bjorrra Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 De flesta här inne är ju av åsikten att riktigt bra gitarrljud kommer från en rörstärkare som pressas ganska ordentligt, jag har själv en marshall jcm 600 rörstärkare som låter överjävligt högt om man ska köra enligt denna principen. Var på thomanns sida och surfade runt lite där jag såg "små" rörstärkare, typ epihphe valvejunior, harley benton ga5h, fender champion 600 osv. Hur "högt" låter dessa då de ligger på 5 watt? Ligger de fortfarande på den nivån att grannarna blir redigt förbannade på en? Min stärkare är ju inte direkt något jag behöver, då effetkten är lite överdimensionerad för vad jag brukar använda den till, dvs sitta och plinka lite hemma. Nån som har erfarenheter av dessa?! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
superjudge Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 Var på thomanns sida och surfade runt lite där jag såg "små" rörstärkare, typ epihphe valvejunior, harley benton ga5h, fender champion 600 osv. Hur "högt" låter dessa då de ligger på 5 watt? Ligger de fortfarande på den nivån att grannarna blir redigt förbannade på en? Nån som har erfarenheter av dessa?! Har ingen erfarenhet av de du nämner, men jag har en Vox DA5 på 5 W; den låter fortfarande rätt högt, men den går även att skala ned till 1.5 W eller 0.5 W. På 0.5 funkar den bra att sitta hemma och lira på, trots sambo, barn, och grannar. Jag är själv sugen på någon 5W rör-stärkare, men jag gissar att volymen kommer att vara hyfsat hög trots det modesta watt-talet; måste kanske ha förstående grannar trots allt... :-) Cheers, johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magpie Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 (redigerat) Skaffa en power attenuator som du kopplar till din rörstärkare, t.ex en Hotplate från THD. Jag har en sådan och den fungerar grymt bra, bland det bästa köpet jag gjort. Något som alla gitarrister borde ha till sin förstärkare. http://www.thdelectronics.com/product_page_hotplate.html Den låter dig kräma på din rörstärkare till max så att rören får arbeta, till vilken volym du vill. 😊 Redigerat 21 oktober 2007 av Magpie Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
4Trax Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 Jag har en 5w Valve junior top som iof är helt super moddat knappt en pryl är orginal i den men dom låter skit högt även orginal om man drar på! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 Jag har en 5w Valve junior top som iof är helt super moddat knappt en pryl är orginal i den men dom låter skit högt även orginal om man drar på! Amen. Jag blev enormt förvånad när jag köpte den att den spelar så högt som den gör. Dessutom är det väldigt skönt ljud i den om man kopplar in en overdrivepedal med mellanmycket distortion och drar på volymen. Härligt rörkomprimerat! Kopplar man dessutom in den i en extern låda (combon) så blir det ännu bättre. På combon är det en 4 Ohm utgång men jag har läst att inuti finns en 8 Ohm koppling som man med lite finess kan ersätta med. MvH Rickard Gerthsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
4Trax Postat 22 oktober 2007 Dela Postat 22 oktober 2007 VJ Toppen har separata utgångar för 4,8 och 16 ohm i grundutförandet! Vet inte om jag tyckte om den lät så kul i grundutförande lite som man lagt en handuk över högtalaren. Nu låter min ombyggda som om den går på steroider. Övertonsrik som bara den. Den har dessutom fått en boostfunktion inbyggd! Var mest för och se vad man kan få ut ur en 5w stärk... och det var väldigt mycket det! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 22 oktober 2007 Dela Postat 22 oktober 2007 har för mig att Orange Tiny terror kan växlas mellan 7 och 15 watt, den ska ju låta bra säges det. tyckte ljud exemplen från studio nr 4-07 lät bra i allafall. finns på studios hemsida. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stolle Postat 22 oktober 2007 Dela Postat 22 oktober 2007 har för mig att Orange Tiny terror kan växlas mellan 7 och 15 watt, den ska ju låta bra säges det. tyckte ljud exemplen från studio nr 4-07 lät bra i allafall. finns på studios hemsida. Andra gitarristen i mitt band har bl.a. en Tiny terror. Visst låter den väldigt bra, och visst kan man växla mellan 7 och 15 watt men konstigt nog så gör det inte så jättestor skillnad för volymen när man gör det. Det blir en skillnad men inte på långa vägar en halvering av ljudvolymen. Den låter faktiskt förvånansvärt högt även på 7 watt. Så högt att jag inte hade vågat spela den i min lägenhet. Men det kanske beror på vilka grannar man har. