parham (oregistrerad) Postat 19 oktober 2007 Postat 19 oktober 2007 Jag håller på och ordnar en hemmastudio och har för tillfället ett Tascam us 122 L ljudkort och en Röde K2 mick.. kommer mest användas till röstinspelningar (hiphop/rnb) och kanske nån akustisk gitarr.. Jag har blivit tipsad om att skaffa en mic preamp.. i musikaffärn tipsade dom om apogee mini-me eller mini-mp, minns inte vilken..) nu måste jag veta lite vad som gör en mic preamp bra. så som jag förstått det så ska en preamp förstärka signalen innan det går in i ljudkortet, men kommer jag verkligen att behöva det när jag likagärna kan höja mik signalenpå ljudkortet? Men om en preamp nu förbättrar ljudet, på vilket sätt gör den det och blir det skilnad från mitt ljudkort? Sen har jag kollat lite på sk. channelstrips som har preamp, kompressor, och eq.. Tillexempel Joemeek OneQ som jag har fastnat lite för för tillfället. På samma sätt undrar jag, kommer det göra nån bättre skillnad om man kör signalen genom hårdvara på detta sätt istället för att köra mjukvaru kompressor o eq? på ett sätt kan jag tänka mig att de e skönt att ha en "färdig" signal när den kommer in till datorn och på så sätt spara mycket tid med mixing.. men förövrigt då?.. blir det bättre ljud? Jag läste lite om en Avalon 737 som tydligen skulle vara världens bästa channelstrip (typ).. men den kostar ju typ 15 papp--nån som kan förklara i ord vad som gör den så bra? Tacksam för svar och gärna tips på prisvärda preamps ev. channelstrips.. (max runt 5 tusen, om de e värt de) eller andra bra lösningar..
mietek Postat 19 oktober 2007 Postat 19 oktober 2007 nej det blir inte bättre bara för att du processar signalen innan daw, finns ju mjukvara som överträffar härdvara och vice versa, men joemeek t.ex bjuder ju på viss karaktär som kanske är värt pengarna vad vet jag . alla talar ju gott om den. men ja preamp är ju trevligt att ha.
Elof (oregistrerad) Postat 19 oktober 2007 Postat 19 oktober 2007 Jag håller på och ordnar en hemmastudio och har för tillfälletett Tascam us 122 L ljudkort och en Röde K2 mick.. kommer mest användas till röstinspelningar (hiphop/rnb) och kanske nån akustisk gitarr.. Jag har blivit tipsad om att skaffa en mic preamp.. i musikaffärn tipsade dom om apogee mini-me eller mini-mp, minns inte vilken..) nu måste jag veta lite vad som gör en mic preamp bra. så som jag förstått det så ska en preamp förstärka signalen innan det går in i ljudkortet, men kommer jag verkligen att behöva det när jag likagärna kan höja mik signalenpå ljudkortet? Men om en preamp nu förbättrar ljudet, på vilket sätt gör den det och blir det skilnad från mitt ljudkort? Sen har jag kollat lite på sk. channelstrips som har preamp, kompressor, och eq.. Tillexempel Joemeek OneQ som jag har fastnat lite för för tillfället. På samma sätt undrar jag, kommer det göra nån bättre skillnad om man kör signalen genom hårdvara på detta sätt istället för att köra mjukvaru kompressor o eq? på ett sätt kan jag tänka mig att de e skönt att ha en "färdig" signal när den kommer in till datorn och på så sätt spara mycket tid med mixing.. men förövrigt då?.. blir det bättre ljud? Jag läste lite om en Avalon 737 som tydligen skulle vara världens bästa channelstrip (typ).. men den kostar ju typ 15 papp--nån som kan förklara i ord vad som gör den så bra? Tacksam för svar och gärna tips på prisvärda preamps ev. channelstrips.. (max runt 5 tusen, om de e värt de) eller andra bra lösningar.. Att 737an skulle vara "världens bästa channelstrip" är ju en överdrift. Möjligen världens vanligaste strip, inom den musiken du håller på med. Alla preamps passar olika bra till olika ljudkällor och mickar. En preamp kan absolut förbättra ljudet hos en mick. Anledningen till att man vill ha ett gäng externa preamps utöver ljudkortets inbygga är att det i ljudkortet oftast inte är av sådan klass som externa grejjer, men det är ingen idé att köpa sig någon superbillig preamp och tro att det ska bli natt och dag skillnad mot ljudkortets egna.
parham (oregistrerad) Postat 19 oktober 2007 Postat 19 oktober 2007 Okej, så i mitt fall skulle channelstrip egentligen bara vara bra på att spara tid på att Komprimera och EQ:a mina röstspår i efterhand, (om jag nu får till ett bra sound så jag slipper mixa mycket efteråt??) iofs vet jag inte hur bra effekterna är i Adobe Audition som jag använder.. jämfört med andra plugins.. men iaf, då kanske jag hade klarat mig med bara en preamp som förstärker och ger lite karaktär?? (kanske finns en joemeek med endast preamp?) vad tror ni?? hur mycket pengar ska man lägga på en preamp för att börja märka skillnad på mellan den och den som finns i ljudkortet?? tycker ni jag ska satsa på endast preamp eller en channelstrip? o har ni nå tips? nu blir de mycket frågor men ni får ha överseende.
mietek Postat 19 oktober 2007 Postat 19 oktober 2007 du kan få en skillnad för 600 spänn om det ska vara så. men inte nödvändigtvis bättre, bara det som är grejen.
parham (oregistrerad) Postat 20 oktober 2007 Postat 20 oktober 2007 vad tror ni om en trakmaster pro eller voicemaster pro då?? kan det vara nåt att ha? båda har ju fått väldigt bra recensioner osv. men dessa ska tydligen inte "färga" ljudet lika mycket som joemeeks.. kan nån förklara hur dom färgar ljudet??
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.