Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag hÄller just nu pÄ med en undersökning och behöver svar pÄ ett antal snabba frÄgor. Det vore ohyggligt hyggligt om ni har lust att avvara 2 minuter av ert lÄnga, lÄnga liv till detta. Mer tid tar det inte!

Om intresse finns publicerar jag med glÀdje resultaten hÀr nÀr undersökningen Àr avklarad.

KLICKA:

http://www.sundhage.com/undersokning/

EDIT: GÀllande ikryssning av utbildningar: Har du ingen formell utbildning, lÀmna alla fÀlt tomma. UrsÀkta otydligheten.

// Johan

Redigerat av VacUm
Annons
Postat
Synd att du missade "Ingen" pÄ musikalisk utbildning. KÀnns rÀtt viktigt faktiskt.

LÀmna tomt dÀr dÄ.

Postat

SĂ„ja!! 🙂

hoppas det hjÀlper lite grann!!

Postat

Utbildning har man alltid fĂ„tt pĂ„ nĂ„t sĂ€tt.. Jag valde "annat" efter som livets hĂ„rda skola och intresset för teknik varit "min skola" 🙂

Synd att du missade "Ingen" pÄ musikalisk utbildning. KÀnns rÀtt viktigt faktiskt.
Postat
Utbildning har man alltid fĂ„tt pĂ„ nĂ„t sĂ€tt.. Jag valde "annat" efter som livets hĂ„rda skola och intresset för teknik varit "min skola" 🙂

Det gÄr alltsÄ vÀldigt bra att lÀmna helt tomt pÄ den frÄgan om man inte har nÄgon utbildning.

Postat (redigerat)

Jag har en nĂ€ra nog livslĂ„ng utbildning pĂ„ det hela som oftast varit lĂ„ngt tidigare Ă€n de formella utbilningerna runt det samma.. Som exempel kan nĂ€mnas att jag varit med och tagit fram en SÖ (Skolöverstyrelsen) godkĂ€nd utbildning för ljudtekniker.. Detta trots att jag sjĂ€lv saknat formell utbildning i Ă€mnet.. Vad tror du Albert Einstein hade för formel utbildning egentligen.? Akademiker Ă€r trĂ„ngsynta hĂ€rmapor utan egen fanatsi enligt min syn. 😄 Phil Spector.. Vad har han för formell utbildning. Micke Tretow etc.. 😉

Har man lĂ€rt sig pĂ„ egen hand och genom genuint tekniskt/musikaliskt intresse sĂ„ passar alternativet "andra" alldeles ypperligt.. För man har ju faktiskt lagt ner tid pĂ„ att lĂ€ra sig.nĂ„t 😉

Utbildning har man alltid fĂ„tt pĂ„ nĂ„t sĂ€tt.. Jag valde "annat" efter som livets hĂ„rda skola och intresset för teknik varit "min skola" 😉

Det gÄr alltsÄ vÀldigt bra att lÀmna helt tomt pÄ den frÄgan om man inte har nÄgon utbildning.

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)
Vad tror du Albert Einstein hade för formel utbildning egentligen.?

Einstein hade nog formel-utbildning.

EDIT: 😉

Redigerat av tbruce
Postat

Jag han kom ju upp med formeln E=mc2 om det Ă€r den du tĂ€nker pĂ„ 😉, sĂ„ han höll nog sĂ€kert i nĂ„ra formel-utbildningar efter det (ps du glömde smiley eller sĂ„ Ă€r du askass pĂ„ att avstava din eventuella ironi 😉 )

Postat

AlltsÄ, jag lÀgger ingen vÀrdering i utbildning alls hÀr, men frÄgan Àr ganska viktig nÀr jag ska göra en sammanstÀllning. Jag tror inte att det utvecklats nÄgon vettig metodik nÀr det gÀller producentutbildningar Àn, men jag kan givetvis ha helt fel.

Jag har en nĂ€ra nog livslĂ„ng utbildning pĂ„ det hela som oftast varit lĂ„ngt tidigare Ă€n de formella utbilningerna runt det samma.. Som exempel kan nĂ€mnas att jag varit med och tagit fram en SÖ (Skolöverstyrelsen) godkĂ€nd utbildning för ljudtekniker.. Detta trots att jag sjĂ€lv saknat formell utbildning i Ă€mnet.. Vad tror du Albert Einstein hade för formel utbildning egentligen.? Akademiker Ă€r trĂ„ngsynta hĂ€rmapor utan egen fanatsi enligt min syn. 😄 Phil Spector.. Vad har han för formell utbildning. Micke Tretow etc.. 😉

Har man lĂ€rt sig pĂ„ egen hand och genom genuint tekniskt/musikaliskt intresse sĂ„ passar alternativet "andra" alldeles ypperligt.. För man har ju faktiskt lagt ner tid pĂ„ att lĂ€ra sig.nĂ„t 😉

Utbildning har man alltid fĂ„tt pĂ„ nĂ„t sĂ€tt.. Jag valde "annat" efter som livets hĂ„rda skola och intresset för teknik varit "min skola" 😉

