Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Har en Waldorf Micro Q som beter sig mysko... 3 av de 4 vridppotarna vid matrixen reagerar dåligt på rörelser och stegar emmelanåt med stora hopp i värden. Mycket irriterande!

Undrar nu om dom helt enkelt börjar gå sönder eller om dom har blivit skitiga? Och hur går man i så fall tillväga för att rengöra dom? Funkar väl inte med vanlig elektronikspray? Tacksam för alla svar och tips!

Ha de.

// Klas

Annons
Postat
Fråga (eller sök i arkiven) på nåt microQ/Q-användarfora! Det t.ex. några stycken på http://groups.yahoo.com med kunniga och hjälpsamma användare.

Tack för tipset!

Tänkte mer generellt på om det är någon som vet vad det är som gäller den här typen av ändlösa "potar" som sitter i syntar och annan hårdvara... Är det nämnda problemet något man kan åtgärda själv? Tacksam för alla tips eller svar! 🙂

// Klas

Postat
Fråga (eller sök i arkiven) på nåt microQ/Q-användarfora! Det t.ex. några stycken på http://groups.yahoo.com med kunniga och hjälpsamma användare.

Tack för tipset!

Tänkte mer generellt på om det är någon som vet vad det är som gäller den här typen av ändlösa "potar" som sitter i syntar och annan hårdvara... Är det nämnda problemet något man kan åtgärda själv? Tacksam för alla tips eller svar! 🙂

// Klas

Nu har jag inte skruvat i just den synten du har någon gång. Men med till visshet gränsande sannolikhet är det en pulsgivare/rotationssensor som styr digitala kretsar, och inte någon potentiometer i traditionell mening. Och då är svaret: Nej, det är inget du meckar med själv, utan elektronikkunskaper, anser jag i alla fall.

Oavsett vad så är "elektronikspray" ingen bra idé...

Postat

Tack för tipset!

// Klas

Nu har jag inte skruvat i just den synten du har någon gång. Men med till visshet gränsande sannolikhet är det en pulsgivare/rotationssensor som styr digitala kretsar, och inte någon potentiometer i traditionell mening. Och då är svaret: Nej, det är inget du meckar med själv, utan elektronikkunskaper, anser jag i alla fall.

Oavsett vad så är "elektronikspray" ingen bra idé...

Tack för svaret!

Får helt enkelt lämna in den på service på någon verkstad.

// Klas

Postat (redigerat)

Japp, hade Viola inte redan svarat så bra så hade jag sagt samma sak.

Om du kollar runt lite så kommer du snart att hitta fabrikat på pottarna och om du är duktig och vågar så kan du köpa dem på t.ex. Elfa och sedan byta själv. På egen risk såklart. Och du måste vara duktig på att löda, och ha BRA lödutrustning.

Good luck

Redigerat av Light Head

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.