Jump to content
Annons

STIM Stämmer Siba på en halv miljon.


ThomasJ

Recommended Posts

Annons

De spelar ju alltid musik där - definitivt inte bara för att dema för en speciell kund, utan för att det ska vara musik där alltid. Jag tycker nog att STIM:s krav är berättigade, eftersom de ju aldrig stänger av musiken. Samma sak borde nog gälla för alla liknande butiker...

Link to comment
Dela på andra sajter

De spelar ju alltid musik där - definitivt inte bara för att dema för en speciell kund, utan för att det ska vara musik där alltid. Jag tycker nog att STIM:s krav är berättigade, eftersom de ju aldrig stänger av musiken. Samma sak borde nog gälla för alla liknande butiker...

...och alla pubar och restauranger och kvarterskrogar och badhus och... vi vet ju vad det blir med det... fåfängligheters fåfänglighet, njaee jag tycker kanske att man skjuter lite över målet.

Efter att ha spelat i coverband i tio år så tror jag summeringen av det var att det var ett eller två ställen av trehundra som betalade vitt och stimavgifter. Resten... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De spelar ju alltid musik där - definitivt inte bara för att dema för en speciell kund, utan för att det ska vara musik där alltid. Jag tycker nog att STIM:s krav är berättigade, eftersom de ju aldrig stänger av musiken. Samma sak borde nog gälla för alla liknande butiker...

...och alla pubar och restauranger och kvarterskrogar och badhus och... vi vet ju vad det blir med det... fåfängligheters fåfänglighet, njaee jag tycker kanske att man skjuter lite över målet.

Efter att ha spelat i coverband i tio år så tror jag summeringen av det var att det var ett eller två ställen av trehundra som betalade vitt och stimavgifter. Resten... 🙂

Är väl klart att det är många som spelar musik utan att betala för sig som dom skall.

Men tror att siba grejjen är för att just statuera ett exempel.

STIM kommer jue troligen vinna med all sanolihet, och det kan nog få både en och två butiksägare osv att fundera en smula.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker att det är självklart för siba som är en så pass stor koncern att betala för det de spelar. att pubar o likn. inte betalar ut stimpengar är ju vad ja kan tänak mig för att de kan smita undan med det. jag tycker stim gör ett bra jobb att statuera exempel..

det är en inkomst för många musiker idag.. kanske inte den största men det är en inkomst iaf.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom så finns det ju redan prejudicerande praxis på området:

Vid försäljning i en butik av TV- och radioapparater mm demonstrerades apparaternas ljudåtergivning för kunderna genom att musik spelades under korta stunder, 30 sekunder - en minut. Förfarandet har ansets innebära intrång i upphovsmännens rätt att göra verken tillgängliga för allmänheten (2 § upphovsrättslagen).

Så ja, jag tror att STIM kommer vinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iofs så har ni en poäng i det ni säger. det känns kanske bara en smula underligt att just Siba skall ta smällen. Det är ju inte precis ett ställe dit man går för att höra musik. Det var nog så jag tänkte. 😛

man går ju dit om man vill köpa en kommersiell ljudanläggning el dylikt, för att lyssna på hur musik låter. 🙂

edit: i den specifika anläggningen förstås!!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

tycker att det är självklart för siba som är en så pass stor koncern att betala för det de spelar. att pubar o likn. inte betalar ut stimpengar är ju vad ja kan tänak mig för att de kan smita undan med det. jag tycker stim gör ett bra jobb att statuera exempel..

det är en inkomst för många musiker idag.. kanske inte den största men det är en inkomst iaf.. 😛

Dom flesta pubar och restauranger betalar väl ifs. stim avgift.

Har däremot varit med om cafér som valt att inte spela musik pga. stim 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om att skjuta sig i foten, jag blir så less på dessa komunistfasoner som detta att en butikskedja skulle

skinna nå musiker på inkomster. Ren o skär idioti, dom gör ju reklam för en massa musik(er) när dom spelar

deras musik. Inte menar dom väl att folk tillbringar sina dagar på en butik för att tjuvlyssna på musik. 🙂

Ähh trams säger jag bara, fattar dom inte det själva så tycker jag musikerna själva förkatten talar om för dom att

ni får gratis reklam i dessa butiker. Är väl profiten som gör att man inte ser klart för alla dollar tecken man "tror"

att man går miste om. 😛

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om att skjuta sig i foten, jag blir så less på dessa komunistfasoner som detta att en butikskedja skulle

skinna nå musiker på inkomster. Ren o skär idioti, dom gör ju reklam för en massa musik(er) när dom spelar

deras musik. Inte menar dom väl att folk tillbringar sina dagar på en butik för att tjuvlyssna på musik. 🙂