Postat

SlĂ€ngde pĂ„ en smiley, trodde det skulle gĂ„ fram tydligt Ă€ndĂ„. 😉

Jag han kom ju upp med formeln E=mc2 om det Ă€r den du tĂ€nker pĂ„ 😉, sĂ„ han höll nog sĂ€kert i nĂ„ra formel-utbildningar efter det (ps du glömde smiley eller sĂ„ Ă€r du askass pĂ„ att avstava din eventuella ironi 😉 )

Postat

Börja dĂ„ med att hitta 7 oförglömliga producent och forska sedan i deras utbildningar.. Enklast borde det vara att försöka hitta ett antal oförglömliga klassiker dĂ„ det gĂ€ller musik.. Se sedan efter vilka producenterna var och lĂ„t dig sedan förvĂ„nas av att 6 av dessa saknar nĂ„n form av formel utbildning inom musikproducerandet 😉 Hoppas du vet att t.ex Benny Andersson inte ens kan lĂ€sa noter (utom nu dĂ„ han de senaste 11 Ă„ren har haft hjĂ€lp av sin New England Synclavier att tolka noterna).

AlltsÄ, jag lÀgger ingen vÀrdering i utbildning alls hÀr, men frÄgan Àr ganska viktig nÀr jag ska göra en sammanstÀllning. Jag tror inte att det utvecklats nÄgon vettig metodik nÀr det gÀller producentutbildningar Àn, men jag kan givetvis ha helt fel.

Utbildning har man alltid fĂ„tt pĂ„ nĂ„t sĂ€tt.. Jag valde "annat" efter som livets hĂ„rda skola och intresset för teknik varit "min skola" 😄

Postat
Börja dĂ„ med att hitta 7 oförglömliga producent och forska sedan i deras utbildningar.. Enklast borde det vara att försöka hitta ett antal oförglömliga klassiker dĂ„ det gĂ€ller musik.. Se sedan efter vilka producenterna var och lĂ„t dig sedan förvĂ„nas av att 6 av dessa saknar nĂ„n form av formel utbildning inom musikproducerandet 😉 Hoppas du vet att t.ex Benny Andersson inte ens kan lĂ€sa noter (utom nu dĂ„ han de senaste 11 Ă„ren har haft hjĂ€lp av sin New England Synclavier att tolka noterna).

Utbildning har man alltid fĂ„tt pĂ„ nĂ„t sĂ€tt.. Jag valde "annat" efter som livets hĂ„rda skola och intresset för teknik varit "min skola" 😄

sĂ„ ja dĂ„ a man gjort lite nytta me 😄

Postat

Men du har ju inte den blekaste aning om vad jag vill ta reda pÄ genom denna enkÀten, hur kan du dÄ ge mig förslag pÄ hur jag ska gÄ till vÀga? Vad Àr problemet?

Jag Àr inte det minsta intresserad av att ta reda pÄ hur man blir vÀrldens bÀsta eller populÀraste musikproducent, jag vill veta hur musikproduktionsintresserade personer ser pÄ sitt eget producentskap, vilka mÄl och musikaliska vÀrderingar dom har och hur dom bÀr sig Ät för att nÄ dessa mÄl.

Postat (redigerat)

Och jag har svarat pĂ„ din enkĂ€t! Och jag svarade "andra" pĂ„ frĂ„gan om vilken utbildning jag hade.. Vad Ă€r problemet? Ja! Jag tjĂ€nar en hel del per Ă„r pĂ„ mitt musikproducerande sĂ„ jag tyckte jag skulle vara med.. 😉

Ps. Det jag hakade upp mig pĂ„ var att jag uppfattade det som att Autodidakt inte skulle fĂ„ rymmas som en utbildning under valet "andra" för dig 😉

ds.

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)
Och jag har svarat pĂ„ din enkĂ€t! Och jag svarade "andra" pĂ„ frĂ„gan om vilken utbildning jag hade.. Vad Ă€r problemet? Ja! Jag tjĂ€nar en hel del per Ă„r pĂ„ mitt musikproducerande sĂ„ jag tyckte jag skulle vara med.. 😉

Ps. Det jag hakade upp mig pĂ„ var att jag uppfattade det som att Autodidakt inte skulle fĂ„ rymmas som en utbildning under valet "andra" för dig 😉

ds.

Kryssar du i "Annan" kommer det svaret behandlas som om du har en formell utbildning, men inte nĂ„gon som passar med dom andra alternativen (t ex ljudteknik-utbildningar i privat regi, utlandsstudier osv). Är man endast sjĂ€lvlĂ€rd har man formellt ingen utbildning. Och för att undvika diskussion sĂ„ hĂ€vdar jag Ă„terigen att jag absolut inte lĂ€gger nĂ„gon vĂ€rdering i det, personligen hĂ„ller jag med dig; en bra producent blir inte en bra producent genom studier. Jag tror det Ă€r andra saker som spelar in mycket mer. Den diskussionen kan vi ta i en annan trĂ„d.

edit: Förtydligande

Redigerat av VacUm
Postat
Ganska kul att maxinkomsten per Är Àr satt till 50.000:- omöjligt att leva pÄ i mina ögon.

kul att min maxinkomst var 100000+ 😉

klart att livets hÄrda skola inte rÀknas som utbildning

fĂ„nig diskussion 😉

inget fel pÄ enkÀten

Postat
Ganska kul att maxinkomsten per Är Àr satt till 50.000:- omöjligt att leva pÄ i mina ögon.