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bjorrra Postat 22 oktober 2007 Trådstartare Dela Postat 22 oktober 2007 Skaffa en power attenuator som du kopplar till din rörstärkare, t.ex en Hotplate från THD. Jag har en sådan och den fungerar grymt bra, bland det bästa köpet jag gjort. Något som alla gitarrister borde ha till sin förstärkare. http://www.thdelectronics.com/product_page_hotplate.html Den låter dig kräma på din rörstärkare till max så att rören får arbeta, till vilken volym du vill. Det där har jag aldrig hört talas om, denna manick gör att man kan pressa stärkaren till typ max och ändå få ett lågt ljud ur lådan? Verkar ju vara en trevlig manick, men en hot plate kostar ju ca 3500 kr, finns det inge billigare variant av en sån där s.k power attenuator?! tack för tipset! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magpie Postat 22 oktober 2007 Dela Postat 22 oktober 2007 har för mig att Orange Tiny terror kan växlas mellan 7 och 15 watt, den ska ju låta bra säges det. tyckte ljud exemplen från studio nr 4-07 lät bra i allafall. finns på studios hemsida. Andra gitarristen i mitt band har bl.a. en Tiny terror. Visst låter den väldigt bra, och visst kan man växla mellan 7 och 15 watt men konstigt nog så gör det inte så jättestor skillnad för volymen när man gör det. Det blir en skillnad men inte på långa vägar en halvering av ljudvolymen. Den låter faktiskt förvånansvärt högt även på 7 watt. Så högt att jag inte hade vågat spela den i min lägenhet. Men det kanske beror på vilka grannar man har. För att få en fördubbling av ljudet så måste man upp ca tio gånger. Alltså från en förstärkare på 7 watt till 70 watt. Här står att läsa om lite förstärkarmyter mm: http://www.guitarnuts.com/amps/myths.php Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magpie Postat 22 oktober 2007 Dela Postat 22 oktober 2007 (redigerat) Skaffa en power attenuator som du kopplar till din rörstärkare, t.ex en Hotplate från THD. Jag har en sådan och den fungerar grymt bra, bland det bästa köpet jag gjort. Något som alla gitarrister borde ha till sin förstärkare. http://www.thdelectronics.com/product_page_hotplate.html Den låter dig kräma på din rörstärkare till max så att rören får arbeta, till vilken volym du vill. Det där har jag aldrig hört talas om, denna manick gör att man kan pressa stärkaren till typ max och ändå få ett lågt ljud ur lådan? Verkar ju vara en trevlig manick, men en hot plate kostar ju ca 3500 kr, finns det inge billigare variant av en sån där s.k power attenuator?! tack för tipset! Precis, en power attenuator gör att du kan få ut vilken volym du vill trots att du pressar förstärkaren till max. 3500 kr låter galet för en HotPlate, svenskt pris antar jag. Kolla på nätbutikerna/annonser och ebay (den använder ingen strömförsörjning så kolla usa Ebay). Jag köpte min begagnad för 2000 inkl frakt, i nyskick. Det finns andra märken, men Marshall power break rekommenderas inte. Har läst på flera ställen att den påverkar tonen för mycket. Om man har lagt mycket pengar på sin rörstärkare så tycker jag det lätt är värt att införskaffa en Hot Plate. Redigerat 22 oktober 2007 av Magpie Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stolle Postat 22 oktober 2007 Dela Postat 22 oktober 2007 För att få en fördubbling av ljudet så måste man upp ca tio gånger. Alltså från en förstärkare på 7 watt till 70 watt. Här står att läsa om lite förstärkarmyter mm: http://www.guitarnuts.com/amps/myths.php Intressant! Men jag tycker att Orange vill få det att låta som om man, genom att slå om till 7 watt på förstärkaren, får en perfekt lägenhets-volymanpassad förstärkare. Det var detta jag ville poängtera att så inte riktigt är fallet. Om man är ute efter en förstärkare som man kan spela utan att störa grannarna så kan Tiny terror vara lite väl volymstark i mitt tycke. Som vanligt gäller väl att prova innan man köper så kan man ta ställning själv. Helt fantastiskt ljud i den dock! Inte speciellt mångsidigt kanske. Men det den gör, det gör den bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adebesi Postat 2 november 2007 Dela Postat 2 november 2007 Jag har en 5w Valve junior top