Ähh trams säger jag bara, fattar dom inte det själva så tycker jag musikerna själva förkatten talar om för dom att

ni får gratis reklam i dessa butiker. Är väl profiten som gör att man inte ser klart för alla dollar tecken man "tror"

att man går miste om. 😛

Håller med. Och att det skulle spelas musik dagarna i ända håller jag inte med om i våra butiker. Kanske någon som drar på en skiva för att prov lyssna 1/10 ggr som jag är i butik. Och sen är frågan. Vem mer än den som testar anläggningen LYSSNAR på musiken heh själv blir jag bara förbannad när någon rattar för mycket på volymen 😛

Hur det däremot är med alla filmer och digital-TV kanaler låter jag vara osagt... Men förmodligen tycker väl de intressenterna bara att det är bra att få gratis reklam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om att skjuta sig i foten, jag blir så less på dessa komunistfasoner som detta att en butikskedja skulle

skinna nå musiker på inkomster. Ren o skär idioti, dom gör ju reklam för en massa musik(er) när dom spelar

deras musik. Inte menar dom väl att folk tillbringar sina dagar på en butik för att tjuvlyssna på musik. 🙂

Hmm... nej, men det är inte vad stimavgiften är till för heller. Stimpengar betalar man för att ha rätt att framföra någon annans musik offentligt. Det är helt enkelt bestämt att upphovsmannen ska ha pröjs när nån (i det här fallet Siba) använder hans eller hennes arbete, det har inget att göra med att Sibas kunder skulle "åka snålskjuts" på att Siba spelar musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om att skjuta sig i foten, jag blir så less på dessa komunistfasoner som detta att en butikskedja skulle

skinna nå musiker på inkomster. Ren o skär idioti, dom gör ju reklam för en massa musik(er) när dom spelar

deras musik. Inte menar dom väl att folk tillbringar sina dagar på en butik för att tjuvlyssna på musik. 🙂

Hmm... nej, men det är inte vad stimavgiften är till för heller. Stimpengar betalar man för att ha rätt att framföra någon annans musik offentligt. Det är helt enkelt bestämt att upphovsmannen ska ha pröjs när nån (i det här fallet Siba) använder hans eller hennes arbete, det har inget att göra med att Sibas kunder skulle "åka snålskjuts" på att Siba spelar musik...

Det jag säger att det är gratis reklam för musik(er). Tala om vad musiker förlorar på att siba eller liknande

spelar deras musik, skit pengar jämfört med vad dom vinner på det. Men som sagt dessa "föreningar"

drar åt sin egen snarar.

Är nog dags att upphovsmännen vaknar och inser när det svajar i knoppen på dom som dom

anförtrott att se till sina alster.

Är nå helt annat om det spelas på restauranger och dylikt som jag kan förstå stim pengar.

Men en affär, hallååå!!!

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om att skjuta sig i foten, jag blir så less på dessa komunistfasoner som detta att en butikskedja skulle

skinna nå musiker på inkomster. Ren o skär idioti, dom gör ju reklam för en massa musik(er) när dom spelar

deras musik. Inte menar dom väl att folk tillbringar sina dagar på en butik för att tjuvlyssna på musik. 🙂

Hmm... nej, men det är inte vad stimavgiften är till för heller. Stimpengar betalar man för att ha rätt att framföra någon annans musik offentligt. Det är helt enkelt bestämt att upphovsmannen ska ha pröjs när nån (i det här fallet Siba) använder hans eller hennes arbete, det har inget att göra med att Sibas kunder skulle "åka snålskjuts" på att Siba spelar musik...

Det jag säger att det är gratis reklam för musik(er). Tala om vad musiker förlorar på att siba eller liknande

spelar deras musik, skit pengar jämfört med vad dom vinner på det. Men som sagt dessa "föreningar"

drar åt sin egen snarar.

Är nog dags att upphovsmännen vaknar och inser när det svajar i knoppen på dom som dom

anförtrott att se till sina alster.

Är nå helt annat om det spelas på restauranger och dylikt som jag kan förstå stim pengar.

Men en affär, hallååå!!!

Den springande punkten är ju att SIBA utnyttjar någon annans arbete för att själv få vinning av det. De flesta tycker ju att det är trevligt med musik i bakgrunden - och då tjänar butiken indirekt pengar på att spela upp musik och därmed göra det trevligare för sina kunder.

