Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag funderar på vilken mikrofon som skulle passa bra i en sal som rymmer ca 150-200 pers. Dvs. en talare som talar ut till en publik från ett mindre podium.

Bör det vara en njure eller en hypernjure?

Och vad är skillnaden på en njure och hypernjure?

Och spelar det någon roll i detta fall om det är en kondensatormic eller dynamisk?

Och utan att ta hänsyn till priset vilka av dessa mikrofoner tycker ni passar för detta?

Sennheiser e945

Sennheiser e935

Sennheiser e865 / e865-S

Sennheiser e845 / e845-S

Sennheiser e840 / e840-S

Sennheiser e835 / e835-S

Sennheiser MD 441-U

Sennheiser MD 431

Sennheiser MD 421-II

Tack på förhand.

Annons
Postat

"phillz"

Hyper njure/super cardioid har en något mer riktad/smalare lob än njure/crdioid, men det betyder också att talaren som står kanske 0,5 till 1 meter från micken, måste stå mer still på samma ställe, för att inte nivån skall gå upp och ner, jämfört med en cardioid/njure som då har något mer rörelsfrihet.

Fördelen med super cardioid är att den återkopplar/rundar mindre i ett PA-sytem där högtalarna är nära micken, men man måste oftast stå ganska nära micken för att det skall bli något "tryck" i rösten.

Det är alltid svårt att hitta en bra talarstol/podie mick, eftersom det är ett samspel mellan mick, hötalarsystemet och framför allt akustiken.

Men tyvärr är det dom gamla dyra "arbetshästarna som visat sig funka bäst, så i den lista av mickar så skulle jag satsa få MD-421 eller MD-441.

Ett annat elternativ är också en mygg/slips mikrofon eller ett heatset (mick på kinden), även om dessa ibland är av kula/omni typ (rundtagande), så går dom ut bra innan dum åtewrkopplar, etersom dom sitter nära ljudkällan (talaren), och speciellt headset:et på kinden är smart eftersom det följer med munnen hur än talaren vänder/rör sig.

--Bosse

• 1 år senare...
Postat

Vad jag vet så tar superkardiod upp mer ljud bakifrån än vad den rena kardioden gör.

men funkar det lika bra att spela in ljudet som då kommer bakom micken?

Postat
Vad jag vet så tar superkardiod upp mer ljud bakifrån än vad den rena kardioden gör.

men funkar det lika bra att spela in ljudet som då kommer bakom micken?

Det är en oönskad bieffekt av den starkare riktverkan - men det går inte att spela in något vettigt från baksidan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.