som iof är helt super moddat knappt en pryl är orginal i den men dom låter skit högt även orginal om man drar på! Amen. Jag blev enormt förvånad när jag köpte den att den spelar så högt som den gör. Dessutom är det väldigt skönt ljud i den om man kopplar in en overdrivepedal med mellanmycket distortion och drar på volymen. Härligt rörkomprimerat! Kopplar man dessutom in den i en extern låda (combon) så blir det ännu bättre. På combon är det en 4 Ohm utgång men jag har läst att inuti finns en 8 Ohm koppling som man med lite finess kan ersätta med. MvH Rickard Gerthsson Skulle detta duga att ha i replokalen om man spelar högt? möjligtvis en annan låda då... http://www.thomann.de/se/harley_benton_ga5h_bundle.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
xzenom Postat 2 november 2007 Dela Postat 2 november 2007 (redigerat) Tja 7watt är ju ganska smidigt att ha hemma i sovrummet, det blir ju en volymskillnad mellan 5w och 7w men inte enorm, men det beror ju på vad du kopplar den till: effektivitet på elemetet, ett eller flera element etc.. THD Hotplate är helt klart värda priset om du har en bra rörförstärkare som du är nöjd med ljudet på. Som sagt är marshall Power Break inte lika transparent som Hotplaten. Dom ligger ju på lite över 3000kr på thomann också (Hotplate) Har du lite mer grus över så är det här en kanonstärkare med riktigt bra ljud, som har INBYGGD HOTPLATE (power attenuator): http://www.thomann.de/se/thd_univalve.htm Men den kostar ju en hel del pengar, och det finns värre storebröder som är ännu schysstare. Jag har inte testat nån av de mindre stärkarna som nämnts så jag kan inte uttala mig om dem. Redigerat 2 november 2007 av xzenom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 2 november 2007 Dela Postat 2 november 2007 Jag har en 5w Valve junior top som iof är helt super moddat knappt en pryl är orginal i den men dom låter skit högt även orginal om man drar på! Amen. Jag blev enormt förvånad när jag köpte den att den spelar så högt som den gör. Dessutom är det väldigt skönt ljud i den om man kopplar in en overdrivepedal med mellanmycket distortion och drar på volymen. Härligt rörkomprimerat! Kopplar man dessutom in den i en extern låda (combon) så blir det ännu bättre. På combon är det en 4 Ohm utgång men jag har läst att inuti finns en 8 Ohm koppling som man med lite finess kan ersätta med. MvH Rickard Gerthsson Skulle detta duga att ha i replokalen om man spelar högt? möjligtvis en annan låda då... http://www.thomann.de/se/harley_benton_ga5h_bundle.htm Det vågar jag faktiskt inte svara på. Jag vet Epiphone Valve Junior låter högt med en 4x12" (JCM800 låda) men du behöver nog liiite liiite mer volym om ni kör rock och är två gitarrister. MvH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adebesi Postat 2 november 2007 Dela Postat 2 november 2007 okej, precis vad jag anade, tack iaf:) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
4Trax Postat 2 november 2007 Dela Postat 2 november 2007 (redigerat) okej, precis vad jag anade, tack iaf:) Nej, nej, nej stop! Tog hem Valve Junior från studion idag och in i replokalen....Holy vad den låter. Som sagt den är moddad så om den levererar mer än orginalt vet jag inte men högt som f*n låter det! Jag hade tappat tron i den...tänkte äh, jag inbillar mig bara för jag låtit modda den så låter det automatiskt bra. Den låter helt suverän. Sjukt bra! Har en Blues deville och en Gibson Super Goldtone, Marshall JPM 2204 och VJ:n är faktiskt där uppe och lirar i kvalité. Ville bara säga det! Redigerat 2 november 2007 av 4Trax Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
funky monk Postat 3 november 2007 Dela Postat 3 november 2007 Citat från harmony central: "Ease of Use : No Opinion Ive been using a HP for a very long time. Almost as long as thd have made them. Im a pro guitar player and I play 150+ dates a year. I dont write that many reviews but I like dispelling some hype with my experience. As far as easy to use I dont know how to rate this. If you know what your doing at all this is striat forward. If you dont you could really mess something up like your guitar amp! But theirs not much to a HP and the directions are clear. Sound Quality : 8 One thing that I keep hearing thats just incensing me is this idea of "play your 100W, 50w, 30w, etc.. amplifier at bedroom levels" crap. I just dont know how anyone can think they