Jump to content
Annons

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)
Postat

Tjenare!

Jag producerar darkpsy, och i den genren så är det ju en hel del knorrar. Nu så använder jag Vanguard för att få fram knorrarna, men blir aldrig nöjd med dom! 🙂

Kan ni kanske tipsa mig om ett par bra VST synthar där det inte är så svårt att pilla fram en knorr?

Annons
Postat

NI Massive... Men du kan ju i stort sett använda vilken synth som helst där man kan modulera pitch och cutoff med LFOs och enveloper.

Mollin (oregistrerad)
Postat (redigerat)
NI Massive... Men du kan ju i stort sett använda vilken synth som helst där man kan modulera pitch och cutoff med LFOs och enveloper.

ja det är sant att man kan använda i princip vilken synt som helst, handlar säkert bara om att lägga till dom rätta effekterna! Men gillar inte riktigt "soundet" man får ifrån Vanguard t ex, låter så ... plastigt? 🙂

Redigerat av Mollin
Mollin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

har jag ett ljudklipp ur en låt, och det är denna kvalité på knorrarna jag söker!

En knorr man kan göra feta intros med, och samtidigt göra små "melodier" utav knorrarna.

Redigerat av Mollin
Postat

dom gör jag med albino, vanguard, virus Ti, pro53. bara skruva på osc och lfo och pitcha =)

Mollin (oregistrerad)
Postat
Menar du sådana här ljud?

Precis!

Fast en aning mörkare! 😊 Hur har du gjort detta?

Postat

När du skriver knorrar tänker jag TB(orkar inte lyssna på ljudexemplen) Jag rekomenderar Lennardigital sylenth1(Kan göra allt) eller d16 group Phoscyon(dunder TB klon)

Mollin (oregistrerad)
Postat (redigerat)
När du skriver knorrar tänker jag TB(orkar inte lyssna på ljudexemplen) Jag rekomenderar Lennardigital sylenth1(Kan göra allt) eller d16 group Phoscyon(dunder TB klon)

Tackar!

Redigerat av Mollin
Postat
Precis!

Fast en aning mörkare! 🙂 Hur har du gjort detta?

Gjort i massive.

En sågtandsoscillator

Två LFO:s, en som modulerar oscillatorns pitch och en som modulerar ett hi-pass-filter.

Sen är det delay och reverb, och lite EQ.

Mollin (oregistrerad)
Postat
Precis!

Fast en aning mörkare! 🙂 Hur har du gjort detta?

Gjort i massive.

En sågtandsoscillator

Två LFO:s, en som modulerar oscillatorns pitch och en som modulerar ett hi-pass-filter.

Sen är det delay och reverb, och lite EQ.

När du skriver "Modulerar" så betyder det vell typ att det är någonting i VST'n som gör det automatiskt? 🙂

Postat
När du skriver "Modulerar" så betyder det vell typ att det är någonting i VST'n som gör det automatiskt? 🙂

Ja, precis.

Du assignar LFO:s (sker på olika sätt på olika synthar) så att de automatiskt ändrar pitchen och filtret.

Mollin (oregistrerad)
Postat

Ja, precis.

Du assignar LFO:s (sker på olika sätt på olika synthar) så att de automatiskt ändrar pitchen och filtret.

Great!! Tack cm0s!! 🙂

Har ni flera tips så är dom varmt välkomna!! 😛

Postat
Great!! Tack cm0s!! 🙂

Har ni flera tips så är dom varmt välkomna!! 🙂

Ett annat vanligt förekommande knep inom psytrancen är ju att ha en envelope som modulerar pitchen istället för en LFO. Då får du de där ettriga laser-liknade ljuden.

Postat

Tackar!

Nemas =)

Mollin (oregistrerad)
Postat
😄 stressad

Är du stressad?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.