Jump to content
Annons

Pro Tools med flera DAWs samtidigt?

Farre

Recommended Posts

Tja!

Köpte för ett par-tre månader sedan Mbox 2 med PT 7.3 (uppgraderad). Märkte att PTs midihantering inte var den bästa och jag har tidigare kört cubase SX2 tillsammans med Reason, och vart helt körd på Cubase 4 men inte haft råd. Hittade ett billigt ex på nätet och kunde inte låta bli, men fick veta ett par dagar efter jag beställt att logic 8 kommit ut och beställde det också med tanken att enbart mixa mina låtar i logic.

Har installerat samtliga program nu och allt är perfekt, förutom att PT nu vägrar gå igång. Jag klickar som vanligt på ikonen nere vid docken och den svarta pilen blinkar några gånger och sen dör den. Är det några problem med att ha flera DAWs samtidigt på datorn? (Har Ableton Live lite 6 också men icke använt)

Jag kör en iMac 20" 2,16 Ghz Intel Dual. 2GB minne, har cirka 70 Gb ledigt utrymme av sammanlagt 250, och jag förstår inte varför PT inte vill gå igång.

Pleease maaan! Help me!!

Dela på andra sajter

Annons

Det skall nog inte vara några problem. Jag hade samma problem att ikonen bara studsade och Pro Tools inte startade. Detta fixades med en CS-uppdatering. I annat fall så får du väll återställa datorn som den var, och lägga in ett program i taget och se när Pro Tools lägger av. Det är inte så att coreaudio eller nått är aktivt efter att du använt logic eller nått annat DAW? Kanske behöver stänga av den manuellt i så fall innan du startar Pro Tools. Detta är bara tankar och idéer, kan inte säga nått om att detta är felet.

//Anders

Dela på andra sajter

Det skall nog inte vara några problem. Jag hade samma problem att ikonen bara studsade och Pro Tools inte startade. Detta fixades med en CS-uppdatering. I annat fall så får du väll återställa datorn som den var, och lägga in ett program i taget och se när Pro Tools lägger av. Det är inte så att coreaudio eller nått är aktivt efter att du använt logic eller nått annat DAW? Kanske behöver stänga av den manuellt i så fall innan du startar Pro Tools. Detta är bara tankar och idéer, kan inte säga nått om att detta är felet.

//Anders

Jag såg att jag hade core audio Enable i Logic men stängde av den. Hur vet jag att den fortfarande är aktiv även om programmet är avslutat?

Vad är en CS-uppdatering? och vart hittar jag den? vilken version osv..?

Dela på andra sajter

//Anders

Jag såg att jag hade core audio Enable i Logic men stängde av den. Hur vet jag att den fortfarande är aktiv även om programmet är avslutat?

Vad är en CS-uppdatering? och vart hittar jag den? vilken version osv..?

Om core Audio är akiv när du stängt ner Logic så finns den i din DOCK på skrivbordet som en ikon. Logic måste använda den för att använda Digidesigns hårdvara. CS-uppdatering är helt enkelt uppdateringar av ditt pro tools. Inte ens Digidesign släpper ett perfekt och felfritt program utan måste släppa uppdateringar under tiden då det rappoteras in problem från användare 😛HÄR hittar du CS-uppdateringarna. Den senaste är cs5, och det kräver att du uppdaterat ditt Pro tools till version 7.3.1 vilket är gratis om du har 7.3

MVH

Anders

Dela på andra sajter

CoreAudio är den universella drivrutinen för OSX när det gäller ljud.. inte bara digidesign, utan alla program pratar via CoreAudio.. det är där styrkan ligger när det handlar om ljudhantering i OSX..

leta upp CoreAudio manager i library - application support.. där kan man lägga till program som du vill ska drivas av den drivrutinen!! 😛

Dela på andra sajter

CoreAudio är den universella drivrutinen för OSX när det gäller ljud.. inte bara digidesign, utan alla program pratar via CoreAudio.. det är där styrkan ligger när det handlar om ljudhantering i OSX..

leta upp CoreAudio manager i library - application support.. där kan man lägga till program som du vill ska drivas av den drivrutinen!! 😉

Jag hittade CoreAudio Manager i Application-Digidesign mappen och när jag öppnar den står det:

Digidesign Hardware: Unsupported Device

Status: Not Connected (HW not found)

jag kan inte klicka på Connect-knappen.

Hur går detta ihop? I min Audio/Midi setup är allt som det ska och jag har min Mbox 2 som Default Input/Output. Cubase fungerar, Logic också. Men inte Pro Tools?!?!?

Dela på andra sajter

leta upp CoreAudio manager i library - application support.. där kan man lägga till program som du vill ska drivas av den drivrutinen!! 😕

Jag hittade CoreAudio Manager i Application-Digidesign mappen och när jag öppnar den står det:

Digidesign Hardware: Unsupported Device

Status: Not Connected (HW not found)

jag kan inte klicka på Connect-knappen.

Hur går detta ihop? I min Audio/Midi setup är allt som det ska och jag har min Mbox 2 som Default Input/Output. Cubase fungerar, Logic också. Men inte Pro Tools?!?!?

har du installerat rätt version av PT!?

tex. digi001 som jag kör med, funkar inte med några versioner större än 6.4 och inget OS störra än 10.3.2

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.