Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Brukar spela in sång & instrument på Cool Edit Pro 2.0... (inte bästa mjukvaran kanske men..)

Köpte Samson C01U USB mickrofon, igår.

När jag spelar in på stereo så ger "left channel" kraftigt utsalg, medan Right channel ger sämre utslag. Detta gör att det låter mer på ena högtalaren än den andra vid uppspelning.

Vad beror detta på?

Provade att bara välja Left Channel... då blir det mono antar jag? För det låter lika mycket i båda högtalarna när jag lyssnar. Och när jag bara väljer Right så blri det lägre ljud.

Ska det vara såhär? Confused

Ska det inte ge lika mycket utslag i båda linjerna när man väljer stereo? eller bara ena?

känns konsigt att det ger liite på right bara.

Tacksam för svar. ☺️

Annons
Postat

Det är ju en mikrofon - och därmed spelas den lämpligast in i mono. I annat fall blir det precis som du säger, bara signal i den ena kanalen på ett stereospår.

Spela alltså in på ett monospår i stället för ett stereospår - och sedan placerar du ljudet där du vill ha det med hjälp av panorering i mixern.

Postat (redigerat)
Det är ju en mikrofon - och därmed spelas den lämpligast in i mono. I annat fall blir det precis som du säger, bara signal i den ena kanalen på ett stereospår.

Spela alltså in på ett monospår i stället för ett stereospår - och sedan placerar du ljudet där du vill ha det med hjälp av panorering i mixern.

Jo detta är jag medvetem om. Men det blir faktiskt lite signal i andra kanalen också, men mindre i left channel. Känns lite skumt? vad innebär det?

Ska det inte vara helt stumt i ena kanalen när man kör stereo?

Och vilken ska ja välja som mono... right eller left?

Redigerat av AndyJ
Postat

Jo detta är jag medvetem om. Men det blir faktiskt lite signal i andra kanalen också, men mindre i left channel. Känns lite skumt? vad innebär det?

Ska det inte vara helt stumt i ena kanalen när man kör stereo?

Och vilken ska ja välja som mono... right eller left?

Om det blir ljud i den andra kanalen också, så är det ditt ljudkort eller ditt program som har dålig separation mellan kanalerna... ☺️

Kan du inte ställa om spåret till mono, så att du alltså inte behöver välja right eller left (jag har ingen koll på det programmet, så jag vet inte vilka möjligheter det finns i det...)?

Postat (redigerat)
Om det blir ljud i den andra kanalen också, så är det ditt ljudkort eller ditt program som har dålig separation mellan kanalerna... ☺️

Kan du inte ställa om spåret till mono, så att du alltså inte behöver välja right eller left (jag har ingen koll på det programmet, så jag vet inte vilka möjligheter det finns i det...)?

Jag vet inte riktigt. Om det inte har att göra med att det är en usb mic... varför nu det skulle ha nån betydelse vet ja inte men 😉

Det fungerar ju altså.. Jag tar left channel.. som ger mest utslag. För det blir ju mono i programmet sen... Men tyker mest det är konstigt att man måste välja sådär.. och inte bara välja Mono som Mono direkt. =/

Redigerat av AndyJ
Postat

Hur gör jag för att få ljud ut från högtalarna när jag sjunger/talar i micken?

Kan ju underlätta när man spelar in ibland. 🙂

Fasen, jag hör ju inte mig själv när jag sitter med hörlurarna och spelar in.

Postat (redigerat)
Hur gör jag för att få ljud ut från högtalarna när jag sjunger/talar i micken?

Kan ju underlätta när man spelar in ibland. 🙂

Fasen, jag hör ju inte mig själv när jag sitter med hörlurarna och spelar in.

Jag trodde att du hade läst lite här och där i forumet så att du redan kände till detta problemet... Samma sak har tagits upp exempelvis här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=43068 .

Medhörningen är den stora nackdelen med de flesta USB-micar. De fungerar nämligen som ett ljudkort med enbart en ingång, vilket innebär att ett annat ljudkort måste spela upp ljudet. Eftersom det då blir två helt olika ljudkort, så går det inte att få låglatency ASIO-lyssning - utan om man kör med en slö MME-driver, så får man en latency på typ ½-1 sekund!

Det finns i skrivande stund ETT (!) undantag som fungerar så som man vill att en sådan mic ska fungera - och det är sE Electronics USB2200, som har inbyggd hörlursutgång också - och även tar emot ljudet för lyssning från ditt DAW-program.

Röde har en modell med hörlursutgång också - men det finns ingen D/A-omvandling i den, utan det enda man då hör i hörlurarna, är direkt från kapseln - men ingen musik att sjunga till... Ganska meningslös i studion, med andra ord.

Mac hanterar ljudkort på annat sätt - så där kan det fungera med en USB-mic, men alltså i de flesta fall inte på PC.

Redigerat av Claes
Postat

Tack för svar!

Och Förlåt för att jag slarvat med att leta i redan existerande trådar.

Börjar lära mig detta forumet nu 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.