STIM gör bara vad lagen föreskriver - och driver in de STIM-pengar som SIBA och andra borde ha betalat fullt ut under väldigt lång tid. Alla som spelar musik i någon form med riktning mot sina kunder, ska ju betala STIM-avgifter. Alla stora varuhus spelar musik för att kunderna tycker att det är trevligare att ha lite musik i bakgrunden, än att bara höra slammer från kundvagnar o dyl. Butikerna betalar också STIM-avgifter beroende på hur stor yta och hur långa öppettider de har. Jag förstår inte varför Radio/TV-branschens butiker skulle behandlas annorlunda än andra som spelar musik för kunderna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om att skjuta sig i foten, jag blir så less på dessa komunistfasoner som detta att en butikskedja skulle

skinna nå musiker på inkomster. Ren o skär idioti, dom gör ju reklam för en massa musik(er) när dom spelar

deras musik. Inte menar dom väl att folk tillbringar sina dagar på en butik för att tjuvlyssna på musik. 🙂

Hmm... nej, men det är inte vad stimavgiften är till för heller. Stimpengar betalar man för att ha rätt att framföra någon annans musik offentligt. Det är helt enkelt bestämt att upphovsmannen ska ha pröjs när nån (i det här fallet Siba) använder hans eller hennes arbete, det har inget att göra med att Sibas kunder skulle "åka snålskjuts" på att Siba spelar musik...

Det jag säger att det är gratis reklam för musik(er). Tala om vad musiker förlorar på att siba eller liknande

spelar deras musik, skit pengar jämfört med vad dom vinner på det. Men som sagt dessa "föreningar"

drar åt sin egen snarar.

Är nog dags att upphovsmännen vaknar och inser när det svajar i knoppen på dom som dom

anförtrott att se till sina alster.

Är nå helt annat om det spelas på restauranger och dylikt som jag kan förstå stim pengar.

Men en affär, hallååå!!!

Den springande punkten är ju att SIBA utnyttjar någon annans arbete för att själv få vinning av det. De flesta tycker ju att det är trevligt med musik i bakgrunden - och då tjänar butiken indirekt pengar på att spela upp musik och därmed göra det trevligare för sina kunder.

STIM gör bara vad lagen föreskriver - och driver in de STIM-pengar som SIBA och andra borde ha betalat fullt ut under väldigt lång tid. Alla som spelar musik i någon form med riktning mot sina kunder, ska ju betala STIM-avgifter. Alla stora varuhus spelar musik för att kunderna tycker att det är trevligare att ha lite musik i bakgrunden, än att bara höra slammer från kundvagnar o dyl. Butikerna betalar också STIM-avgifter beroende på hur stor yta och hur långa öppettider de har. Jag förstår inte varför Radio/TV-branschens butiker skulle behandlas annorlunda än andra som spelar musik för kunderna...

Jag har mina ägg i din låda.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag ogillar faktiskt all bakgrundsmusik i alla former! Kan man få rabatt om man tycker det är otrevligt? Jag menar, hur lätt är det att verkligen lyssna på anläggningar om det spelas olika stycken på en massa olika anläggningar samtidigt? Ett sätt för SIBA (och andra butiker/caféer etc) att komma runt problemet vore ju iså fall att själva skapa musik, som inte är STIMansluten och spela enbart den. Det hade jag gjort då, om jag haft butik.

Visst försvarar jag de skapandes rättigheter och att de måste få ersättning för vad de presterat, men medge att det kan uppstå lustiga situationer i verkligheten.

Hur är det med privatpersoners mobila ringsignaler i polyfon form på den allmänna bussen? Ska de betala också?

🙂

//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ogillar faktiskt all bakgrundsmusik i alla former! Kan man få rabatt om man tycker det är otrevligt? Jag menar, hur lätt är det att verkligen lyssna på anläggningar om det spelas olika stycken på en massa olika anläggningar samtidigt? Ett sätt för SIBA (och andra butiker/caféer etc) att komma runt problemet vore ju iså fall att själva skapa musik, som inte är STIMansluten och spela enbart den. Det hade jag gjort då, om jag haft butik.

Folk vill hellre höra kända låtar. Det ligger väldigt mycket psykologi i detta med bakgrundmusik. Folk känner sig mer avslappnade och tenderar att handla mer om det är musik som de gillar. Om det är lite stressigare musik, så går folk genom butiken snabbare och tar alltså inte upp plats lika länge som med lugnare musik. På fredagar, när det är massor av folk i butiken, är det alltså lämpligare att ha lite snabbare musik, så att trängseln inte blir för stor...

Hur är det med privatpersoners mobila ringsignaler i polyfon form på den allmänna bussen? Ska de betala också?

Nej. Varför skulle de det? De driver ju ingen verksamhet som får draghjälp av att musiken spelas upp i form av en ringsignal...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ogillar faktiskt all bakgrundsmusik i alla former! Kan man få rabatt om man tycker det är otrevligt? Jag menar, hur lätt är det att verkligen lyssna på anläggningar om det spelas olika stycken på en massa olika anläggningar samtidigt? Ett sätt för SIBA (och andra butiker/caféer etc) att komma runt problemet vore ju iså fall att själva skapa musik, som inte är STIMansluten och spela enbart den. Det hade jag gjort då, om jag haft butik.

