MusicMan Postat 18 oktober 2007 Postat 18 oktober 2007 Hej! 😉 Har en delikat fråga om en situation som jag och två andra har hamnat i. Kanske kan du svara på detta och kasta ljus på detta. Jag och två kompisar (vi kallar dem A. och B.) har byggt en studio tillsammans, där alla har bidragit med sin beskärda del. Person A har det mesta av inspelningsutrustningen och egna instrument i Studion och person B har sina instrument/förstärkare där. Vi betalar lika mycket på den hyra vi har. Jag här nyligen blivit pappa och har bara tid att vara i studion en gång i veckan (ibland mer), medan A och B bor centralt och nära studion och är där oftare än mig. Nu har inte samarbetet pågått någon längre tid, men vi har väl en ungefärlig uppfattning på hur rollfördelningen ser ut framöver. Person A skriver eget material. Han kommer mixa, göra ljudinspelningen, sjunga, lira in gitarr och andra instrument, arr, men också vara med aktivt i låtskrivarprocessen melodi och ackord. Har även kontakter i branchen. (Styrka: stämsång, mix- och sound-kunnig.) Person B skriver ännu inga egna låtar, men har ambitionen att lära sig det. Person B kommer spela mycket bas och vara med och mixa och köra audioinstpelning och vara med i låtskrivarprocessen genom att tycka till och vara bollplank. Kommer vara hemsideansvarig och kontakta gästmusiker. (Styrka: metodisk, analytisk och lugn.) Jag (som också skriver eget material) kommer spela en del klaviatur, gitarr och sång (varva lead med person A) och skriva ackord, melodi och det mesta av textmaterialet. Jag försöker vara med i låtproduktonen (mixning, editering) så ofta det går en till två ggr i veckan. (Idéspruta, fantasifull och ackordtokig) Person A och B kommer att vara i studion och mixa, trixa och fixa gästmusiker på produktionerna när jag inte är där. Låtar vi skapar tillsammans: Nu har vi försökt att komma fram till en fördelning av upphovsrätten till de alster vi skapar i studion. Vi har kommit fram till att det ska innebära 1/3 del var rakt av. Nu är det svårt att avgöra utav att bara läst mitt subjektiva inlägg, men vad tycker Ni borde vara en rättvis fördelning utav det ni kan få fram av det som står här? Vid egen färdig låt: Och vad borde fördelningen vara av upphovsrätten om någon av oss tre kommer med en helt färdig låt med (melodi, ackord och text) och vi alla tre ordnar med inspelningen. Person A och B kommer lägga ner mer tid än mig på mixning när jag inte kan vara där. En textdel brukar vara 50% av upphovsrätten på en låt när det är två låtskrivare där den ena har helt gjort musiken och den andre låttexten. Fast situationen blir lite annorlunda när man får hjälp av A & B som kan lägga ner mer tid än mig på produktionen. Men det känns lite som att texten inte riktigt blir erkänd när vi ska ha 1/3 var i låtskrivandet och att texten sedan ska finnas där eftersom A & B mixar och lägger ner X antal timmar på mixningn och produktion. Det är svårt att mäta insatser i % och dra en skiljelinje mellan vad som är rent låtskriveri och produktion. Alla vill bidra med sin del och ha kul på resan, sedan är det viktigt att kompromissa och sätta upp direktiv och vad som gäller. Vad tycker Du? Kommentarer eller frågor? /Tacksam för svar!
Hellpig Postat 18 oktober 2007 Postat 18 oktober 2007 (redigerat) Det här är kanske inte svaret du vill men så här hade jag gjort (och har gjort vid de tillfällen när det varit aktuellt vid skivsläpp etc): Alla som bidragit får dela på kakan. Dvs alla får 1/x kredit, där x = antal bidragare. Detta gäller för låtar som skapats tillsammans med andra oavsett deras eller min insats. Låtar som jag själv har gjort men som andra spelat på har jag fått 100 % kred för. Låtar som som andra gjort som jag spelat på har jag fått 0 % kred för. Det har alltid funkat för mig. Edit: et blev it. 🙂 Redigerat 18 oktober 2007 av Hellpig
bettygoesagogo Postat 7 februari 2008 Postat 7 februari 2008 Och vad borde fördelningen vara av upphovsrätten om någon av oss tre kommer med en helt färdig låt med (melodi, ackord och text) och vi alla tre ordnar med inspelningen. Person A och B kommer lägga ner mer tid än mig på mixning när jag inte kan vara där.En textdel brukar vara 50% av upphovsrätten på en låt när det är två låtskrivare där den ena har helt gjort musiken och den andre låttexten. Fast situationen blir lite annorlunda när man får hjälp av A & B som kan lägga ner mer tid än mig på produktionen. Ledsen, MusicMan. Men att du inte kan delta lika mycket är irrelevant för övriga inblandade (oavsett om det gäller barn, jobb eller världskrig). Antingen satsar man eller inte - och det är absolut inget fel i att inte satsa och bara göra musik för skojs skull. Å andra sidan ger det inga royalties heller...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.