börjar spela gitarr på en "feitengitarr".

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja och återuppväcker gamla trådar. :rolleyes: Det är bara göra det. Det är ju inget riskabelt lära sig intonera. Det enda man riskerar är trasiga strängar. Tålamod kan krävas ibland också men tycker oftast att det går snabbt intonera. Men sen beror det ju på guran också och dess kvalle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och återuppväcker gamla trådar. 😊 Det är bara göra det. Det är ju inget riskabelt lära sig intonera. Det enda man riskerar är trasiga strängar. Tålamod kan krävas ibland också men tycker oftast att det går snabbt intonera. Men sen beror det ju på guran också och dess kvalle.

Ja, precis. Det är väl mer av slöhet att jag inte kommit igång ännu. Efter helgen då jävlar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gamla strängar kan sabba intoneringen skitmycket. Jag spelade på samma Ddarioset i tammefan två år av snålhet när jag trubadurade med mitt enmansband. Den tunna e-strängens klack fick jag flytta längre och längre upp mot halsen. Till slut räckte inte skruven till, så jag for till en skruvgrossist i Söderhamn och fick tag i en längre skruv med nästan samma gänga, med den skruven idragen ca 2,5 varv och sadeln ca 7 mm närmare halsen än vad orginalskruven klarade av stämde strängen.

När vi sen skulle lira med bandet kostade jag på mig nya likadana strängar, det här är en 0.10, och holy shit, jag fick byta till orginalskruven och dra tillbaka sadeln drygt en centimeter! På de andra fem strängarna var skillnaden betydligt mindre, men jag fick ändra även där...

Liknande fenomen var jag med om när jag spelade bas och brukade köpa antingen Rotosound eller ett annat strängmärke som hette Sound City. På just g-strängen fick jag mellan de två olika märkena flytta sadel drygt en cm för att intoneringen skulle stämma! På de andra tre strängarna var det nästan ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten brasklapp dock: Trådskaparen skriver om att gitarren är fem år eller mer och aldrig servad. Jag uppfattar det också som att den varit ståendes/ liggandes oanvänd mycket av denna tid. Beroende på var och hur den har förvarats är det inte alls otroligt att problemen kan hänga ihop med en böjd/ sned hals. Observera att detta kan vara mycket svårt för ett otränat öga att upptäcka. Prova att byta strängar och att sen intonera själv, inte så svårt men tålamodsprövande första gångerna. Om det inte blir till full belåtenhet, lämna in gitarren till erkänt duktig gitarrtekniker för kontroll av bl a hals.

Bonustips: Ju tjockare strängar, desto bättre ton och sustain. Att gitarren håller stämningen bättre är ännu en bonus. Förslag på tjocklek 0.10 eller 0.11. Tar ett par dagar att vänja sig vid sen vill man aldrig byta tillbaka!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Gamla strängar kan sabba intoneringen skitmycket. Jag spelade på samma Ddarioset i tammefan två år av snålhet när jag trubadurade med mitt enmansband.

Ja snacka om att snålheten bedrar visheten. 😄 Det är ju så lätt slänga på nya linor och spara en massa onödig tid. Hade en gått av hade du i alla fall sen varit tvungen byta. Jaja man lär sig, förhoppningsvis, av sina misstag. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tar ett par dagar att vänja sig vid sen vill man aldrig byta tillbaka!

Jepp. Testade om jag inte skulle gå tillbaka till lite tunnare till 010-0.46 istället för 0.10-0.52. Bara byta tillbaka till 0.52 igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...