Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Första posten här på forumet. 🙂

Iallafall, jag tänkte skaffa en controller keyboard av nåt slag. Min sambo är klassiskt skolad pianist, och vi tänkte skaffa en controller keyboard som har så lik piano-känsla som möjligt. Vi funderade på att köpa en Roland JV 1010 synth modul (främst för pianoljudet i, som jag har hört mycket gott om) och använda till. Men, varken jag eller min sambo har nån aning om vad som är bra, så då tänkte jag be om lite råd. Vilken är en bra prisvärd controller keyboard, runt 2-3000 begagnad helst? Jag kollade lite på M-Audio Keystation Pro 88 och M-Audio Keystation 88ES, nån av dom som är vettiga? Annars, kom gärna med förslag! 😛

Om det finns nån "vanlig" synth som är värd att nämna också, så för all del! Då, eftersom vi slipper köpa nån synthmodul till, så hamnar ju priset nånstans runt 4500-5000 begagnat. Men om det blir billigare så gör det inget. 😛

Jajustdetja! På grund av sakerna hon spelar (Mycket klassiskt som sagt) så får det gärna vara 88-tangenters.

Tack!

/Benny

EDIT: Se mitt sista inlägg.

Redigerat av BennyBanana
Annons
Postat

Kolla efter CME UF8, den ska enligt många ha bättre känsla än M-audio-grejerna du nämner. Har själv en som jag är väldigt nöjd med! (88es har jag dessutom för mig bara har semi-vägda tangenter, vilket inte är samma som pianokänsla.) CME-klaviaturerna skall man dessutom kunna montera in synth- och piano-kort i, så att man får allt i ett. Har dock ingen aning om hur piano-expansionen låter...

När det gäller synthar med 88 vägda tangenter så är marknaden rätt så begränsad. Men om det inte är brådis så kan det kanske vara värt att hålla utkik på vendolin.se och blocket, t.ex. kan ni kika efter Alesis QS8 eller Yamaha KX88 eller kanske nån Triton, Motif, Fantom (men de senare är nog klart dyrare).

Vet du förresten om att ni kan få riktigt schyssta pianoljud via datorn? Slår hårdvarusyntharna rejält på fingrarna när det gäller sample-bibliotek, om man nu kan stå ut med att vara beroende av en dator för att kunna klinka.

Kolla förresten runt lite här på forumet, det har pratats pianoljud/digitalpiano/klaviaturer ett antal gånger förut! 🙂

Postat (redigerat)

Efter en god natts sömn så bestämde jag mig tillslut för en Fatar SL900 Pro. Så nu är det bara själva synthmodulen jag ska ha då.

Jag kollade lite på Yamaha Motif Rack, som verkade väldigt trevlig. Men sen så hittade jag helt plötsligt Yamaha Motif Rack ES. Vad är skillnaden på de två (Om någon) egentligen, förutom bokstäverna "ES" på fronten?

Redigerat av BennyBanana
Postat (redigerat)

Det blev visst ändrade planer. Jag ringde på den där Yamahan Motifen, och då var den redan såld, han hade bara glömt att ta bort annonsen. 🙂

Så nu står jag på ruta ett igen. Jag puttade upp den ungefärliga budgeten till 10.000, begagnat då helst. Det behöver inte vara så många avancerade saker och ljud i, så länge de som är där är bra. Vägda tangenter (gärna så pianolika som möjligt), och 88 av dem är som sagt att föredra. Så om någon har några tips så hojta gärna till.

/Benny

EDIT: Efter lite runtluskande så bestämde jag mig till slut för en Yamaha P90. Den verkar perfekt för det vi söker. Tack android för råd också! Precis som du sa så hittade jag mycket av den avgörande informationen här på forumet. 😛

Redigerat av BennyBanana

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.