could get a reasonable sound from a loud amp at levels that wont sound loud through walls of houses or apartments. Here's how Ive used this box and I find it invaluable in these circumstances: 1 - As a load box for the EVH type setup. Im not a big EVH fan but Ive taken some ques from him and others that used to run their marshall heads' speaker outs to a load box effectively turning the head into a preamp in the system (running it through FX and then to a power amp). Not only is that great control over studio and stage volume but you can run time based effects with non master and non FX loop amps. For this the HP works wonders. I like to use the 16ohm HP and still turn the marshalls speaker out to 4ohms. It gets it even lower and darker that way and I think it sounds better. I dont care if the 2 EQ switches dont have a big effect if you run it this way because I dont use them. I dont think they sound good at all. 95% of the time thats how Ill run my early marshalls or Voxs. One tip Ive learned from experience. Dont use tube power amps with this kind of setup. It sounds much better with non-tube, pro-sound PA power amps. Theyre designed to color the tone of the sound as little as possable and thats kind of what your going after. I have my sound from my marshall now I just want to faithfully amplify it. 2 - To tame the loudness of amps as an attenuator. As far as using the HP in a way that wont greatly effect your tone you can only get away with a taming of the volume. Thats all. Im not gonna BS about bedroom levels like other people. Ive found this unit is only good for taking the edge off of a really loud amp. Anything past the first 2 settings and your into wierd noise territory. Ive never found an attenuator that wasnt like that. -12dbs or more and on come the fizzles and the flabbies. Especially when your talking -16dbs and below. I dont see how anyone can think that they could ever get the natural sound of the amp this way. Theirs too many variables besides the amps speaker output level that make an amp sound certain ways when loud. If you must do this Id say at least try to make a seperate speaker cab for running it low. With lower and very inefficiant speakers. I am a devotee of the HP but I use it in a realistic way. I use it to keep my marshalls out of Tinnitus levels and down to normal loud stage levels and to make my Vox more reasonable at home. If your willing to put up with a certain amount of wierd glassy compression and some fizzing and flubbing to play your amp at home you could look past this to an extent. Even at -12dbs a dime'd 100w amp is still loud enough for stage volume. Its mostly a feel thing too. I dont think its the HP making your sound fizzy. I think thats just how your amp sounds when you attenaute all the energy off and are barely moving a speaker. Thats why I say I just think its crazy to expect your amp to sound like it would normally. It is a cranked sound (because it is comming from your amp and the amp is cranked), but not the one most people are after. Its more a feel thing then anything. Its hard to describe the sound at extreme attenuation levels. If you wanted to get close to that one really glassy, shrill guitar sound in Layla it sounds kind of like that. But I dont think its a tone change as much as a feel change. It just feels extremely weird at those kinds of attenuation levels. Kind of like a weird, extreme compressor effect. Strange. Ive always felt if you want good home tone then get a small low wattage amp. If you want bedroom level tones your gonna have to face the fact that it's not going to be that great. For kinda loud home tones I run the HP with my Vox. For even lower ones I use an early 70's Tweed Modded Champ (really sweet.) And for hotel room levels I either breakdown and use my P Reliability : No Opinion After years its always worked for me. Its really beaten up now. Road rash all over. Customer Support : No Opinion The few times Ive emailed THD they responded within a week. Never called. Overall Rating : No Opinion If you intend to use it to tame loud amps or in a Load box way Id say its a great value. If you are looking for cranked amps at bedroom levels Id say you need to sit and think about how realistic that idea is." källa: http://reviews.harmony-central.com/reviews...Attenuator/10/1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.