Minielk Postat 16 oktober 2007 Dela Postat 16 oktober 2007 Hej alla Studioforumister! När jag ändå måste köpa en ny dator då den gamla brunnit upp tänker jag att det kanske vore lika bra att satsa på ett nytt ljudkort istället för mitt Audiophile 24/96 i samma veva. Budgeten är väl lite trång men jag tänkte hålla ögonen öppna på begagnatmarknaden också. Jag har kikat runt en hel del och velat fram och tillbaka vad gäller om jag ska skaffa ett fyra- eller åttakanaligt ljudkort. Det jag märker är att det generellt sett är en prisskillnad om max 30% mellan 4 och 8 kanaler vilket leder mig till uppfattningen att 8 kanaler är mest prisvärt. Jag kommer i 90% av alla inspelningar att sitta själv, dvs, två kanaler hade varit tillräckligt men jag frestas av tanken att spela in "hela bandet" och köra alla samtidigt. Det skulle isåfall innebära bas, två gitarrer, en banjo, munspel, djembe och två sång = ungefär 8 kanaler. Kul! Vi fortsätter: De 8-kanaliga ljudkort som finns är ju utrustade med olika antal preamps. Jag har redan en shysst channel-strip (Focusrite) och ett mixerbord som inte är lika shysst men preampsen (4 st) kan användas med ok resultat. Så frågan är om jag ska köpa ett ljudkort med 8 preamps eller med typ 2 (som många 8-kanaliga ljudkort har)? KAN man koppla in externa preamps till ljudkorten? Har ni några konkreta tips på ljudkort jag kan fokusera på? Kommer att köra PC om den informationen underlättar. Firewire vore trevligt men PCI funkar MINST lika bra (tycker bara firewire är lite mer hippt, och man vill ju vara hipp, så är det). Mest lockar nog Presonus Firepod för tillfället, mest pga det atraktiva priset samt att den har åtta preamps inbyggt. Kan man koppla in en separat preamp till den? Som ni förstår är jag bra på att ordbajsa, men har ni något intressant att komma med - min dryga egenskap till trots - vore jag mycket tacksam! Trevlig kväll! /Emil Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lithium Postat 16 oktober 2007 Dela Postat 16 oktober 2007 (redigerat) Tja, ett M-audio Delta 10/10lt, 8 in, 8 ut. dock pci, men va fan, det funkar ju lika bra det. Har två preamps utan fantomatning men det går ju givetvis att koppla in externa preamps. 😲 Bara 1995:- på MB Så kan du ha kvar ditt Audiophile 24/96 samtidigt, om det inte bran upp. Så har du 10 in/ut Redigerat 16 oktober 2007 av Lithium Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 29 oktober 2007 Dela Postat 29 oktober 2007 Hej alla Studioforumister! När jag ändå måste köpa en ny dator då den gamla brunnit upp tänker jag att det kanske vore lika bra att satsa på ett nytt ljudkort istället för mitt Audiophile 24/96 i samma veva. Budgeten är väl lite trång men jag tänkte hålla ögonen öppna på begagnatmarknaden också. Jag har kikat runt en hel del och velat fram och tillbaka vad gäller om jag ska skaffa ett fyra- eller åttakanaligt ljudkort. Det jag märker är att det generellt sett är en prisskillnad om max 30% mellan 4 och 8 kanaler vilket leder mig till uppfattningen att 8 kanaler är mest prisvärt. Jag kommer i 90% av alla inspelningar att sitta själv, dvs, två kanaler hade varit tillräckligt men jag frestas av tanken att spela in "hela bandet" och köra alla samtidigt. Det skulle isåfall innebära bas, två gitarrer, en banjo, munspel, djembe och två sång = ungefär 8 kanaler. Kul! Vi fortsätter: De 8-kanaliga ljudkort som finns är ju utrustade med olika antal preamps. Jag har redan en shysst channel-strip (Focusrite) och ett mixerbord som inte är lika shysst men preampsen (4 st) kan användas med ok resultat. Så frågan är om jag ska köpa ett ljudkort med 8 preamps eller med typ 2 (som många 8-kanaliga ljudkort har)? KAN man koppla in externa preamps till ljudkorten? Har ni några konkreta tips på ljudkort jag kan fokusera på? Kommer att köra PC om den informationen underlättar. Firewire vore trevligt men PCI funkar MINST lika bra (tycker bara firewire är lite mer hippt, och man vill ju vara hipp, så är det). Mest lockar nog Presonus Firepod för tillfället, mest pga det atraktiva priset samt att den har åtta preamps inbyggt. Kan man koppla in en separat preamp till den? Som ni förstår är jag bra på att ordbajsa, men har ni något intressant att komma med - min dryga egenskap till trots - vore jag mycket tacksam! Trevlig kväll! /Emil Tycker Presonus Firepod verkar vara ett väldigt prisvärt alternativ i ditt fall. När man ändå är inne på Firepoden så kan man ju samtidigt kolla upp Motu 8pre och Focusrite 10i/o med liknande specar och jämföra vad man tycker är mest prisvärt. /Nils Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.