Maxinkomsten Àr 100 000 eller mer.. Man kan scrolla. Jag tÀnkte att de som tjÀnar 100 000:- eller mer om Äret rÀknas som professionella. HUR mycket mer man tjÀnar Àr för denna undersökningen inte relevant.

Postat (redigerat)

frÄgan Àr vÀl kanske om 100.000/Är verkligen Àr profesionellt....!?!?

med en inkomst frÄn musiken pÄ 100tusen mÄste man nog fan ha ett yrke till vid sidan om...eller??

svÄrt att leva pÄ det annars....dubblar man det dÀremot sÄ börjar vi nog nÀrma oss pengar som man kan leva pÄ....

sÄ om man verkligen vill sortera ut "professionella" producenter genom valet pÄ den frÄgan sÄ mÄste man nog kanske ha ett val till...typ, "100.000 - 250.000 / Är" och "250.000 - mera / Är"

men det Ă€r klart, bor man vĂ€ldigt(vĂ€ldigt vĂ€ldigt) billigt och köper mkt begagnat, och Ă€ter lite, sĂ„ kanske man kan leva pĂ„ 100 laxar....!?!? 😊😛

Redigerat: Obs....missförstĂ„ mig inte, jag kritiserar inte undersökningen, som jag Ă€r vĂ€ldigt nyfiken pĂ„ att se resultatet ifrĂ„n. Har betat mig igenom frĂ„gorna..... 😼

Redigerat av Mr Keys
Postat

Jo, du har sÀkert rÀtt, men det spelar inte sÄ himla stor roll i denna undersökningen. tjÀnar man 100 000:- per Är eller mer hör man ju till de som har en relativt stadig inkomst som spelar en avgörande roll för privatekonomin.

Vill passa pĂ„ att tacka alla som svarat Ă€n sĂ„ lĂ€nge! Ska bli vĂ€ldigt spĂ€nnande att analysera resultaten sen. Kommer lĂ„ta enkĂ€ten ligga ute ett par veckor sĂ„ ni som inte svarat: svara! 😉

frÄgan Àr vÀl kanske om 100.000/Är verkligen Àr profesionellt....!?!?

med en inkomst frÄn musiken pÄ 100tusen mÄste man nog fan ha ett yrke till vid sidan om...eller??

svÄrt att leva pÄ det annars....dubblar man det dÀremot sÄ börjar vi nog nÀrma oss pengar som man kan leva pÄ....

sÄ om man verkligen vill sortera ut "professionella" producenter genom valet pÄ den frÄgan sÄ mÄste man nog kanske ha ett val till...typ, "100.000 - 250.000 / Är" och "250.000 - mera / Är"

men det Ă€r klart, bor man vĂ€ldigt(vĂ€ldigt vĂ€ldigt) billigt och köper mkt begagnat, och Ă€ter lite, sĂ„ kanske man kan leva pĂ„ 100 laxar....!?!? 😳😆

Redigerat: Obs....missförstĂ„ mig inte, jag kritiserar inte undersökningen, som jag Ă€r vĂ€ldigt nyfiken pĂ„ att se resultatet ifrĂ„n. Har betat mig igenom frĂ„gorna..... 🙂

Postat

kul att min maxinkomst var 100000+ 😳

fĂ„nig diskussion 🙂

inget fel pÄ enkÀten

Bluff.

Postat

kul att min maxinkomst var 100000+ 😛

fĂ„nig diskussion 🙂

inget fel pÄ enkÀten

Bluff.

yaddayaddayadda

lyckas du inte scrolla?

Postat

fĂ„nig diskussion 🙂

inget fel pÄ enkÀten

Bluff.

yaddayaddayadda

lyckas du inte scrolla?

Nej du. Du Àr ett hybristroll.

Postat

fĂ„nig diskussion 🙂

inget fel pÄ enkÀten

Bluff.

yaddayaddayadda

lyckas du inte scrolla?

Nej du. Du Àr ett hybristroll.

you wish 😛

Postat
you wish 🙂

Nej jag vet. Du Àr synad. Fram med referenser, uppgifter och lÀnkar eller sluta snacka.

😛 jomenvisst namn Ă„ adress va?

kan man slÄ pÄ nattvaktaren pÄ eniro?

Postat
you wish 🙂

Nej jag vet. Du Àr synad. Fram med referenser, uppgifter och lÀnkar eller sluta snacka.

😛 jomenvisst namn Ă„ adress va?

kan man slÄ pÄ nattvaktaren pÄ eniro?

DÄ var det bekrÀftat!

Oroa dig inte, du Àr knappast ensam pÄ internet om att lÄtsas vara nÄgon annan. Men nu nÀr alla vet kanske du kan droppa attityden?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.