Folk vill hellre höra kända låtar. Det ligger väldigt mycket psykologi i detta med bakgrundmusik. Folk känner sig mer avslappnade och tenderar att handla mer om det är musik som de gillar. Om det är lite stressigare musik, så går folk genom butiken snabbare och tar alltså inte upp plats lika länge som med lugnare musik. På fredagar, när det är massor av folk i butiken, är det alltså lämpligare att ha lite snabbare musik, så att trängseln inte blir för stor...

Hur är det med privatpersoners mobila ringsignaler i polyfon form på den allmänna bussen? Ska de betala också?

Nej. Varför skulle de det? De driver ju ingen verksamhet som får draghjälp av att musiken spelas upp i form av en ringsignal...

Menar du att folk lockas av musiken att komma till siba o köpa en stereo ?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hur är det med privatpersoners mobila ringsignaler i polyfon form på den allmänna bussen? Ska de betala också?

Nej. Varför skulle de det? De driver ju ingen verksamhet som får draghjälp av att musiken spelas upp i form av en ringsignal...

Är det detta det handlar om?? Att man måste driva en verksamhet som tjänar på att musik spelas? Enda affär jag handlar anläggningsprylar ifrån i Göteborg är en mindre HiFi-nördbutik som funnits länge och där aldrig någon musik spelats i bakgrunden. Där är verkligen knäpptyst med isolerade lyssningsrum.

Så den springande punkten är alltså att den som spelar musiken (restauranger, affärer etc...) gör det för att det medför en inkomst som annars skulle ha uteblivit. Intressant! Har aldrig tänkt på det så...

Innebär det att fler går till frisören om det spelas musik där? Jag har valt en frisör där det aldrig sker, men jag banne mig leta ett tag för att hitta en sådan. Men det är ju jag det - jag ogillar ju all bakgrundsmusik.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

SIBA får nog pröjsa.

Att musiken skulle vara reklam för dem som spelar upp den på SIBA, ja då kan man i princip stryka STIM pengarna från radio och TV också.

De pengar jag numer får ifrån mitt musikskapande är nästan uteslutande från STIM.

Att jag skulle tjäna några större pengar på skiv/mp3 försäljning är en utopi.

Nej langa upp stålarna SIBA!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att folk lockas av musiken att komma till siba o köpa en stereo ?

Inte lockas dit av musiken, men väl där köper kunderna mer om det är musik i bakgrunden.

Så funkar vi, generellt sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Men hur blir det om man spelar radio istället? Då är det väl ägaren av radiokanalen som framför musiken, inte ägaren av radioapparaten?

Njaa... I vilket fall hörde jag om en frisör som hade på radion bara och frisören fick betala till Stim!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Framförs musik offentligt så ska det väl rapporteras och betalas till Stim. Oavsett vad man använder för ljudkälla. Vad gäller mobilsignaler så får väl artisten sitt när man köper signalen. Ungefär samma sak som om du köper en skiva; Går du runt på stan och spela den så högt i din CD-walkman att det läcker ur lurarna så behöver du nog inte betala STIM-avgift för offentligt framförande av någon annans verk 🙁

(Var god och förbise mina oerhört ålderdomliga jämförelser med att köpa skiva och använda CD-freestyle...)

Men ärligt talat förstår jag inte varför detta är någon diskussion alls. Affärer som spelar musik _ska_ betala till STIM, så har det ju "alltid" varit. Förutsatt att musiken är förlagd hos STIM då, men kör man vanlig radio eller TV så är den ju förmodligen det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stannar inte på SIBA längre om det är musik i bakgrunden, låter lite långsökt tycker jag.

Man går väl dit för att man är på sitt eget uppdrag att hitta något att köpa, vare sig det är en stereo eller inte. Det är ju en klar fördel om man kan testa ljudet på stereon med vad som ens finns i spelaren, men jag tycker inte att det gör SIBA skyldiga att betala till STIM.

Äh, det är ju bara löjligt. Men så tycker ju bara jag... 🙁

Jobbar bredvid en SIBA butik så jag tror jag vet hur deras butik fungerar...är där en hel del. 🙂

Så om man t.ex spelar riktigt okänd musik, hur vet STIM vad man spelar, och hur ska de kunna betala "rätt" upphovsmän? Allt går väl till Sveriges Tonsättare, eller? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur blir det om man spelar radio istället? Då är det väl ägaren av radiokanalen som framför musiken, inte ägaren av radioapparaten?

Det klassas som två framföranden. Det första är när radion sänder musiken, då behöver stationen betala STIM-avgift.

Sen när affären (eller arbetsrummet, ett sjukhus måste t ex betala STIM-avgift om de har radio i fikarummet) har på radion blir det ännu ett framförande av musiken, och då måste affären betala STIM-avgift. Sen är det ju en annan femma att många skiter i det.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...